مصطفوی: کمیته انتقالی فوتبال را نابود خواهد کرد

رییس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: فیفا با انتخاب نمایندگان خود در کمیته انتقالی به فوتبال ایران ظلم کرد.

داریوش مصطفوی ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اظهار داشت: کمیته انتقالی نه برای انتقال قدرت از یک رییس فدراسیون به رییس دیگر بلکه برای نمایش اعضایی که از طرف فیفا منصوب شده بودند، تشکیل شد. آنها می‌خواستند خودشان را به طرفداران در احزابشان نشان دهند. منصوبان فیفا با استعفای محمد حسن انصاری فرد به اکثریت ۳ به ۲ رسیدند. فوتبال ایران از آنجایی ضربه خورد که آدم‌های غیر فوتبالی عضو کمیته انتقالی شدند. افرادی که حتی پای آنها به توپ نخورده بود؛ البته باز هم تاکید می‌کنم که منظور من افراد منصوب شده از سوی فیفا هستند. فدراسیون جهانی فوتبال در انتخاب این نفرات به ما رحم نکرد و بر اساس مناسبات شخصی آنها را انتخاب کرد. در واقع در انتخاب اعضای خود روابط را به جای ضوابط قرار داد و سوابق فوتبالی و درخشان افراد را در ایران در نظر نگرفت. آنها روابط خاص که در دنیا حاکم است و در کشور ما مورد پسند نیست مبنای کار قرار دادند.

چرا بدون اجازه فیفا نباید رییس انتخاب کنیم؟

AFC و فیفا متشکل از کشورها و ملت‌هایی هستند که وظیفه آنها پیشرفت فوتبال در کشورها است، این نهادها برای سختی و ایجاد مانع بر سر فوتبال کشورها، به وجود نیامده‌اند. صفایی فراهانی و غفاری کجای کار هستند؟ آنها با بودجه‌های میلیاردی نتوانستند تیم‌ملی ایران را به جام جهانی ببرند. حالا چرا فیفا با حضور این همه افراد تحصیلکرده و با سابقه درخشان فوتبالی در ایران به سراغ این افراد رفت؟ در واقع فیفا با انتخاب این نفرات به ما ظلم کرد. فیفا و AFC یا احساس مردم ما را به فوتبال نمی‌دانند یا نمک بر زخم آنها می‌پاشند. یعنی ما اینقدر ناتوان هستیم که بدون اجازه‌ این دو نهاد نمی‌توانیم یک رییس فدراسیون انتخاب کنیم؟

کمیته انتقالی تشکیل شد تا اول در تدوین اساسنامه فدراسیون مشارکت کند و دوم بر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نظارت داشته باشد. من آن زمان دبیر فدراسیون فوتبال بودم و طبق مذاکراتی که علی رغبتی و کیومرث‌هاشمی با شامپینی، مشاور حقوقی فیفا انجام دادند قرار شد کلیه امور اجرایی و فنی فدراسیون بر عهده من باشد و بدین ترتیب نام من در آن زمان به عنوان دبیر فدراسیون فوتبال ایران در سایت فیفا حک شد. به دلیل آنکه من با مسائل و قوانین بین‌المللی آشنا بودم صفایی فراهانی، غفاری و خبیری من را مانعی برابر خود دیدند. آنها فشار آوردند تا من را برکنار کنند و متاسفم که مسوولان سازمان زیر بار این مساله رفتند بنده کاردانی خودم را به فوتبال نشان داده‌ام. پس از آن اعضای کمیته انتقالی ضربه دوم را زدند و اساسنامه را طوری تنظیم کردند که علی‌آبادی نتواند در انتخابات شرکت کند. در شرایط کنونی حضور علی‌آبادی در فوتبال به نفع ما خواهد بود. او با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند به فوتبال کمک کند و بنده به عنوان یک آدم غیر دولتی باید به این مساله معترض باشم که اعتراضی ندارم، چون می‌دانم علی‌آبادی می‌تواند فوتبال را به جلو ببرد. نمی‌دانم چرا منصوبان فیفا با حضور ایشان مخالف هستند.

انتخاب سرمربی تیم‌ملی در صلاحیت صفایی فراهانی نیست؟

صفایی فراهانی حق انتخاب سر مربی تیم‌ملی را ندارد این مساله در حیطه وظایف رییس فدراسیون آینده فوتبال است. صفایی فراهانی آن زمان که رییس فدراسیون بود نتوانست با انتخاب یک سرمربی و بودجه ۵میلیاردی تیم‌ملی را به جام جهانی۲۰۰۲ ببرد و برابر بحرین ۳ بر یک شکست خوردیم و آن افتضاح به بار آمد. حالا چگونه می‌خواهد چنین کاری را انجام دهد؟ این مساله در صلاحیت او نیست.

کمیته انتقالی فوتبال را نابود خواهد کرد؟

کمیته انتقالی فوتبال ایران را نابود خواهد کرد. من ۴۰ سال تجربه حضور در این فوتبال را دارم و می‌دانم آنها چه می‌خواهند. اگر کمیته انتقالی گزارشات خود را به گونه‌ای تنظیم کرده باشد که باعث ایراد فیفا به فوتبال ایران شود ما دچار تعلیق خواهیم شد. بنابراین سازمان تربیت‌بدنی باید با انتخاب کارشناسان واقعی فوتبال راهکار مناسبی را پیدا کند.

سفر صفایی فراهانی به مالزی شخصی است؟

صفایی فراهانی و خبیری برای این به مالزی سفر کرده‌اند تا بتوانند از AFC و بن همام امتیاز بگیرند و سفر آنها هیچ ارتباطی با اسسنامه فدراسیون فوتبال و نامزدی محمد علی‌آبادی در انتخابات ندارد. این افراد می‌خواهند برای کنفدراسیون فوتبال آسیا شرط بگذارند و بگویند چه افرادی در فدراسیون فوتبال آینده حضور داشته باشند و چه افرادی در این فدراسیون حق حضور نداشته باشند. این نفرات فقط به منافع شخصی خود فکر می‌کنند و می‌خواهند فدراسیون فوتبال آینده از فیلتر این افراد عبور کنند.