تکرار تاریخ به نفع چه کسی خواهد بود؟

بهزاد حاتمی‌امین

دو راننده می‌توانند روز یکشنبه در رقابت‌های فرمول یک در سائوپائلو تاریخ‌نگاری کنند. البته تکرار تاریخ هم شدنی به نظر می‌رسد. لوئیس همیلتون، فرناندو آلونسو و کیمی رایکونن عصر یکشنبه حساس‌ترین فینال ۲۱ سال گذشته رقابت‌های فرمول یک را رقم خواهند زد. فاصله هفت امتیازی میان نفر اول و سوم جدول بهترین رانندگان فصل جاری رقابت‌ سائوپائلو هفدهمین و آخرین دور از فصل جاری رقابت‌های فرمول یک را بسیار حساس و دیدنی کرده است.

لوییس همیلتون، راننده‌ انگلیسی مک لارن در حال حاضر از بیشترین بخت قهرمانی برخوردار است. این جوان ۲۲ ساله برای رسیدن به اولین قهرمانی آن هم در نخستین فصل حضورش در رقابت‌های فرمول یک تنها به چهار امتیاز نیاز دارد تا رویای قهرمانی‌اش را محقق ببیند. او در این صورت جوان‌ترین قهرمان تاریخ رقابت‌های فرمول یک خواهد بود. او با جدی‌ترین رقیبش که از قضا هم‌تیمی‌اش نیز هست، چهار امتیاز فاصله دارد.

فرناندو آلونسوی اسپانیایی که مدافع عنوان قهرمانی به شمار می‌آید، در صورت قهرمانی می‌تواند پس از مانوئل فانگیو از آرژانتین دومین راننده‌ای باشد که با دو تیم مختلف توانسته است در رقابت‌های فرمول یک «هت تریک» کند. آلونسو تاکنون دوبار قهرمان فرمول یک شده است.

فانگیوی افسانه‌ای که ۵ بار قهرمان فرمول یک شد، در فاصله سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ چهاربار پیاپی قهرمان فرمول یک شده بود. او این عنوان‌ها را با سه تیم مرسدس - بولیدن، فراری و ماسراتی به دست آورده بود.

میشائیل شوماخر هم سه بار پیاپی با فراری قهرمان فرمول یک شده بود.

کیمی رایکونن فنلاندی هم در رقابت یکشنبه باید به یک معجزه یا کنار رفتن دو راننده پیشتاز امیدوار باشد. در این صورت تاریخ برای او هم تکرار خواهد شد.

آخرین بار در سال ۱۹۸۶ گروهی سه نفره شانس قهرمانی در رقابت‌های فرمول یک را داشتند و شرایط آن دوره هم مانند سال‌جاری بود.

نایجل مانس و نلسون پیکه، رانندگان انگلیسی و برزیلی تیم ویلیامز شرایطی همانند همیلتون و آلونسو در حال حاضر داشتند. الن پرولت راننده فرانسوی مک لارن - تاگ هم ضلع سوم قهرمانی را شکل می‌داد.

در نهایت این پروست فرانسوی بود که از حذف مانسل و سوم شدن پیکه استفاده کرد و قهرمان آن دوره شد. رایکونن می‌تواند به تکرار این رخداد خوشبین باشد.