دیدار مرگ و زندگی - ۱۶ خرداد ۸۸

دیدار رفت ایران و کره‌شمالی که علی‌دایی تنها پیروزی‌اش را به دست آورد

گروه ورزش- تیم ملی فوتبال کشورمان امروز از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران در حساس‌ترین دیدار خود در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی به مصاف کره شمالی خواهد رفت. این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که تیم ملی نیاز مبرم به سه امتیاز بازی دارد و برای آنکه کماکان از شانس صعود برخوردار باشد، باید مقابل کره شمالی به برتری برسد.

خبر بد برای تیم ملی این است که جواد نکونام به دلیل محرومیت نمی‌تواند تیم ملی را دراین بازی همراهی کند. ضمن اینکه مسعود شجاعی دیگر بازیکن ارزشمند تیم ملی نیزدرجریان تمرینات مصدوم شده است؛ هرچند که پزشکان تیم ملی گفته‌اند شجاعی را به این بازی می‌رسانند، ولی بودن این بازیکن در ترکیب تیم ملی در هاله‌ای از ابهام است. اما بازگشت علی کریمی ‌و آندرانیک تیموریان به ترکیب تیم؛ امیدهای مردان قطبی را برای پیروزی برابر تیم منسجم و در عین حال عجیب کره شمالی افزایش داده است.

کره شمالی که به دلیل سیاست‌های پیونگ یانگ این روزها در انزوای جهانی قرار گرفته است بهترین راه برای مطرح شدن در سطح رسانه‌های بین‌المللی را فوتبال می‌داند. فوتبال این روزها در کنار مناقشه‌ هسته‌ای دغدغه‌ اصلی سران این کشور کمونیستی است. در کشوری که لیگی برگزار نمی‌شود، تیم ملی این کشور خود را به عنوان یکی از شانس‌های اصلی صعود به جام جهانی مطرح کرده است و از آن سو ایران به پشتوانه‌ نتایجی که در بازی‌های رودررو کسب شده، امیدوار به پیروزی در خاک کره شمالی است.

کره شمالی در حال حاضر با یک بازی بیشتر در مقایسه با ایران ۱۰ امتیازی است و ایران با شش امتیاز پشت سر این تیم و عربستان در جایگاه چهارم گروه دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی قرار گرفته است.

آمار نشان از برتری ایران می‌دهد

تیم ملی فوتبال ایران درحالی امروز به مصاف کره می‌رود که در ۳۶ سال گذشته هرگز برابر این تیم بازنده نبوده است. اولین بازی رسمی‌ دو تیم در روز ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۵۲ برگزار شد که به تساوی بدون گل رسید، اما هفت روز بعد در بازی بعدی که بازهم در تهران بود ایران ۲-۱ برنده شد. ایران در مجموع چهارده بار با کره شمالی روبه‌رو شده است که یازده بار برنده از زمین بیرون آمده و سه بار مساوی کرده است. در بازی‌های جام جهانی هم دو تیم ۶ دیدار داشته‌اند که ایران پنج بار برنده بوده است و یک بازی با تساوی به پایان رسیده است.

آخرین بار ایران در بازی‌های انتخابی همین جام جهانی ۲۰۱۰ بود که در دیدار رفت در تهران، ایران ۲-۱ کره شمالی را مغلوب کرد.

اما در آمار بازی‌های دیگر چنین برتری وجود ندارد. در بازی دیگر همین گروه B کره جنوبی با امارات بازی می‌کند، اما کره‌ای‌ها در تاریخ بازی‌های دو تیم برنده مطلق نبوده‌اند. اگرچه کره جنوبی در مجموع ۱۶ بازی ۹ بار برنده شده، اما دو بار هم بازنده از زمین بیرون آمده است.

البته کره جنوبی در این آمار هم مانند همه نتایج بازی‌های قبلی روند بهتری در رقابت‌های جام جهانی داشته‌اند. آنها در دیدارهای انتخابی جام جهانی ۴ بار با امارات بازی کرده‌اند که سه بار برده‌اند و یک‌بار مساوی کرده‌اند.

احساسات قطبی

افشین قطبی سعی کرده بهترین‌ها را به شرق آسیا ببرد. در تیم او بازیکنانی چون کریمی‌و کاظمیان هستند که بیش از یک سال از دوری‌شان از تیم ملی می‌گذرد و بازیکنانی چون خلعتبری و ‌هادی عقیلی که در زمان حضور علی دایی در تیم ملی از مهره‌های تاثیر گذار بودند. دغدغه قطبی این روزها استفاده بهینه از تمام انرژی و پتانسیل تیم ملی است تا بهترین نتیجه در کره ‌شمالی محقق شود. در این بین او نباید احساساتی شده و دست به انتخاب‌هایی بزند که بیشتر از روی احساس است تا منطق. ابراهیمی‌در این مورد می‌گوید: «قطبی در چیدمان ترکیب تیم ملی باید دقت عمل به خرج دهد. او لژیونرهای خوبی در اختیار دارد که می‌تواند با تلفیقی از بهترین‌های آنها با بازیکنان شاخص لیگ برتر، تیمی‌آماده را مقابل کره ‌شمالی به میدان بفرستد».

سرنوشت تیم ملی پس از کره‌شمالی

تیم ملی در بازی با کره‌شمالی می‌تواند سه نتیجه را کسب کند. پیروز شود، به نتیجه تساوی رضایت دهد یا اینکه با شکست زمین مسابقه را ترک کند. اگر تیم ملی کره‌شمالی را شکست دهد، ۹ امتیازی شده و به صعود امیدوارتر از قبل می‌شود و می‌تواند با یک پیروزی محتمل مقابل امارات جای کره‌شمالی یا عربستان در رده دوم یا سوم جدول گروه B مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا را بگیرد. اما اگر شاگردان قطبی در دیدار روز شنبه تن به نتیجه تساوی دهند. تقریبا شانس صعودمان به کمتر از نصف کاهش می‌یابد. آن وقت باید امیدوار به ناکامی‌عربستان و کره‌شمالی بمانند و خود در دو دیدار آتی مقابل امارات و کره‌جنوبی حتما پیروز شوند. حالت سوم، شکست تیم ملی مقابل کره‌‌شمالی است. اگر تیم ملی با هر نتیجه‌ای مغلوب شود، باید با جام جهانی وداع کند، چرا که با این نتیجه کره‌جنوبی و کره‌شمالی مسافر آفریقای جنوبی می‎شوند و عربستان هم با یک پیروزی در دو دیدار آتی به این دو تیم می‌پیوندد.

رییس فدراسیون فوتبال کشورمان با ابراز امیدواری از آمادگی بازیکنان تیم ملی، تاکید کرد ملی‌پوشان کشورمان مرد روزهای سخت هستند و می‌توانند برابر کره شمالی نتیجه دلخواه را کسب کنند.

علی کفاشیان در مورد دیدار تیم ملی کشورمان برابر کره شمالی گفت: بازیکنان تیم ملی ایران از روحیه بالایی برخوردارند و امیدوارم بتوانند در این دیدار نتیجه دلخواه را کسب کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان فوتبال را پیش بینی کرد، ادامه داد: بازیکنان تیم ملی ایران مرد روزهای سخت هستند و امیدوارم با کسب پیروزی و ۳ امتیاز ارزشمند مسابقه، راه خود را برای صعود به جام جهانی هموارتر کنند.

رییس فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا پاداش ویژه‌ای جهت پیروزی در این دیدار برای بازیکنان در نظر گرفته‌اند؟، خاطرنشان کرد: قطعا پاداشی در نظر گرفته‌ایم که پس از این پیروزی و بازگشت تیم ملی آن را مشخص خواهیم کرد.

کفاشیان در پایان با بیان اینکه برای برگزاری دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های کشورهای دیگر گفت: مذاکره‌ای با تیم‌های مطرح برای برگزاری بازی دوستانه انجام نداده‌ایم اما درصورت صعود تیم ملی به جام جهانی، بازی‌های تدارکاتی خاصی را برای تیم ملی در نظر خواهیم گرفت.

خبرگزاری فرانسه در آستانه‌ هفته‌ هفتم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا گزارشی درباره‌ دیدار ایران برابر کره شمالی منتشر کرد.

در گزارش خبرگزاری فرانسه به عنوان «ایران امیدوار به شکست کره شمالی» آمده است: «ایران در رویارویی برابر کره شمالی که شنبه در پیونگ یانگ برگزار می‌شود، قصد دارد تا امیدش را برای حضور در جام جهانی زنده کند. تیم ایران در ۱۴ رویارویی برابر این تیم شرقی آسیا تابه‌حال شکستی نپذیرفته و ۲۳ گل زده تیم ملی ایران و ۱۱ پیروزی نتایجی است که ایران برابر کره شمالی کسب کرده است. با این حال در شرایطی که آمار از برتری ایران خبر می‌دهد، افشین قطبی سرمربی جدید تیم ایران می‌داند که برای حضور ایران در جام جهانی در دومین دوره‌ پیاپی حریف ناشناخته‌ای را پیش‌رو دارد.

قطبی می‌گوید: «بازی با کره شمالی بازی مرگ و زندگی نیست. ما به خوبی می‌دانیم که فشار فوق‌العاده زیادی روی این تیم وجود دارد. اگر آنها یک گل دریافت کنند، ثبات‌شان را از دست می‌دهند. برای آنها آسان نیست که در پیونگ یانگ بازی کنند. می‌دانم که به ثمر رساندن گل اول چقدر اهمیت دارد.»

جواد نکونام بازیکن سال فوتبال ایران که به دلیل دو اخطاره بودن از حضور در دیدار برابر کره شمالی محروم است، درباره‌ بازی با کره شمالی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «کره شمالی تیم خوبی است و بازی کردن برابر این تیم همیشه دشوار بود، اما سطح فوتبال آنها پایین‌تر از فوتبال ایران است. اطمینان دارم که تیم ایران توانایی شکست کره شمالی را دارد. همه‌ بازیکنان

باید برای موفقیت تیم ملی بیشترین تلاش‌شان را انجام دهند.