امامعلی حبیبی، یکی از پر افتخارترین کشتی‌گیران تاریخ ایران که مدتی است به ایران بازگشته، در رابطه با مسایل مختلف کشتی به گفت‌وگو پرداخت. دارنده چهار مدال طلای جهان و المپیک در گفت‌وگو با ایسنا، ابتدا به وضعیت جسمانی خود اشاره کرد و گفت: با لطف و عنایت خداوند به‌رغم عمل جراحی قلب اوضاع و احوالم مساعد است و می‌توانم در خدمت مردم کشورم باشم.

برنده اولین مدال طلای المپیک تاریخ کشورمان ادامه داد: حدود دو ماه است که به ایران آمده‌ام؛ اما، برای ادامه معالجات سه ماه دیگر باید به خارج از کشور بازگردم.

وی در مورد عملکرد کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی باکو گفت: بنده با تمام ارادتی که به همه دوستان دارم باید عرض کنم، این که همه باخت‌ها را به گردن یک نفر انداختن کار درستی نیست. وظیفه رییس فدراسیون مدیریت و آماده ساختن ابزار و امکانات لازم است و اگر نتیجه حاصل نشود باید از کادر فنی سوال شود.

دارنده چهار مدال طلای جهان و المپیک تصریح کرد: در مورد علیرضا حیدری هم اعتقاد من این است، وی یکی از مهره‌های ارزشمند کشتی است و نباید با یک باخت صحنه را ترک می‌کرد. مگر مرحوم حبیب بلور همیشه موفق بود. در زمان بلور هم باختیم و هم بردیم،‌ اما شعار بلور قهرمانی جهان بود که محقق شد. بنده به عنوان پیشکسوت به فدراسیون پیشنهاد می کنم «حیدری» را به این راحتی از دست ندهد و زمینه بازگشت او را به کشتی فراهم کند.

حبیبی با بیان این که در کشتی مهمترین فاکتور، شجاعت، جسارت و اعتماد به نفس است، گفت: اگر کشتی‌گیری سرعت و فن نداشته باشد باید برود سراغ ورزش دیگری، چرا که برد با یک یا دو پوئن برد نیست. کشتی‌گیر روی تشک باید آرام و قرار نداشته و همانند شیر حریف را در اختیار گیرد. به عنوان مثال بنده فنی که به «بالاوادزه» زدم از خود اختراع کردم که البته شگرد من سروته یکی و یکدست و یک پا بود و با این فنون به حریفان اجازه هنرنمایی نمی‌دادم.

حبیبی در پایان گفت: به اعتقاد من کشتی ما می‌تواند در المپیک موفق شود، به شرط آن که فدراسیون در مدت زمان باقی مانده با برنامه بوده و حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را جدی بگیرد، ابتدا باید پنج سهمیه را به دست آورد و در کنار گرفتن سهمیه تیم‌های مختلف به خصوص جوانان را به جام‌های معتبر دنیا اعزام کرد.