اصفهان؛ پایتخت فوتبال آسیا

گروه ورزش- امروز اصفهان پایتخت فوتبال آسیا است و پذیرای دو تیمی که راهی سخت را برای رسیدن به دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا پیموده‌اند. امروز نگاه تمام قاره آسیا به اصفهان و ورزشگاه کوچک فولادشهر دوخته می‌شود تا مصاف دو تیم برتر راه یافته به فینال پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا نظاره گر باشند. سپاهان از یک سو و اوراواردز ژاپن از سوی دیگر آماده تقابلی هستند که از دل آن قهرمان لیگ قهرمانان آسیا بیرون خواهد آمد.

سپاهان ایران که حالا در فوتبال کشورمان تبدیل به تیمی حماسه ساز شده است، پس از شکستن تابوی ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا پله‌های صعود را یک به یک طی کرده است و امروز تنها یک گام با قهرمانی آسیا فاصله دارد. سپاهان دیگر تیمی محدود به شهر اصفهان نیست، این تیم نماینده شایسته فوتبال ایران است که با ناکامی و شکست غریبه بوده و می‌خواهد بازهم نام ایران را بر بلندای قاره کهن طنین‌انداز کند.

در آن سوی میدان بحران مصدومیت در تیم «اوراوا ردز» آنها را مجبور می‌کند تا در دور رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل سپاهان بر روی به حداقل رساندن خسارت‌ها تمرکز کنند.

خبرگزاری رویتر با اشاره به این مطلب به بررسی وضعیت تیم اوراوا ژاپن پیش از فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل سپاهان ایران پرداخته است.

رویتر در ادامه آورده است: «یامادا» کاپیتان اوراوا به دلیل مصدومیت از ناحیه «همسترینگ» هر دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم شگفتی‌ساز سپاهان ایران را از دست داد ضمن این که «تولیو» مدافع این تیم ژاپنی هم دچار همین مصدومیت شده و در ایران غایب خواهد بود. البته این دفاع وسط متولد برزیل که به تمرینات سبک می‌پردازد، هنوز برای دستیابی به فرم ایده‌آل برای بازی برگشت در سایتاها مشکل دارد.

این در حالی است که «واشینگتون» مهاجم این تیم به خاطر تعویض در بازی روز یکشنبه در لیگ ژاپن، رفتار بدی از خود نشان داد و «هولگر اوسیک» سرمربی آلمانی اوراوا یک نشست اضطراری با این بازیکن داشته است.

اما، در این بین نگرانی‌های «لوکا بوناچیچ» سرمربی کروات سپاهان کمتر است. او امیدوار است تا سیدصالحی، مهاجم برجسته تیمش پس از عمل جراحی زانو در تیم جای بگیرد.

بوناچیچ گفت: «این یک بازی بزرگ برای فوتبال ایرانی‌ها است. در کشور من می‌گویند» «اگر به روم بروی می‌توانی پاپ را ببینی». ما در فینال هستیم و هر چیزی ممکن است.»

اطلاعات کامل ازحریف ژاپنی سپاهان درفینال

تیم فوتبال اوراوا ردز موندیال ژاپن درسال ۱۹۵۰ تاسیس شده است. این باشگاه تحت حمایت مالی شرکت میتسوبیشی ژاپن است و نام آن از نشان این شرکت ثروتمند نشات می‌گیرد.

نام باشگاه اوراوا ردز موندیال معنی سه الماس سرخ را می‌دهد. این باشگاه ژاپنی به تبعیت تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان لقب «REDS» به معنای سرخ‌ها را برای خود انتخاب کرده است.

تیم فوتبال اوراوا ردز بازی‌های خود را از سال ۲۰۰۲ در ورزشگاه سایتاما که از ورزشگاه‌های میزبان جام‌جهانی بود برگزار می‌کند. پیش از این بازی‌های سرخپوشان اوراوا در ورزشگاه سایتاما اوراوا کومابا برگزار می‌شد.

سال ۱۹۹۹ برای تیم فوتبال اوراوا ردز سالی سایه بود که با سقوط این تیم به دسته دوم جی لیگ همراه شد.

تیم فوتبال اوراوا ردز پس از صعود به دسته اول جی لیگ طی سال‌های گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشت تا اینکه توانست در سال ۲۰۰۳ به عنوان قهرمانی جام نا بیسکو دست یابد.

این تیم در سال ۲۰۰۶ پیش روی ۶۳‌هزار تماشاگر ورزشگاه سایتاما برای نخستین بارعنوان قهرمانی جی لیگ را با برتری مقابل گامبا اوزاکا از آن خود کرد. این پیروزی برای «سرخ‌ها» در حکم انتقام از تیمی بود که در فصل گذشته با یک امتیاز اختلاف نسبت به این تیم درجی لیگ قهرمان شده بود.

از مهم‌ترین نتایج صدرنشین فعلی جی لیگ در مصاف با تیم‌های اروپایی می‌توان به پیروزی یک برصفر این تیم مقابل بایرن مونیخ در سال ۲۰۰۶ و تساوی ۲ بر۲ مقابل منچستریونایتد در همین سال اشاره کرد. این باشگاه دارای دو ورزشگاه سایتاما و اوراوا کومبا است.

از شاخص‌ترین بازیکنان ژاپنی این تیم می‌توان به شینجی اونو اشاره کرد که سابقه بازی در تیم فاینورد هلند را دارد.

سرخپوشان سایتاما یکی از پرافتخارترین تیم‌های لیگ دسته اول ژاپن هستند. آنها درسال‌های ۱۹۶۹، ۱۹۷۳، ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ چهار بار عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کرده‌اند.

دو بار قهرمانی در مسابقات JSL طی سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۸ نیز از دیگر افتخارات باشگاه اوراوا ردز است. تیم فوتبال اوراوا ردز ژاپن در دوران فعالیت حرفه‌ای خود دوبار در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به مقام قهرمانی مسابقات جی لیگ رسیده است. کسب عنوان نایب قهرمانی در سال ۲۰۰۵ از دیگر افتخارات این تیم است.

حریف تیم فوتبال سپاهان ایران در پنجمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا یک بار در دسته دوم جی لیگ نیز قهرمان شده است که به سال ۲۰۰۰ میلادی باز می‌گردد.

قهرمانی در جام حذفی ژاپن و نایب قهرمانی در این رقابت‌ها طی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ از دیگر افتخارات این تیم است. اوراوا همچنین یکبار در سال ۲۰۰۶ قهرمان سوپر جام باشگاه‌های ژاپن شده است.

تیم فوتبال اوراوار درز در‌ ترکیب خود از وجود سه بازیکن برزیلی به نام‌های رابسون پونته، فابیو کامپلو دی بریتو ملقب به «نه نه» و واشنگتن بهره می‌برد.

فابیو کامپلو دی بریتو ملقب به «نه نه» مدافع شماره ۳۲ تیم اوراوا ردز است که سابقه بازی در تیم‌های گوارانی، اسپورتینگ لیسبون و هرتا برلین آلمان را دارد. دیگر هموطن وی رابسون پونته با توانایی بازی در خط میانی پیش از این در تیم‌های گوارانی، بایرلورکوزن و ولفسبورگ آلمان بازی کرده است. واشنگتن مهاجم گلزن تیم فوتبال اوراوا ردز نیز با ۳۲ سال سن پیش از پیوستن به این تیم در تیم‌های چون گرمیو، پونته پرتا و فنرباغچه‌ترکیه بازی کرده است.

بهترین گلزن این تیم در جی لیگ واشنگتن برزیلی است که ۱۳ گل را به ثمر رسانده است، پس از او تاتسویا تاناکا با ۱۲ گل زده یکی از بهترین گلزنان اوراوا است.