آسیایی‌ها خواب آفریقا می‌بینند

در آستانه دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران و امارات در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ در آسیا، رقابت برای کسب آخرین سهمیه صعود خودکار به آفریقای جنوبی داغ‌تر شده است.

تاکنون صعود تیم‌های استرالیا، ژاپن و کره جنوبی مسجل شده و همین فشار را روی دیگر تیم‌های این قاره بیشتر کرده است.

وضعیت عربستان در گروه دوم چندان بد نیست اما قبل از بازی مرگ و زندگی مقابل کره شمالی باید در سئول مقابل کره جنوبی امتیاز بگیرد. این تیم بعد از شش مسابقه ۱۰ امتیازی است در حالی که کره شمالی که چهارشنبه بازی نمی‌کند با یک مسابقه باقیمانده، ۱۱ امتیاز دارد. ایران هم که هفت امتیاز دارد، می‌داند برای حفظ شانس صعود باید دو مسابقه آخر خود را ببرد. آنها باید چهارشنبه امارات را در خانه شکست دهند و هفته بعد به کره جنوبی بروند.

«افشین قطبی» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تصدیق کرده که تیمش کار سختی پیش رو دارد و می‌داند که کسب نتیجه در مسابقه چهارشنبه چقدر مهم است. وی گفت: ما باید ببریم تا دست کم در سئول شانس صعود پیدا کنیم. عربستان با شکست ۴ بر یک چین، خود را برای بازی با کره جنوبی آماده کرده است و «خوزه پسیرو» سرمربی این تیم آماده است بتواند همین نتیجه را در مسابقه چهارشنبه هم تکرار کند. وی گفت: هدف اصلی ما شکست

کره جنوبی است. ما گل‌های زیادی به چین زدیم و امیدوارم در مسابقه بعدی هم به همین اندازه شانس بیاوریم. با توجه به اینکه استرالیا و ژاپن قبلا صدر گروه نخست مقدماتی جام جهانی در آسیا را به خود اختصاص داده‌اند، رقابت بر سر مکان سوم این گروه و کسب سهمیه بازی پلی آف با تیم سوم گروه دوم است. برنده این پلی آف سپس باید در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف نیوزیلند برود تا تکلیف سهمیه آخرین صعود به جام جهانی مشخص شود. بحرین هفت امتیازی شانس اول سومی گروه است و برای این کار فقط به برد مقابل استرالیا در سیدنی نیاز دارد. در این گروه قطر پنج و ازبکستان چهار امتیازی است اما هر دو یک مسابقه بیشتر انجام داده‌اند. «میلان ماچالا» سرمربی بحرین بعد از پیروزی ۴ بر صفر در دیدار تدارکاتی مقابل اردن ابراز اطمینان کرده است که تیمش شایسته این پیروزی بود و این برد پیام روشنی از توانایی بازیکنان برای برتری در دو مسابقه آتی آنها است. از سوی دیگر «پیم وربیک» سرمربی استرالیا تاکید کرده است که هیچ کاری به نفع بحرین انجام نمی‌دهد تا رکورد شکست ناپذیری استرالیا در مقدماتی جام جهانی را ادامه دهد. این مربی هلندی گفت: با وجود اینکه صعود کرده ایم برای برد مقابل بحرین به میدان می‌رویم امیدواریم به هدف خود برسیم. شانس قطر برای سومین گروه کم است، اما به گفته «برونو متسو» سرمربی فرانسوی این تیم، تساوی بدون گل آنها مقابل استرالیا، اعتماد به نفس تیمش را قبل از بازی با ژاپن بالا برده است. وی اظهار داشت: عملکرد خوب ما اعتماد به نفس بیشتری برای ارائه یک بازی بهتر مقابل ژاپن می‌دهد. بازی با استرالیا نشان می‌دهد که اکنون بهتر از گذشته بازی می‌کنیم.