رولند گاروس و غیبت قهرمانان همیشگی

حدیث علمی

مسابقات تنیس رولند گاروس یکی از چهار گراند اسلم معتبر دنیای حرفه‌ای تنیس است و در طول دو هفته هر سال اواسط ماه می‌و ابتدای ماه ژوئن در استادیوم رولند گاروس شهر پاریس فرانسه برگزار می‌شود. این مسابقات در زمین رسی برگزار می‌شود و از نظر اعتباری دومین گراند اسلم دنیا شناخته می‌شود. نام دیگر نام این بازی‌ها اوپن فرانسه است، اما از همان ابتدا با نام استادیومش که اسم یک خلبان جنگ در جنگ جهانی اول بر آن نهاده شده، معروف شده است.

یکی از دلایلی که باعث جلب توجه بسیاری به این مسابقات می‌شود، عدم موفقیت برخی نامداران تنیس در زمین‌های رسی این مسابقات است. تاکنون پیت سامپراس، راجر فدرر و جیمی کانرز که افتخارات بزرگی کسب کرده‌اند، نتوانستند در این بازی‌ها به قهرمانی برسند. اما رولند گاروس امسال با دوره‌های گذشته فرق دارد و بزرگترین غایب مرحله پایانی هم رافائل نادال اسپانیای است که با چهار قهرمانی پیاپی عوان سلطان زمین‌های خاکی را از آن خود کرده بود. نادال که تمام چهار دوره حضورش را در رولند گاروس با قهرمانی به پایان رسانده بود تا راجرر فدرر، تنیسور افسانه‌ای این روزها را در قهرمانی رولند گاروس ناکام بگذارد، امسال خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت. رابین ساندرلینگ سوئدی که نام آشنایی هم بین بزرگان تنیس به شمار نمی رود، امسال با کنار زدن نادال شگفتی‌ساز اوپن فرانسه نام گرفت. تنیسور ۲۵ ساله که با ۱۹۳ سانت قد یکی از بلندقدهای رولندگاروس است، قبل از این ۵ بار در اوپن فرانسه بازی کرده بود که البته هیچ وقت ازراند سوم بالاتر نیامده بود. شاید وقتی جدول مسابقات او را مقابل رافائل نادال قرار داد هم کسی فکر نمی کرد ساندرلینگ بتواند از مقابل سلطان زمین‌های خاکی بگذرد، اما تنیسور سوئدی که رنکینگ ۲۵ دنیا را در اختیار دارد، نادال را شکست داد تا حالا در نیمه نهایی مقابل تنیسور افسانه‌ای شیلی قرار بگیرد. فرناندو گونزالس ۲۹ ساله که زمانی رنک ۵ دنیای تنیس را در اختیار داشت، در مراحل قبل اندی مورای بیریتانیایی را حذف کرده و حالا با حذف نادال راه آسانتری را برای رسیدن به فینال پیش رو دارد.

اما در آن سوی میدان، راجر فدرر خود را برای اولین قهرمانی اش در رولند گاروس آماده می‌کند تا کلکسیون افتخاراتش را تکمیل کند. فدرر تا به حال ۱۰ بار در رولند گاروس بازی کرده، اما تا نادال بود، جایی برای عرض اندام فدرر روی زمین‌های خاکی نبود. شاید فدرر ترجیح می‌داد با حضور نادال و بعد از شکست دادن او جام اوپن فرانسه را بالای سر ببرد، اما به هر حال حالا در نبود نادال کاربرای او ساده تر است. فدرر در مرحله نیمه نهایی باید با تنیسور جوان آرژانتینی بازی کند که به نظر می‌رسد فدرر شانس بیشتری برای پیروزی دارد. خوان مارتین نزدیک به ۲ متر قد دارد و با ۲۱ سال سن در حال حاضر عنوان پنجم رنکینگ جهانی تنیس را در اختیار دارد. او این روزها در دوران اوج تنیس خود به سر می‌برد و اگر موفق شود فدرر را حذف کند و به فینال برسد، دومین شگفتی‌ساز رولند گاروس می‌شود.

اما در بخش دختران، مسابقات به مرحله فینال رسیده و بعد از حذف بزرگانی مانند ماریا شاراپوا و خواهران ویلیامز، فینال امسال رولند گاروس، یک فینال روس خواهد بود. دینارا سافینا، خواهر مارات سافین، تنیسور بزرگ روسیه که حالا عنوان اول رنکینگ جهانی را در اختیار دارد، بخت اول قهرمانی در مسابقات به شمار می‌رود. سافینای یک متر و ۸۳ سانتی در ۵۲ هفته اخیر بهترین تنیسور زنان بوده و حالا برای دومین سال پیاپی به فینال رولند گاروس رسیده است. او که پارسال در فینال به ژوستین هنین باخت و دستش از جام قهرمانی کوتاه ماند، بعد از خداحافظی هنین از دنیای قهرمانی حالا خود را برای اولین قهرمانی اش در رولند گاروس آماده می‌کند تا بعد از شش دوره حضور در اوپن فرانسه، هفتمین حضورش را در زمین‌های خاکی با قهرمانی به پایان رساند. سافینا از سال ۲۰۰۰ وارد دنیای تنیس حرفه‌ای شده و با ۲۳ سال سن فرصت زیادی برای درخشش دارد. حریف او در بازی فینال امسال، هموطن او سلانا کازنتوا است که یک سال هم از او بزرگتر است. کازنتوا که زمانی رنک دوم تنیس زنان جهان را در اختیار داشت، در حال حاضر دررنک هفتم ایستاده و پیش از این هم ۶ بار در رولند گاروس بازی کرده است. بهترین نتیجه کازنتوا در اوپن فرانسه حضور در فینال سال ۲۰۰۶ بود که البته نتوانست جام را بگیرد. این تنیسور ۱۷۵ سانتی روس از سال ۲۰۰۰ وارد دنیای تنیس حرفه‌ای شده و حالا خود را برای اولین قهرمانی‌اش آماده می‌کند.