فوتبال ایران را منصوبین فیفا مدیریت می‌کنند

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: فوتبال ایران را منصوبین فیفا مدیریت می‌کنند و این مساله خوشایند نیست.

انتخابات فدراسیون فوتبال بار دیگر به تعویق افتاد و ابهامات فراوانی در این خصوص وجود دارد. سازمان تربیت‌بدنی همچنان سکوت می‌کند و این در حالی است که محمد علی‌آبادی اصلی‌ترین نامزد انتخابات بوده و فیفا با کاندیداتوری او مخالف است.

مصطفی‌هاشمی‌طبا، رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در خصوص مشکلات اخیر مصاحبه‌ای کرده که در زیر می‌خوانید: * از قول شما عنوان شده می‌توانید مشکل فوتبال ایران را در کمترین زمان ممکن حل کنید. این مساله صحت دارد؟

این صحبت را یکی از دوستان در مصاحبه‌ای عنوان کردند و به من لطف داشتند؛ اما در حال حاضر در موضعی نیستم که بتوانم کاری انجام دهم. شاید اگر قبلا از من خواسته می شد، کاری برای حل مشکل می کردم تا مساله به فیفا نکشد؛ ولی اکنون فرصتی نیست و من کاری نمی‌توانم انجام دهم،‌ چراکه کسی از مواضعش عقب‌نشینی نمی‌کند. البته اگر کاری از من بر بیاید آماده هستم.

* منظورتان فیفا و AFC است که از موضع خود کوتاه نمی‌آیند؟

فدراسیون فوتبال ما وضعیت خاصی دارد. سازمان تربیـت‌بدنی مواضعی دارد و بحث‌هایی مطرح می شود. یک نفر باید بزرگواری کند و مساله حل شود. در غیر این صورت کاری از پیش نمی‌بریم. به نظرم خیلی راحت می‌شود این مشکل را حل کرد.

* این بزرگواری باید از سوی علی‌آبادی باشد؟

بله، این گونه احساس می‌کنم که خود ایشان هم به فکر هستند.

* در آخرین مصاحبه‌تان از واژه کاپیتولاسیون در فوتبال ایران استفاده کرده ‌بودید، هنوز هم به این مساله اعتقاد دارید؟

البته من با این عبارت موافق نیستم. این واژه را گفته‌ام، چون قبلا بحث‌هایی بود که فیفا می‌خواهد کاپیتولاسیون انجام بدهد و ما اجازه نمی‌دهیم. متاسفانه به این وضعیت دچار شدیم. حقیقتش این است که گروه منصوب از سوی فیفا فوتبال ما را اداره می‌کند و این مساله خیلی خوشایند نیست.

* نظر شما درباره نامزدی علی‌آبادی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال چیست؟ به خصوص آنکه فیفا هم با آن مخالف است؟

به هر دلیلی تشخیص داده‌اند که نامزد شوند. دلایلش را نمی‌دانم و فکر نمی‌کنم شخصا هم علاقه زیادی به این کار داشته باشند؛ اما نمی‌پسندم که رییس سازمان تربیت‌بدنی رییس فدراسیون هم بشود.

* در مصاحبه‌ای عنوان کرده‌ بودید اگر مبلغی به شما داده می‌شد، ساخت‌و‌سازهایی نیمه تمام را تکمیل می‌کردید. از این هزار طرح عمرانی دولت نهم در بخش ورزش چند طرح متعلق به دوران ریاست شما بود؟

این طرح‌ها همه باقیمانده گذشته است؛ ولی اگر شناسنامه طرح‌های عمرانی را منتشر کنند، یعنی تاریخ شروع و اعتباراتی که قبلا برایش تامین شده مطرح شود همه چیز مشخص می‌شود. احساس می‌کنم اینها مربوط به گذشته است.