ایست! اینجا جام حذفی است

محک پرسپولیس و استقلال در آزمونی دیگر

فرهاداحمدی

امروز پنج‌شنبه یک دیدار حساس از مرحله یک سی و دوم رقابت‌های جام حذفی بین صنعت‌نفت آبادان و پرسپولیس تهران برگزار می‌شود. این دیدار راس ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه در ورزشگاه تختی آبادان آغاز می‌شود. پرسپولیس تهران که در حال حاضر در صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر قرار دارد یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها است. این تیم باید به مصاف صنعت نفتی برود که چیزی برای از دست دادن ندارد و از تمام امکاناتش برای پیروزی در این دیدار استفاده خواهد کرد. هر چند حال و روز چندان خوشی در لیگ برتر ندارد. پرسپولیس تهران با کسب ۳ عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام حذفی بعد از استقلال تهران که ۴ عنوان قهرمانی دارد در مکان دوم قرار دارد البته به همراه تیم‌های سپاهان اصفهان و ملوان بندر انزلی. آخرین قهرمانی پرسپولیس به این رقابت‌ها مربوط می‌شود به سال ۱۳۷۷ که در فینال توانستند استقلال تهران را با گل‌های افشین پیروانی و پایان رافت در مقابل تک گل سهراب بختیاری‌زاده شکست دهند. پرسپولیس تهران دو فصل است که برای قهرمانی در جام حذفی به سد محکمی به نام سپاهان برخورد می‌کند و از رسیدن به عنوان قهرمانی باز می‌ماند. سال قبل در آستانه رسیدن به فینال در حضور ۱۰۰هزار تماشاگر خود در ورزشگاه آزادی در حالی که یک بر صفر از سپاهان جلو بود نهایتا در پایان ۱۲۰ دقیقه ماراتن، با ۴ گل مغلوب سپاهان شدند تا یک بار دیگر قهرمانی در این رقابت‌ها را از دست بدهد. حریف امروز پرسپولیس در رقابت‌های لیگ نشان داده که فراز و نشیب زیاد دارد به قول ابراهیم قاسمپور بازیکنان تیمش بی جنبه هستند و بعد از هر برد از خود بی خود می‌شوند و در بازی بعدی به حریف مقابل امتیاز می‌دهند! افشین قطبی، سرمربی پرسپولیس قصد دارد در این دیدار از بازیکنان ذخیره و با انگیزه استفاده کند او در این مورد می‌گوید: «در بازی با صنعت نفت از بازیکنان جدید و با انگیزه استفاده می‌کنم. مربی‌ای هستم که به بازیکنان جوان خوب میدان می‌دهم هر چند که صنعت نفت برای انتقام شکست قبلی برابر ما حاضر خواهد شد و این کار ما را بسیار دشوار می‌کند». ابراهیم قاسمپور که به دلیل مشکلات شخصی چند روزی بر سر تمرینات تیمش غایب بود از دوشنبه به آبادان بازگشت تا تیمش را برای رویارویی با پرسپولیس آماده کند.

در تیم صنعت نفت بازیکنان خوبی هستند که اگر آماده باشند برای پرسپولیس دردسرساز خواهند شد بازیکنانی مثل لئوناردو، صابر میرقربانی، روح‌ا... عرب، یوسفی و حسن حوری که از انگیزه‌های بالایی برای این بازی برخوردار هستند. آخرین بازی دو تیم مربوط به اولین هفته لیگ امسال می‌شود که پرسپولیس توانست در آبادان با نتیجه ۳ بر ۲ این تیم را شکست دهد.

دوئل دو تیم بی‌مربی!

استقلال تهران پرافتخارترین تیم جام حذفی روز جمعه و از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی میزبان تربیت یزد خواهد بود. استقلال تهران پس از قهرمانی در سال

۸۱-۱۳۸۰ در رقابت‌های جام حذفی تاکنون موفق نشده عنوان قهرمانی خود را تکرار کند.

در سال ۸۱-۱۳۸۰ استقلال در فینال موفق شد فجر شهید سپاسی (مقاومت سپاسی شیراز) را شکست دهد و با امیر قلعه‌نویی قهرمانی را جشن بگیرد. استقلال پس از آن یک بار دیگر با قلعه‌نوعی به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کرد که با دو گل سیدصالحی در ورزشگاه آزادی مغلوب سپاهانی شد که با فرهاد کاظمی دوران طلایی خود را سپری می‌کرد. ناصر حجازی از ابتدای فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر سکان هدایت استقلال تهران را در دست گرفت ولی به‌دلیل عدم‌نتیجه‌گیری و ماندن در کورس قهرمانی از سمت سرمربیگری به مدیر فنی تنزل پیدا کرد تا این تیم بدون سرمربی در دو بازی آخر خود موفق به پیروزی شود و از رده یازدهم به رده ششم صعود کند.

حکایت تیم تربیت‌یزد بهتر از استقلال تهران نیست، چون این تیم پس از شکست در آخرین بازی خود، ابراهیم جلالی سرمربی تیم خود را تنها پس از ۳بازی که از شروع لیگ می‌گذشت اخراج کرد تا آسیابان‌پور کمک طالبی به‌عنوان جانشین وی معرفی شود.

استقلال تهران فصل قبل در رقابت‌های جام حذفی با شکست ۲ بر صفر مقابل مقاومت بسیج فارس از دور رقابت‌ها به‌راحتی حذف شد تا دو سال پیاپی در آستانه رویارویی با پرسپولیس تهران بنا به دلایلی از دور رقابت‌ها کنار رفت تا از رویارویی با این تیم طفره برود اما حکایت امسال استقلال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است چون مدیرعامل باشگاه استقلال و ناصر حجازی تلویحا قول قهرمانی در جام حذفی را به هواداران استقلال داده‌اند تا به نوعی ناکامی در لیگ را در جام حذفی جبران کنند! بردن تیم بدون سرمربی تربیت یزد برای استقلال روی کاغذ مشکلی ندارد ولی در جام حذفی در اکثر اوقات تیمهای بزرگ به دست تیم‌های باانگیزه و گمنام حذف می‌شوند آیا تربیت یزد می‌تواند اولین شگفتی‌ساز جام حذفی در دور جدید آن باشد؟