محرومیت 6 مربی و 3 مدیرعامل؟

رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: از نظر ما همه بی‌گناهند مگر این که خلاف آن با مدارک ثابت شود. علی کفاشیان درباره شایعه ممنوعیت ۶ مربی و ۳ مدیر از فعالیت در فوتبال گفت: من از مدیران فدراسیون فوتبال و از مربیان می‌خواهم که با سند و مدرک صحبت کنند و همین‌طور با آبروی افراد بازی نکنند. صرف این که سایتی خبری را می‌زند، نمی‌تواند برای ما ملاک قرار گیرد، ما کاری با حرف‌هایی که زده می‌شود نداریم و اگر هر کس علیه کس دیگری مدرک و سندی دارد، باید آن را به فدراسیون فوتبال ارائه دهد تا فدراسیون پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی افزود: ما بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های موجود در فدراسیون فوتبال موارد را بررسی می‌کنیم و مسائل شخصی افراد هم به ما ارتباطی ندارد. شاید بر اساس منشور اخلاقی مشکلاتی را دیده باشیم و این مشکلات را در توصیه‌های محرمانه به باشگاه ارائه دادیم، اما نمی‌توانیم به استناد این که یک نفر حرفی را زده فرد دیگری را از فعالیت محروم کنیم. از نگاه ما همه بیگناهند مگر این که خلاف آن با مدارک ثابت شود.

کفاشیان با اشاره به حضورش در جلسه هیات رییسه سازمان لیگ گفت:‌ در آن جلسه بحثی مطرح شد، اما به نظر من صرف این که یک نفر با کس دیگری مشکل دارد نباید ملاک قرار بگیرد و بگوییم که آن فرد تخلف کرده است. دلایل هم باید قانع‌کننده باشد، چرا چیز کم را زیاد نشان می‌دهیم. چرا این نوع کارها بازی کردن با آبروی افراد است. می‌خواهم هر کس در تخصص خودش صحبت کند و در مواردی که در تخصص ما نیست، اظهارنظر نکنیم.

وی تاکید کرد: فضای فوتبال ایران پاک است و از مربیان می‌خواهم که به همین سادگی آبروی افراد را نبرند.

مربیان متخلف لیگ بدون تیم می‌مانند

این در حالی است که رییس سازمان لیگ برتر فدراسیون فوتبال ارسال نامه به باشگاه‌ها برای قرارداد نبستن با مربیان متخلف را تایید کرد.

در پی رسیدگی به پرونده مربیان متخلف که در چند روز اخیر مطرح شده و فدراسیون فوتبال در حال بررسی این موضوع است، سازمان لیگ در نامه‌ای از مدیران باشگاه‌های لیگ برتری خواسته قبل از عقد قرارداد رسمی با مربیان از سازمان لیگ استعلام بگیرند که مربی موردنظر آنها در لیست مربیان متخلف است یا خیر.

عزیز محمدی، رییس سازمان لیگ در این باره به فارس گفت: این نامه را نوشتیم تا باشگاه‌ها برای قرارداد با مربیان متضرر نشوند. در حال حاضر دو باشگاه به من زنگ زده‌اند و استعلام مربیان موردنظر خود را گرفته‌اند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود سه مدیرعامل نیز در این فهرست قرار دارند، گفت: همان‌طور که آقای تاج اعلام کرده‌اند، نام این سه مدیرعامل که ممنوع‌الفعالیت خواهند شد، اعلام می‌شود.

مربیان محروم نمی‌توانند اعتراض کنند

از سوی دیگرمشاور فرهنگی سازمان لیگ فوتبال گفت: مربیان محروم لیگ برتر آینده پس از آنکه مدارک و دلایل ستاد پیگیری منشور اخلاقی را ببینند، به خود حق اعتراض نخواهند داد.

محمد علیپور در مورد فضای نابهنجار فوتبال ایران خاطرنشان کرد: نباید فضای فوتبال را ضدفرهنگی احساس کنیم. این فضا متاثر از کل جامعه است. وقتی مقام معظم رهبری به نامزدهای انتخاباتی تذکر می‌دهند و از آنها اشکال می‌گیرند، مشخص است که در کل جامعه ما چنین فضایی وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که خدا را نمی‌بینیم و حضورش را احساس نمی‌کنیم. اگر آدم‌ها به یاد خدا باشند، بعید است چنین رفتارهایی از خود نشان بدهند. آدمی که مقابل دوربین مخفی است، خیلی از رفتارها را انجام می‌دهد؛ اما اگر بداند که دوربین حرکاتش را ضبط می‌کند خیلی از رفتارها و سخنان را انجام نمی‌دهد و بر زبان نمی‌آورد.

مشاور فرهنگی سازمان لیگ تاکید کرد: در قرآن آمده است؛ زمانی که فرشته مرگ به سراغ آدم می‌آید آدم می‌گوید یک فرصت دیگر به من بدهید تا بلکه اشتباهاتم را جبران کنم، اما به او چنین فرصتی داده نمی‌شود زیرا ۵۰ تا ۷۰ سال یا کم و بیشتر به او فرصت داده شده است.

علیپور یادآور شد: فوتبال نیز همین گونه است. برخی از مربیان و بازیکنانی که در طول لیگ برتر هشتم منشور اخلاقی را رعایت نکرده‌اند و اشتباهات رفتاری داشته‌اند به زودی نتیجه عملکرد یکساله خود را خواهند دید.

وی با اشاره به مربیان و بازیکنانی که به دلیل عدم‌رعایت منشور اخلاقی در فصل آینده محروم خواهند شد، عنوان کرد: آیا دوستان وقتی کارنامه خود را ببینند به خود حق اعتراض می‌دهند؟ ستاد منشور اخلاقی که در ابتدای لیگ هشتم تشکیل شد، پیگیر رفتارهای بازیکنان و مربیان بود. آنهایی که امتیازات منفی‌شان از حد مجاز فراتر رفته است، دیگر فرصتی برای جبران نخواهند داشت.

علیپور در مورد اینکه آیا به این افراد فرصت فرجام‌خواهی داده می‌شود یا نه، گفت: در آیین‌نامه این موضوع پیش‌بینی شده است. کسی که امتیازش منفی شد حق فرجام خواهی دارد، اما باید مراحلش را طی کند. مثلا اگر پلیس یک خودرو را توقیف کرد مالک خودرو برای آزاد شدن باید مدارک عدم‌خلافی و سایر مسائل را ارائه کند.

وی در مورد اینکه محرومان لیگ چند نفر هستند، تاکید کرد: تعداد و اسامی آنها به طور رسمی اعلام خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا ستاد پیگیری منشور اخلاقی توصیه‌پذیر خواهد بود یا نه،‌ اظهار داشت: توصیه‌پذیر باشد یا نباشد مهم نیست؛ متن آیین‌نامه کاملا شفاف است و تذکرات اخلاقی که داده شده، همگی موجود است.