زوران گائیچ و عاقبت یک ادعا

گروه ورزش- ادعای صریح و بی‌پرده زوران گائیچ در مورد موفق نبودن ایران در رقابت‌‌های انتخابی المپیک، جامعه والیبال کشور را بیش از گذشته نسبت به این رشته گروهی پرطرفدار و مسابقات آتی حساس کرده است.

زوران گائیچ، سرمربی تیم‌ملی والیبال کشورمان اواخر هفته آینده به تهران ‌می‌آید تا دومین اردوی مقطعی ملی‌پوشان را برای آماده‌سازی جهت شرکت در پیکارهای گزینشی المپیک ۲۰۰۸ چین برپا کند. این درحالی است که وی درسفر اخیر خود به ایران و در جریان دومین نشست خبری که با نمایندگان رسانه‌‌ها داشت خیلی صریح و واضح از کمرنگ بودن شانس ایران برای درخشیدن در ژاپن و راهیابی به بازی‌‌های پکن سخن گفت.

این نوع اظهارات از سوی کسی که سکان دار تیم‌ملی است باعث محو شدن نگاه‌‌های خوش بینانه به آینده این تیم ‌می‌شود. نگاه‌‌هایی که حدود سه سال پیش از شوق پیروزی و ایستادگی سرشار بود.

و اینک زوران به جای روحیه دادن به بازیکنانش برای خلق دوباره چنین نتایجی آنها را به سمت باورهای منفی سوق ‌می‌دهد که نتیجه آن مایوس کردن بازیکنان و از جمله کاپیتان تیم‌ملی از المپیکی شدن ایران است. آن هم در شرایطی که تمام رقبای ما به شدت مشغول آماده‌سازی خود هستند.

«گائیچ بدون هیچ مصلحت‌اندیشی اعتقاد خود را بیان ‌می‌کند. اولین تاثیر این کار القا انرژی منفی به بازیکنان است. این بدترین آسیبی است که ‌می‌تواند تیم‌ملی را تهدید کند.»

علی شاکری، کارشناس والیبال کشورمان در این ارتباط گفت: «اگر واقعا سرمربی تیم‌ملی تا این حد از آینده شاگردانش ناامید است ‌می‌تواند با اعلام انصراف از شرکت در مسابقات انتخابی المپیک خیال خود و همه را راحت کند. وقتی زوران اطمینان دارد که تیمش نمی‌تواند جایی در المپیک داشته باشد لزو‌می‌ ندارد هزینه‌ای صرف این بازی‌‌ها شود.»

البته مهدی صابرپور، رییس کمیته استعداد‌یابی فدراسیون والیبال و کارشناس کشورمان تجدید‌نظر در مورد همکاری با زوران گائیچ را بر هر کار دیگری ارجح ‌می‌داند: «اگر این مربی توانایی لازم برای المپیکی کردن ایران را ندارد، باید از مربیان ایرانی در کنار تیم‌ملی بهره گرفت که حداقل بی‌ادعا هستند. نوجوانان و جوانان ما در رنکینگ جهانی جلوتر از یوگسلاوی هستند. پس مربیان ما اگر از همتاهای یوگسلاو خود بالاتر نباشند، پایین‌تر هم نیستند.

آنچه مسلم است این که در هر شرایطی شرکت کردن تیم‌ملی در مسابقات زیر گروه المپیک بهتر از کنار کشیدن از این بازی‌ها است، اما نحوه این حضور و نتایجی که قرار است برای به دست آوردن آن تلاش کنیم هم به جای خود اهمیت زیادی دارد.

انتظار ‌می‌رود متولیان ورزش والیبال با دقت نظر بیشتر بر روی کار هدایتگران تیم‌ملی آن‌‌ها را برای کسب بهترین نتایج ممکن در ژاپن توجیه کنند و اجازه ندهند یک مربی خارجی ایران را تیمی ‌از پیش باخته در پیکارهای انتخابی المپیک بداند.