مرگ و زندگی ازبک‌ها در دست ایران

کی‌روش: نتیجه دست خداست، اما جنگجویانه بازی می‌کنیم تیم ملی فوتبال ایران در پنجمین بازی خود در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ امشب و از ساعت ۲۰ در ورزشگاه آزادی میزبان ازبکستان خواهد بود. تیمی که به گفته کارلوس کی‌روش بهترین تیم گروه است و کسب پیروزی برابر این تیم می‌تواند راه صعود کشورمان به جام‌جهانی را هموارتر کند.

ایران از چهار بازی گذشته‌اش در رقابت‌های انتخابی جام جهانی تاکنون ۷ امتیاز کسب کرده تا به همراه کره جنوبی که با همین تعداد امتیاز در صدر گروه است، از شانس بسیار زیادی برای صعود به جام‌جهانی برخوردار باشد. اگر تیم ملی ایران بتواند برابر ازبکستان در خانه پیروز شود بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان گفت که ۹۰ درصد مسیر جام جهانی را طی کرده است. در نقطه مقابل، شکست احتمالی برابر ازبک‌ها، امید ایران را برای راهیابی مستقیم به جام جهانی کم خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت در این بازی انگیزه بسیار بالای حریف تیم ملی است. ازبک‌ها از چهار دیدار قبلی خود تنها موفق به کسب ۵ امتیاز شده‌اند و اگر در پنجمین دیدار خود هم برابر ایران شکست بخورند دیگر امید چندانی برای رسیدن به برزیل نخواهند داشت بنابراین حریف روز چهارشنبه ایران تنها با هدف کسب امتیاز به تهران می‌آید و یقینا این امر تاثیر بسزایی در سبک بازی این تیم فیزیکی و سختکوش خواهد داشت.

در این بازی ملی‌پوشان کشورمان در غیاب کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی و مسعود شجاعی به دلیل اخراج در بازی با کره‌جنوبی و مصدومیت علی کریمی، برابر تیمی به میدان می‌روند که در اندیشه گرفتن انتقام شکست بازی دور رفت و رسیدن به نخستین پیروزی‌شان مقابل ایران است.

شاگردان کی‌روش اما پس از پیروزی ارزشمند برابر کره‌جنوبی، انگیزه بسیاری دارند تا با شکست دادن ازبکستان و فاصله گرفتن از رقیبان، راهشان را برای صعود به جام‌جهانی هموار کنند، این پرده اول و شیرین نمایش چهارشنبه شب خواهد بود. استراحت کر‌ه‌جنوبی در این هفته، این شانس را به ایران می‌دهد که با این ۳ امتیاز موقتا صدرنشین گروه A لقب بگیرد.

این مسابقه دو پرده نمایش دیگر هم می‌تواند داشته باشد. ازبکستانی‌‎ها که می‌دانند ناکامی در این بازی شانس‌ آنها را برای صعود مستقیم به جام‌جهانی به حداقل می‌رساند، با تمام توان در این بازی به میدان می‌آیند. چنین اتفاقی می‌‎تواند قسمت دوم نمایش که مساوی در این بازی است، را رقم بزند. نتیجه مساوی ایران را موقتا صدرنشین کرده و احتمال صعود مستقیم ازبکستان را افزایش می‌دهد.

پرده تلخ و سوم نبرد ایران و ازبکستان، همان پیروزی تیم میهمان است، نتیجه‌ای که این تیم را صدرنشین موقت گروه کرده و حتی در صورت پیروزی پرگل یکی از دو تیم قطر و لبنان در نبرد چهارشنبه شب، ایران را به رده چهارم خواهد فرستاد.

دراین گروه تیم‌های قطر و لبنان نیز از ساعت ۱۸:۱۵در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه به مصاف هم خواهند رفت.

سرمربی تیم ملی فوتبال در آستانه دیدار با ازبکستان گفت: نتیجه دست خداست، اما تضمین می‌دهم ۹۰ دقیقه جنگجویانه بازی کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم فوتبال ایران در نشست خبری پیش از بازی با ازبکستان درباره عدم حضورش روی نیمکت و اینکه با چه کسی در ارتباط خواهد بود گفت: آنتونی سیموئز، امید نمازی و گاسپار بر روی نیمکت حضور خواهند داشت. طبق قوانین فیفا به دلیل محرومیت هیچ ارتباطی بین من و نیمکت نخواهد بود. متاسفانه به دلایل غیرقابل قبول اخراج شدم.وی ادامه داد: بعد از اینکه با ۴ دوربین فیلم را بازبینی می‌کردیم هیچ دلیلی برای اثبات حرف‌های داور وجود ندارد و متاسفانه به دلیل تصمیم وی من محروم هستم.

سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد قدرت فیزیکی تیم ازبکستان عنوان کرد: از قدرت ازبکستان در تمامی نقاط و همچنین از ضعف‌های این تیم شناخت کافی داریم. شکی نداریم نوع بازی که ازبکستان ارائه می‌دهد شیوه‌ای نیست که ما به آن عادت داشته باشیم. ازبکستان شبیه شوروی سابق و روس‌ها بازی می‌کند تیم قدرتمندی هستند که در طول ۹۰ دقیقه تلاش می‌کنند و اگر ما تمرکز لازم را داشته باشیم می‌توانیم بازی را مدیریت کنیم.

کی‌روش تاکید کرد: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که بازیکنان ما باید تمرکز کافی را داشته باشند. کاری که در ازبکستان کردیم درون خانه هم می‌توانیم انجام دهیم. تضمین می‌کنم کل تیم در طول ۹۰ دقیقه جنگجویانه مبارزه کنند و در طول مسابقه با روحیه خوب بازی کنیم، اما کسب نتیجه دست خداست.وی خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم حضور هواداران و طرفداران بسیار مهم و حائز اهمیت است.