در روزهای باقیمانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، هر خبری حتی ورزشی می‌تواند بازتاب سیاسی‌ داشته باشد. صدور دستور واگذاری استقلال و پرسپولیس از سوی رییس‌جمهور هم به همین سرنوشت دچار شد و رسانه‌های مختلف با توجه به مشی سیاسی خود این موضوع را مورد تحلیل قرار دادند.

نزدیکی این دستور با انتخابات، مخالفت‌های پیش از این رییس سازمان تربیت بدنی و مثلا موانع ساختاری در راه‌اندازی این دو باشگاه از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت. بدون هیچ گونه اظهارنظری بخشی از مواضع روزنامه اعتمادملی از طیف اصلاح‌طلب، وطن امروز، حامی دولت و خبر از طیف میانه را انتخاب کرده‌ایم که می‌خوانید.
اعتماد ملی


روزنامه اعتماد ملی در مطلبی با تیتر «حراج پرسپولیس و استقلال در آستانه انتخابات» نوشت: «اگر کمی در متن نامه ریز شوید، می‌فهمید که دستورالعمل رییس‌جمهور به رییس سازمان تربیت‌بدنی حاوی پیام جدید در پروژه خصوصی‌‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیست. در چند ماه گذشته هر وقت که بحث خصوصی‌‌سازی دوتیم به میان آمده، دولتمردان از «طرحی کارشناسی» حرف زدند که «به زودی» منتشر می‌شود؛ اما باز هم در متن نامه احمدی‌نژاد به علی‌آبادی می‌بینیم که از سازمان تربیت‌بدنی درخواست‌شده اقدامات لازم برای این کار صورت بگیرد. پس این نامه معنایی ندارد، جز اینکه فعلا کاری برای خصوصی‌سازی دو تیم انجام نشده و در فاصله ۲۷ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد دستور آغاز پروژه خصوصی‌سازی دو تیم را صادر می‌کند.»
نویسنده گزارش اعتماد ملی در ادامه آورده است: «احمدی‌نژاد به سنت سابق باز هم با واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به یک فردی حتی یک مجموعه مدیریتی مخالف است. همان‌طور که پیش از این هم محمد علی آبادی به صراحت موضع گرفته بود که سازمان تربیت‌بدنی با واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی مخالف است.» و در توضیح این موضع هم گفته بود:‌«افرادی که برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس پا پیش گذاشتند، به دنبال مقاصد سیاسی هستند و برای همین ما به هر پیشنهادی برای خرید سهام این دو باشگاه جواب منفی می‌دهیم.» البته در آن دوران، حسن هدایتی جدی‌ترین مشتری سهام پرسپولیس بود که حرف‌های علی‌آبادی در آن گفت‌وگو، مشتری متمول سهام باشگاه پرسپولیس به عضویت در هیات مدیره باشگاه قناعت کرد. در امتداد این اتفاق بود که علی سعیدلو، معاون اجرایی رییس‌جمهور خبر داد: «دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه واگذار می‌شوند؛ هر چند که این طرح هم با مخالفت وزارت صنایع و وزارت نفت برای حمایت مالی از این دو باشگاه در نطفه خفه شد. هیچ یک از وزارتخانه‌هایی که علی‌سعیدلو به عنوان «مقصد» در پروژه واگذاری استقلال و پرسپولیس انتخاب کرده بود، با این طرح موافقت نکردند تا در نهایت این طرح هم ناکام بماند. در حاشیه این اتفاقات حتی پیشنهادهای 10میلیارد تومانی هدایتی برای خرید 49درصد از سهام باشگاه هر روز در جمع اعضای هیات مدیره پرسپولیس مطرح می‌شد که البته با مخالفت اعضا روبه‌رو می‌شد. با این پیش زمینه در وضعی که تنها 4 هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه به سازمان تربیت‌بدنی راه را برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس باز می‌کند. البته در طرح پیشنهادی احمدی‌نژاد این «خیل هواداران» دو تیم هستند که اجازه خرید سهام دو تیم را دارند.»
وطن امروز


روزنامه وطن امروز برای صفحه یک خود، تیتر «سند مالکیت به نام هواداران قرمز و آبی را انتخاب کرده است و در صفحه ورزش آورده است: «هر چند تا پیش از این واگذاری استقلال و پرسپولیس به مردم به رویایی می‌مانست که نمی‌شد تعبیری بر آن یافت؛ اما با دستور صریح رییس‌جمهور به محمد علی‌آبادی می‌توان در انتظار روزی بود که این دو باشگاه مردمی به صاحبان اصلی آن واگذار شوند. گرچه با دستور رییس‌جمهور به سازمان تربیت‌بدنی نباید انتظار داشت که این اتفاق یک شبه بیفتد؛ اما نکته مشخص این است که تا پایان سال جاری این اتفاق می‌افتد و آرزوی میلیون‌ها هوادار این دو باشگاه برآورده می‌شود. پس از دریافت این نامه، سازمان تربیت بدنی از طریق معاونت ورزش قهرمانی راهکارهای قانونی برای واگذاری این دو باشگاه را بررسی می‌کند و پیش‌بینی‌ می‌شود با توجه به تاکید و اهتمام رییس‌جمهور برای واگذاری دو باشگاه، این اتفاق در کمترین زمان ممکن رخ دهد؛ اتفاقی که فصل جدیدی را در فوتبال باشگاهی ایران و به ‌تبع آن فوتبال ملی ایران خواهد گشود.»
خبر


روزنامه خبر هم با تیتر «بازی انتخاباتی با استقلال و پرسپولیس» به استقبال این موضوع رفت: «فقط 27 روز تا انتخابات مانده بود که رییس‌جمهور در نامه‌ای رییس سازمان ورزش خواست که دو تیم به مردم واگذار شوند. طرحی که درباره‌اش سعید فائقی می‌گوید: «نمی‌تواند عملی شود. حداقل با شرایطی که اکنون سازمان ورزش دارد و زمان ابلاغ نامه نمی‌توانم بپذیرم گامی واقعی باشد. این اتفاق عملی نمی‌شود.» به عکس او علی میرزایی مدیر پیشین پرسپولیس معتقد است که باید از این طرح دفاع کرد: «فرقی ندارد که چه اندیشه‌ای پشت این طرح است. بیایید از آن حمایت کنیم تا یکبار برای همیشه این تیم‌ها واگذار شوند و خلاص شویم حالا هر هدفی هم که گردانندگان طرح دارند، داشته باشند.» هرچند یک عضو اثرگذار هیات مدیره پرسپولیس هم معتقد است: «این طرح قرار نیست از حد حرف پیش‌تر برود. جمله‌ای که رقیبان احمدی‌نژاد، یعنی هواداران کروبی و میرحسین موسوی یکی دیگر از سیاست‌های تبلیغاتی دولت برای انتخابات می‌دانند که توده مردم را هدف گرفته است. آنها معتقدند تنها راهی که برای واگذاری سهام به شکلی که رییس‌جمهور اعلام کرده است راهکاری شبیه به سهام عدالت است که نمی‌توان نام آن را خصوصی‌سازی گذاشت.»