ایست! داربی 63

هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران روزهای شنبه و یکشنبه آینده با انجام ‌٩ دیدار برگزار می‌شود.

در حالی در هفته نهم لیگ برتر بازی‌های مهمی نظیر دیدار استقلال اهواز برابر سپاهان یا ملوان انزلی مقابل صباباتری برگزار خواهد شد اما بی‌تردید همه دیدارها تحت‌الشعاع داربی شصت و سوم پایتخت خواهد بود. جایی که دو تیم پرطرفدار در شرایطی متفاوت باید روبه‌روی هم قرار گیرند. در این هفته هفت بازی در روز شنبه و دو دیدار روز یکشنبه برگزار خواهد شد. شنبه - ‌٢١ مهر استقلال اهواز - سپاهان

صرفنظر از شرایط دو تیم استقلال اهواز و سپاهان درجدول رده‌بندی، پیش‌بینی این که بازی این دو تیم یکی از دیدارهای زیبای لیگ دراین هفته باشد کار چندان دشواری نیست. چه این که تفکرات فیروز کریمی و لوکابوناچیچ همیشه فوتبالی تهاجمی بوده و نتایج هفته‌های اخیر سپاهان و استقلال اهواز نشان می‌دهد که این دو تیم برای رسیدن به پیروزی یک قدم پا پس نخواهند گذاشت. تیم کریمی از هفته پنجم به بعد نتایجی کسب کرده که سبب شده این تیم تا پیش از بازی هفته نهم در جایگاه ششم جدول قرار گیرد. هر چند که استقلال شهر اهواز می‌توانست در بازی هفته گذشته برابر صباباتری هم پیروز شود اما ده امتیازی بودن تیم جوان استقلال می‌تواند نشان بدهد که نباید این تیم را دست کم گرفت. از سویی دیگر بدون اغراق سپاهان این روزها سمبل فوتبال باشگاهی ایران در آسیا است. تیمی که موفق شد در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا الوحده امارات را از پیش رو بردارد، چهار روز بعد در اصفهان استقلال تهران را از پیش رو برداشت تا شاگردان لوکای موفق با دو بازی کمتر در فاصله چهار امتیازی با پرسپولیس صدرنشین قرار گیرند و پیروزی سپاهان در این بازی می‌تواند یک قدم دیگر زردپوشان اصفهانی را به صدر نزدیک‌تر کند.

ذوب‌آهن - پگاه گیلان

نمایش خیره کننده بازیکنان جوان ذوب‌آهن در دیدار هفته گذشته برابر پرسپولیس این امیدواری را زنده کرد که سبزپوشان اصفهانی با کسب نتایج خوب در هفته‌های آینده بتوانند خودشان را از قعر جدول جدا کنند. ذوب‌آهن هر چند که در حال حاضر با شش امتیاز در رده هفدهم قرار گرفته اما فاصله آنها تا مکان دهم جدول تنها سه امتیاز است و شش تیم هشت امتیازی بالای آنها قرار دارند و پیروزی در برابر تیم زخم خورده پگاه گیلان می‌تواند شرایط این تیم را در جدول تغییر دهد.

در حالی ذوب‌آهن و پگاه در این هفته به مصاف هم می‌روند که دو تیم در رده‌های هفدهم و هجدهم در همسایگی هم قرار دارند و نتایج ضعیف پگاه تازه وارد به لیگ در هفته گذشته منجر به اخراج مجید جهانپور شد و آبی‌پوشان گیلانی باید این هفته با سرمربیگری درازوویچ به مصاف ذوب‌آهن بروند.

ملوان انزلی - صباباتری

دیدار ملوان و صباباتری هم مصاف همسایه‌های بالانشین جدول است. در حالی که صباباتری در دو هفته اخیر به دو تساوی دست یافته اما همچنان این تیم در مکان سوم ایستاده است. چهار گل خورده در هشت بازی و به جا گذاشتن آمار میانگین ‌٥/٠ گل خورده در هر بازی سبب شده که تا اینجای مسابقات صباباتری بهترین خط دفاع لیگ را داشته باشد. هر چند که صبا بهترین خط دفاع را دارد اما خط حمله این تیم آمار چندان خوبی را به ثبت نرسانده و آنها در بیشتر بازی‌های این فصل‌شان با یک گل اختلاف تیم حریف را از پیش رو برداشته‌اند. صبا هم اکنون با ‌١٦ امتیاز هم امتیاز با سپاهان در رده سوم قرار گرفته است.

ملوان را می‌توان تا اینجای لیگ تیم شگفتی‌ساز نامید. تیمی که با بازیکنان جوان و بیشتر بومی نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده است. آنها در هفته گذشته با نتیجه جالب دو بر صفر برق را در شیراز از پیش رو برداشتند. نتیجه‌ای که شاید خود احمدزاده هم پیش از بازی نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کند. ملوان به لطف چهار پیروزی و دو تساوی و کسب چهارده امتیاز در مکان چهارم قرار گرفته است. ملوان پس از صبا بهترین خط دفاع لیگ را دارد و رویارویی تدافعی‌ترین تیم‌های لیگ می‌تواند نتیجه سردی را به همراه داشته باشد.

پاس همدان - ابومسلم

پاس و ابومسلم یکی دیگر از رویارویی‌های همسایه‌های لیگ است اما، این مصاف هم دیدار پایین‌نشین‌های جدول است. از ابتدا کسی روی پاس حساب باز نمی‌کرد و گذشت هشت هفته از لیگ ثابت کرد که پاس تیمی نیست که بتواند شگفت‌انگیز باشد. تیم بگوویچ سرد و کسل کننده بازی می‌کند و تنها حضور چند بازیکن جوان مانند چترآبگون و لفته حمیدی می‌تواند تمام داشته‌های تیم همدانی

باشد. ابومسلم نیز با مربیگری خداداد عزیزی آن تیمی نبوده که همگان انتظار داشته‌اند. ابومسلم که فصل قبل یکی از بهترین‌های لیگ بود تا این هفته نتایج خوبی کسب نکرده و به دست آوردن هشت امتیاز از هشت بازی آمار خوبی برای تیم پرمهره ابومسلم نیست.

مس کرمان - برق شیراز

دیدار مس و برق شیراز هم مصاف بازنده‌های لیگ در هفته هفتم است. شکست و تساوی مس در دو هفته اخیر سبب شده که این تیم با نزولی چند پله‌ای به مکان سیزدهم سقوط کند. هر چند که این تیم نسبت به بیشتر تیم‌های لیگی یک بازی کمتر دارد اما کسب هشت امتیاز از هفت بازی نمی‌تواند برای تیم متمول مس چندان مناسب باشد. ضمن آن که اگر شرایط مالی مس را با تیم‌هایی همچون مقاومت شهید سپاسی و ملوان انزلی بسنجیم، این نکته بار دیگر ثابت می‌شود که میان پولدار بودن یک تیم و کسب نتایج مناسب همیشه رابطه مستقیمی برقرار نیست.

برق شیراز هم شرایط مشابهی با مس دارد اما جایگاه تیم شیرازی حتی از تیم مس هم در جدول بدتر است. با این حال چند سالی هست که هواداران تیم برق به کسب نتایجی این چنین عادت کرده‌اند و باخت خانگی دو بر صفر این تیم برابر ملوان برای کمتر کسی در شیراز متعجب کننده بود. برق در حال حاضر با هشت امتیاز و تفاضل گل منفی ‌٥ در رده شانزدهم قرار گرفته است.

مقاومت سپاسی - پیکان

یک دیدار دیگر بین همسایگان لیگ اما،‌ این بار مصاف تیم‌های میانه جدول. مقاومت سپاسی و پیکان در حالی این هفته در ورزشگاه حافظیه رو در روی هم قرار می‌گیرند که این دو تیم به ترتیب در رده‌های دهم و یازدهم جدول ایستاده‌اند. پیکان که یکی از خطوط حمله قدرتمند لیگ را در اختیار دارد باید در این هفته به مصاف دومین خط دفاع ضعیف لیگ برود. با این حال مقاومت سپاسی شانس بیشتری در دیدار برابر پیکان دارد. در حال حاضر مقاومت نه امتیازی است و پیکان هشت امتیاز دارد.

شیرین فراز - سایپا

تیم شیرین فراز هر چند که هفته گذشته برابر صنعت نفت شکست خورد اما حضور این تیم در رده هشتم و مقایسه این تیم با نام‌های بزرگی همچون ابومسلم، پیکان، ذوب‌آهن واستقلال که در رده‌های پایین‌تری نسبت به این تیم قرار دارند نشان می‌دهد که تیم تازه وارد کرمانشاهی نتایج خوبی کسب کرده است. این تیم با یک تساوی کمترین تساوی‌های لیگ را به همراه سپاهان دارد و چهار شکست از هشت بازی هم یکی از نکات منفی این تیم است. با این حال آنها با ده امتیاز در مکان هشتم قرار دارند.

سایپا هم پس از یک هفته غیبت به دلیل حضور هفت بازیکن این تیم در دانشگاه آزاد این هفته در کرمانشاه کار آسانی پیش رو ندارد، هر چند که انگیزه صعود به رده‌های بالایی جدول شاگردان دایی را برای رسیدن به پیروزی در این دیدار تهییج می‌کند. سایپا از هفت بازی یازده امتیاز کسب کرده است. این تیم در رده پنجم جدول ایستاده است.

یکشنبه ‌٢٢ مهر راه‌آهن - صنعت نفت آبادان

پس از اتفاقاتی که در جریان صعود راه‌آهن به لیگ برتر و ماندن صنعت نفت در دسته یک افتاد، بسیاری منتظر مصاف این دو تیم در لیگ برتر بودند. راه‌آهن و صنعت نفت در حالی باید یکی از بازی‌های مهم هفته نهم را برگزار کنند که دو تیم شرایط متفاوتی دارند. راه‌آهن با اکبر میثاقیان یکی از تیم‌های خوب لیگ بوده به طوری که هم اکنون این تیم در رده هفتم قرار دارد و از سویی دیگر صنعت نفت با ابراهیم قاسم‌پور در رده دوازدهم ایستاده است. پیروزی هر یک از این دو تیم می‌تواند خیلی از چیزها را برای جامعه فوتبال به اثبات برساند.

پرسپولیس - استقلال

دو برد، سه تساوی و سه شکست، این کارنامه استقلال با مربیگری حجازی در هشت هفته نخست لیگ برتر است. اما این نمی‌تواند دلیلی باشد که استقلال را در داربی شصت و سوم تهران از پیش بازنده دانست. چه این که اتفاقات اخیر مانند آشتی دوباره قلعه‌نویی و فتح‌الله زاده به حجازی انگیزه بیشتری می‌دهد تا در داربی پیروز شود.

مرد محبوب هواداران به خوبی می‌داند که موفقیت در داربی می‌تواند حداقل تا هفته‌ها او را برای ماندن در استقلال امیدوار کند اما اگر نتیجه‌ای نامناسب برای استقلال به دست آید احتمال هر چیزی می‌رود حتی برکناری حجازی. تیم آبی‌پوش تهرانی در این ‌٩هفته ضعیف‌ترین نتایج چند سال اخیر را کسب کرده اما باز هم این دلیلی نمی‌شود که بازیکنان استقلال در دیدار یکشنبه با روحیه پایین به مصاف رقیب سنتی بروند.

شش پیروزی و دو تساوی، این کارنامه افشین قطبی در پرسپولیس است. اما این نمی‌تواند دلیلی باشد که پرسپولیس را در داربی شصت و سوم تهران از پیش پیروز دانست. هر چند که به گفته قطبی، او همواره در داربی‌ها پیروز بوده است اما بی‌تردید فضای این داربی با داربی‌هایی که تاکنون قطبی تجربه کرده متفاوت خواهد بود. «غرور» بزرگ‌ترین دشمن بازیکنان پرسپولیس است و اظهارنظرهایی که در این چند روز از سوی بازیکنان پرسپولیس مطرح شده نشان می‌دهد که آنها نتوانسته‌اند هنوز بزرگ‌ترین دشمن خود را شکست دهند و شاید این کفه ترازو را برای استقلال سنگین کند.