نمک سرخابی بر زخم فوتبال ایران

گروه ورزش - حمید رجبی: شصت و سومین دربی تهران در حالی به پایان رسید که به کسی توصیه نمی‌شود این بازی را مرور کندتا از این رهگذر حظ بصری ببرد و یا بر میزان درک فنی او افزوده شود چراکه این دیدار هیچ یک از این دو ویژگی را نداشت. دربی تهران، نه امروز، که هیچ گاه زیبا نبوده و این درد امروز فوتبال ما نیست که اگر این درد را درمانی بود، چه بسا فوتبال ما را سامانی بود. نمی‌توان این دیدار را با دیدار در هیچ کجای دنیا قیاس کرد چراکه ما اندک شباهتی به آنان نداریم. چه از حیث بازیکن، چه از حیث تماشاگر و چه از حیث مربی و مدیرعامل.

دو مدیرعامل و دو مربی این دو تیم چه رجزخوانی‌ها که پیش از این دیدار برای هم نکردند اما دست آخر نمایشی را ارائه کردند که ارزش دست زدن و سوت کشیدن نداشت. حس زیبایی‌شناسی تماشاگر ایرانی مدت‌ها است که زمخت شده و لطافت خود را از دست داده و آنها با ندانم کاری تلاش می‌کنند بر این زخم نمک بپاشند. کیست که نداند این بازی ارزش وقت تلف کردن نداشت.

هر دم از این باغ فوتبال جهان بری می‌رسد اما اینجا هنوز اندرخم یک کوچه مانده‌ایم. بازیکنان ایرانی به کم قانع شده‌اند و این دردی است برای پیشرفت در عرصه‌های ورزشی. بازیکنی که در شهر و دیار خود بهترین بود وقتی سر از استقلال و پرسپولیس درمی‌آورد، تمام می‌شود انگار اینجا پایتخت فوتبال جهان است غافل از اینکه ما در عرصه باشگاهی از شیخ نشینی چون امارات هم ضعیف‌تریم.

فتح‌ا... زاده و کاشانی بهتر می‌بود در این مدت به جای این همه رجزخوانی، تیم‌های خود را برای یک بازی معمولی، آماده می‌کردند. استقلال و پرسپولیس مدت‌ها است که فقط به شکست یکدیگر می‌اندیشند و با این فکر ارضا می‌شوند. سقف آرزوی این دو تیم کوتاه شده است و از این رهگذر، سپاهان و سایپا و فولاد جام را بالای سر می‌برند.

بله باید ناراحت بود از اینکه این دو قهرمان نمی‌شوند چرا که وقتی استقلال و پرسپولیس نیستند، فوتبال ما نیست حتی اگر خیلی‌ها خوشحال باشند از اینکه دیگر فوتبال ما دو قطبی نیست. غافل از اینکه در حال حاضر فوتبال ما نه تنها چند قطبی نیست، تک قطبی هم نیست. سایپا قهرمان فصل گذشته فوتبال ما را نگاه کنید. تمام تیم‌هایی که در لیگ برتر قهرمان شده‌اند در فصول بعد خبری ازشان نبوده و معلوم می‌شود که پایه و اساس نداشته‌اند و در کجای دنیا چنین است. قوی شدن دیگر تیم‌ها باید در سایه قدرت استقلال و پرسپولیس صورت بگیرد نه در سایه حقارتشان.

حرفی نمانده چون حتی در نکوهش این دو تیم هم نمی‌توان بیش از این سخن گفت. این دو تیم تفکرات پیش پا افتاده‌ای دارند و این تفکرات را مانند جریانی سیال به سکوها انتقال می‌دهند. وای به روزی که این ذهنیت از آنتن به خانه‌ها راه یابد- که راه یافته - و ذهن‌های ایرانیان را آلوده کند. ذهن‌هایی که زیبا نیستند.

حساسیت بالای دربی، دو تیم استقلال و پرسپولیس را آنچنان محتاط کرده بود که نتوانستند بازی جذابی را به نمایش بگذارند.

پایگاه خبری فوتبال آسیا در گزارشی پیرامون شصت و سومین دربی شهر تهران با بیان این مطلب می‌افزاید: صدرنشینی قاطع پرسپولیس و وضعیت نامناسب استقلال در رده یازدهم جدول، دربی تهران را به حساس‌ترین بازی لیگ تا به اینجا تبدیل کرد اما ۹۰هزار نفری که در روز وسط هفته و در ساعت کاری به ورزشگاه آمده بودند بر خلاف انتظار با بازی محتاط دو تیم روبه‌رو شدند که تقریبا نیمه اول را از یک رقابت دیدنی دور کرد.

در ادامه این گزارش می‌آید: در این میان امید روانخواه بازیکن جوان استقلال که از چهره‌های تازه تیم حجازی به حساب می‌آید در حالی که بازی، روندی عادی را طی می‌‌کرد در دقیقه ۵۷ با یک ضربه غافلگیر کننده از پشت ۱۸ قدم گلی استثنایی زد تا پرسپولیس به بازی هجومی رو آورد.

گزارش پایگاه خبری فوتبال آسیا همچنین به تشریح شرایط بازی پس از ثبت گل استقلال پرداخته و خاطر نشان می‌سازد: استفاده از ضد‌حملات سریع در یکی دو صحنه، موقعیت‌های نسبتا خوبی برای آبی‌ها به وجود آورد، اما پس از آنکه قطبی فراز فاطمی را به خط حمله آورد و پرسپولیس شروع به ریختن توپ‌های بلند روی دروازه طالب لو کرد، حجازی تن به تعویض دیگری داد تاتیمش ناگهان به ترکیبی دفاعی تبدیل شود.

در خاتمه این گزارش می‌آید: بیرون کشیدن روانخواه و آوردن سعید لطفی مدافع، استقلالی‌ها را کمی عقب کشاند هر چند طالب لو در آخرین نقطه تیم بازیکنی شجاع بود و بارها ناجی دروازه‌اش شد. بالاخره پرسپولیس روی چند پاس کوتاه و سانتر شیث رضایی در دقیقه ۸۳ با ضربه سر محسن خلیلی به گل رسید و بازی را به تساوی کشاند.