مثبت بودن آزمایش دوپینگ یک دونده

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ برای متخلفین استفاده از مواد ممنوعه که در فهرست کاروان اعزامی‌به ماکائو حضور دارند بر اساس نوع ماده مورد استفاده دو تا چهار سال محرومیت در نظر می‌گیرد.

دکترعلی طاهری سخنگوی ستاد ملی مبازره با دوپینگ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تاکنون نتیجه ۹۰‌درصد نمونه‌گیری‌های انجام شده از ورزشکاران کاروان اعزامی‌به رقابت‌های قهرمانی داخل سالن ماکائو از سوی آزمایشگاه کلن آلمان اعلام شده است. نتیجه ۱۰‌درصد آزمایش‌های باقی مانده نیز طی روزهای آتی به دست ما می‌رسد. وی تاکید کرد: در صورتی که در بین آزمایش‌های باقی مانده نتیجه‌ای مثبت اعلام شود حتما به مسوولان کاروان ورزشی ایران در ماکائو گزارش داده می‌شود تا ضمن محروم شدن وی از حضور در میادین ماکائو به ایران بازگردانده شود.

وی با اشاره به نتیجه مثبت آزمایش یکی از ملی پوشان دوومیدانی کار اظهار داشت: این ورزشکار از همراهی تیم خود در سفر به ماکائو محروم شد تا با شرکت در «جلسات مربوط به استماع نظرات و ادله ورزشکار» رای نهایی در خصوص حرکت غیراخلاقی وی از سوی شورای صدور رای صادر شود.

طاهری با بیان اینکه تا زمان تشکیل جلسه فوق از اعلام نام ملی پوش متخلف دو و میدانی کار معذور هستیم تصریح کرد: از نظر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ این بازیکن متخلف و مستحق مجازات است اما در صورتی که وی به نتیجه اعلام شده کارشناسان آزمایشگاه کلن آلمان اعتراضی داشته باشد نمونه آزمایش B نیز آنالیز می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ خاطرنشان کرد: آزمایش و نمونه B شاهد آزمایش A است که در صورت نیاز در حضور خود ورزشکار باز شده و مورد آنالیز قرار می‌گیرد. بنابراین در صورت انجام چنین کاری هیچ اعتراضی نسبت به نتیجه آن وارد نیست.

وی با اشاره به تشدید قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در برخورد با متخلفین استفاده از مواد ممنوعه تاکید کرد: محرومیت ورزشکاران دوپینگی با توجه به مواد مورد استفاده آنها متفاوت بوده و در صورت نداشتن سابقه در این زمینه بین ۲ تا ۴ سال متغیر است. بدون شک این محرومیت در مورد ورزشکاران دوپینگی ایران هم اعمال می‌شود.