رییس کمیته ملی المپیک در نشست مشترک با ناظران کاروان اعزامی ایران به مسابقات المپیک پکن گفت: اگر برای ورزشکاران المپیکی کار فرهنگی نکنیم نتیجه نخواهیم گرفت.

دکتر رضا قراخانلو با بیان این مطلب در جمع ناظران گفت: اگر ما بدون کار فرهنگی‌ به المپیک برویم مانند این است که پول را در چشم ورزشکاران‌مان کنیم؛ بی‌تردید این ورزشکار به دنبال دوپینگ خواهد رفت. وی گفت: متاسفانه ورزشکاران ما بدیهیات را در مسایل فرهنگی نمی‌دانند و من از ناظران می‌خواهم روی مسایل فرهنگی ورزشکاران ورود کنند.

قراخانلو با اشاره به شعار IOC پیرامون مبارزه با دوپینگ «یا دوپینگ ورزش را شکست می‌دهد و یا ورزش بر دوپینگ پیروز خواهد شد» گفت: من رسما از شما می‌خواهم به همه ابلاغ کنید که شدیدترین برخورد را با ورزشکاران دوپینگی انجام دهند.

وی با بیان اینکه «ما مدال نمی‌خواهیم» گفت: ‌نظام جمهوری اسلامی ایران فرهنگی است، بنابراین اگر می‌خواهیم با دوپینگ به مدال برسیم، این مدال را نمی‌خواهیم. البته عمدتا بخشی که دوپینگ می‌کنند با این قضیه آگاه نیستند.

رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به رشته کشتی گفت: ما حساب زیادی روی رشته کشتی باز کرده‌ایم؛ ولی تا حدودی نگران هستیم. چرا که باید از برآورد سهمیه بگذریم و به برآورد مدال برسیم. کشتی سهم جدی را در مسابقات المپیک پکن دارد و باید هر چه زودتر مساله کشتی جمع شود.

وی به مساله اعزام ناظران به مسابقات المپیک پکن اشاره کرد و افزود: اعزام همیشه در ایران با مسایل خاص مخصوص به خود همراه بوده است. در این زمینه کمبود ظرفیت داریم اما باید راه‌هایی را پیدا کنیم تا ناظران همه به المپیک بیایند و در کنار تیم‌ها قرار بگیرند.

قراخانلو در رابطه با وظیفه عمده ناظران گفت: از شما می‌خواهیم تنها تاکیدتان روی تیم ملی باشد، این در حالی است که اگر پول داشته باشیم نیز پروژه خاصی را برای توسعه ورزش زنان اجرا می‌کنیم.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین خلاهای موجود را نداشتن برنامه جامع از سوی بسیاری از فدراسیون‌ها دانست و گفت: هنوز با این مشکل مواجهیم که فدراسیون‌های ما برنامه ندارند. در این زمینه آمادگی داریم به فدراسیون‌هایی که برنامه ندارند کمک کنیم. بی‌تردید تغییر روسای فدراسیون‌ها به این دلیل یک عملکرد منسوخ شده جهان سومی است.

قراخانلو ادامه داد: واژه‌ای که در دنیا نهادینه شده است، گرفتن برنامه انفرادی از هر ورزشکار است که سال‌ها است اجرا می‌شود. باید به این مفهوم نزدیک شویم که هر ورزشکار انفرادی دارای برنامه مخصوص به خود باشد. هم اکنون با توجه به اینکه دوومیدانی‌کاران ما هر کدام دارای مربی اختصاصی مخصوص به خود هستند، از این برنامه اختصاصی بهره می‌برند.