عضو هیچ ستاد انتخاباتی نیستم

در این سه سال اخیر شایعات زیادی پیرامون محمد دادکان، رییس اسبق فدراسیون فوتبال شنیده می‌شد. اینکه او به کوه و دریا زده و دیگر سراغی از فوتبال نمی‌گیرد. اما گفت‌وگو با رییس پرشور فدراسیون فوتبال گذشته به خوبی نشان داد که او نه از فوتبال جدا شده و نه به کوه و دریا زده است. او تک تک اتفاقات فوتبال ایران را در این مدت رصد کرده و حالا که شایعه بازگشت دوباره او به فوتبال و ورزش مطرح شده، باز نمی‌توان در کلام او محافظه‌کاری را دید. دادکان همان شخصیتی را دارد که در گذشته از او سراغ داشتیم؛ همچنان پرشور و پرهیجان در گفت‌وگو با ایسنا ظاهر شده است.

آقای دادکان! در این مدت نقل‌قول‌های متفاوتی از شما در روزنامه‌های مختلف منتشر می‌شد. نقل‌قول‌هایی که بعضا باعث تعجب خیلی‌ها می‌شد.

- هر کس تا امروز مطلبی چه مثبت و چه منفی نوشته براساس ذهنیات خود بوده و من در این مدت با هیچ کس مصاحبه‌ای نداشتم.

بهتر است به سال ۸۵ برگردیم. سالی که فوتبال ایران روزهای پر تنشی را پشت سر گذاشت. حالا که سه سال از آن روزها می‌گذرد شاید بتوان انتظار داشت که شما واقع‌بینانه‌تر درباره اتفاقاتی که آن سال افتاد، صحبت کنید.

- پنج ماه پیش از جام جهانی و هنگام برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال من اعلام کردم که چه در جام جهانی نتایج خوبی کسب کنیم چه نکنیم، من پس از جام جهانی از فدراسیون فوتبال کنار می‌روم. اما مسوولان بالا دست ما در سازمان تربیت‌بدنی تحمل این مدت را نداشتند و در زمان حضورمان درآلمان حکم ما را لغو کردند در آن زمان که در شهر فریدریش هافن بودیم، شهردار آنجا به من مدال شهروندی داد و ما به عنوان ایرانی تیتر روزنامه‌های آن شهر بودیم. اما، بعد از بازی با آنگولا به یکباره خبری روی سایت‌های خبری دنیا آمد که دادکان و همکارانش از فدراسیون فوتبال برکنار شدند. مطمئنا این کار جدید غیر‌منطقی و غیر‌حرفه‌ای بود. تاسفم از این بود که چرا ما باید در این کار زبانزد عام و خاص جامعه ورزش شویم.

شما پس از بازگشت تیم ملی به ایران مصاحبه‌ای انجام دادید و انتقادات فراوانی داشتید.

اگر یادتان باشد همانجا گفتم که سه نفر در دنیای سیاست هستند که می‌خواهند به عالم فوتبال بیایند. حالا و پس از گذشت سه سال خوشحالم که پیش‌بینی‌ام درست از آب درآمد. آن موقع هیچ کس حرف من را باور نمی‌کرد. گفتم این سه نفر می‌خواهند استقلال، پرسپولیس و فدراسیون فوتبال را بگیرند که دیدید این اتفاق افتاد و اگر فیفا مخالفتی نمی‌کرد آن نفر سوم فدراسیون را هم می‌گرفت..

پس از جام جهانی و آن اتفاقاتی که افتاد می‌گفتند که شما پیش از بازی با آنگولا هم تحت فشار بودید. آیا همان موقع استعفا دادید یا خیر؟

من استعفایی ندادم.

بسیاری معتقدند که روند رو به نزول فوتبال ایران از همانجا آغاز شد. جرقه اختلافات شما با مسوولان سازمان تربیت‌بدنی مساله کوچکی بود. آیا بهتر نبود که شرایط را برای حضور آرام تیم ملی فراهم می‌کردید؟

اتفاقا مساله کوچکی نبود. آنها می‌خواستند این جایگاه را از ما بگیرند. حالا چون این شایعه مطرح شده که به من پیشنهاد همکاری داده‌اند، دلیلی ندارد که پس از سه سال بخواهم این اتفاق را پنهان کنم و بگویم آنها علاقه‌ای به گرفتن جایگاه ما نداشتند. این به دور از شخصیت من است.

چرا شما این طور فکر می‌کنید که آنها عاشق حضور در فدراسیون فوتبال بودند؟

به خاطر اسم فوتبال. چیزی که برای من ثابت شد این بود که آنها دوست داشتند این جایگاه را بگیرند و از ما گرفتند.

همان موقع می‌گفتند که بهتر است دادکان لجبازی را کنار بگذارد و شرایط را برای به وجود آمدن آرامش کنار تیم ملی فراهم کند.

ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانستیم مکزیک را ببریم و نه پرتغال را. اگر صد بار دیگر با آنها بازی کنیم نمی‌توانیم مقابل‌شان به پیروزی برسیم. می‌توانستیم آنگولا را ببریم که مساوی کردیم.

سه سال است که برانکو از تیم ملی ایران رفته است آیا این دوران ثابت کرد که برانکو مربی خوبی برای تیم ملی ایران بود؟

من حالا هم با قاطعیت می‌گویم که برانکو با بضاعتی که فوتبال ایران داشت، بهترین مربی برای تیم ایران بود. چرا کسانی که الان مسوول هستند از سرمربی خود دفاع نمی‌کنند. آمار بگیرید و ببینید که بعد از ما چند مربی به تیم ملی آمد. هم‌اکنون مسوولان موج‌سواری می‌کنند.

علت این حمایت نکردن چیست؟

آنها حاضر نیستند که خودشان کمی ضربه بخورند. تا تیم ملی نتیجه نمی‌گیرد سریع سرمربی را برکنار می‌کنند که خودشان در حاشیه امنیت قرار بگیرند. همین امروز و فردا مدیرعامل و هیات‌مدیره پرسپولیس را هم برکنار می‌کنند.

دلیل این موج‌سواری چیست؟

برای اینکه خودشان بمانند و این ترکش‌ها به آنها اصابت نکند.

دلیل نتیجه نگرفتن تیم ملی هم به نظر شما همین بوده است؟

دلیل این است که شما ثبات کاری ندارید. اگر به کسی اعتقاد داریم باید تا پایان از او حمایت کنیم.

در زمان جام جهانی شایعات بسیار زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه علی کریمی در تیم مشکلاتی را به وجود آورد. آیا شما به عنوان رییس فدراسیون وقت این شایعات را تایید می‌کنید؟

از نظر من زمانی که علی کریمی دچار مصدومیت شد و تحت مداوا بود، شاید از نظر فکری نتوانست به سطح گذشته‌اش برسد. او متاثر از مصدومیت پایش بود و اینکه شاید پایش به او اجازه انجام بازی‌های خوب را نمی‌داد.

یعنی این شایعه را که مطرح شد «آری‌هان» قصد نفوذ در تیم ملی در زمان جام جهانی دارد شما تایید نمی‌کنید؟

به هیچ وجه. من به عنوان کسی که همیشه در کنار تیم ملی بوده‌ام چنین مساله‌ای را ندیده‌ام. هر کسی رگ خوابی دارد. کریمی برای تیم ملی در هیچ زمانی مشکلی ایجاد نکرد و مانند بقیه بازیکنان صادقانه وخالصانه زحمت کشید.

بعد از جام جهانی این شایعه مطرح شد که قرارداد برانکو پیش از دیدار با آنگولا به پایان رسیده بود. اما، شما پیش از این بازی قرارداد او را با فدراسیون تمدید کردید و حالا این قرارداد برای فدراسیون فوتبال دردسرساز شده و برانکو از ایران شکایت کرده است.

قرارداد برانکو چند روز بعد از بازی ایران و آنگولا به پایان می‌رسید. برانکو نمی‌تواند هیچ شکایتی از فدراسیون فوتبال داشته باشد.

اما، برانکو از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده است.

هیچ کمیته‌ای در فیفا نمی‌تواند فدراسیون فوتبال ایران را در این زمینه محکوم کند. برانکو تمام حق و حقوقش را از فدراسیون فوتبال ایران گرفته است. حالا چطور شده که برانکو چنین نامه‌ای را نوشته، نمی‌دانم.

پس از اینکه شما از فدراسیون فوتبال رفتید، مصاحبه‌های زیادی شد که فدراسیون تحت امر شما را به مشکلات مالی متهم می‌کردند. ادعاهایی که هیچ گاه اثبات نشد.

این صحبت‌ها را در روزنامه‌ها مطرح کردند. اما، فردای آن روز اعلام کردند که مشکلات مالی نبوده بلکه مشکلات اداری بوده است. مدام می‌گفتند ظرف پنج روز تا ۱۰ روز آینده تخلفات مالی فدراسیون دادکان را افشا می‌کنیم. اما، امروز سه سال از آن روزها گذشته و هنوز آنها می‌خواهند بگویند. ما به خاطر همین مساله به دادگاه شکایت کردیم. اگر آنها این حرف‌ها را روی هوا زده‌اند اخلاقا و شرعا هنوز به ما بدهکارند. آنها دیدند که بر روی مسائل فنی نمی‌توانند به ما ایراد بگیرند و رفتند به سمت مطرح کردن چنین مسائلی.

اگر موافق باشید بحث حضور کمیته انتقالی در فدراسیون فوتبال را باز کنیم. پس از اینکه اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال برای تایید به هیات دولت رفت این شایعه مطرح شد که توسط برادر رییس‌جمهور از شما خواسته شد که به عنوان کارشناس درباره این اساسنامه نظرتان را بدهید. آیا صحت دارد؟

نباید این مساله را پنهان کنم. این اتفاق افتاد. به من نامه‌ای زدند و گفتند که شما این اساسنامه را بررسی کنید و من هم گروهی را تشکیل دادم و تغییراتی را که به نظرمان می‌آمد که به درد فوتبال ایران می‌خورد، پیشنهاد کردیم. اما، تغییرات موردنظر ما لحاظ نشد. چرا این تغییرات لحاظ نشد، به این دلیل بود که آنها ما را از خودشان نمی‌دانستند.

در زمانی که شما در فدراسیون فوتبال حضور داشتید این درخواست هم مطرح شد که تغییراتی در اساسنامه فدراسیون به وجود بیاید. چرا شما این تغییرات را به وجود نیاوردید؟

در آن زمان سازمان تربیت‌بدنی نامه‌ای رسمی برای ما ارسال کرد و نوشت که شما جزیره خودمختار نیستید و جواب فیفا را ندهید و تغییری را در اساسنامه به وجود نیاورید.

تعلیق فوتبال ایران به دلیل برکناری شما بود یا به دلیل مشکلاتی که اساسنامه داشت؟

یک بخش تعلیق به دلیل برکناری بود و بخش دیگر به خاطر اساسنامه. فیفا می‌گفت که برطبق اساسنامه کسی نمی‌تواند رییس فدراسیون فوتبال را برکنار کند و تنها این مجمع است که می‌تواند حکم به برکناری رییس فدراسیون بدهد. ما قبل از جام جهانی گفته بودیم می‌رویم پس چرا آنها چنین کردند که فیفا چنین واکنشی نشان دهد؟

کفاشیان اعلام کرد که هنوز ساختمان‌های استقلال و پرسپولیس به نام این دو باشگاه نشده و به نام فدراسیون فوتبال است و حتی او اعلام کرده که امکان ندارد فدراسیون گذشته بدون کمک سازمان تربیت‌بدنی اداره شده باشد.

کفاشیان حرف‌های زیادی می‌زند ولی من نمی‌خواهم درباره او حرف بزنم، می‌خواهم احترام او را نگه دارم.

در زمان انتخابات فدراسیون فوتبال این شایعه مطرح شد که شما قصد دارید در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنید و پس از آن اعلام شد که براساس اساسنامه رییس سابق نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. آیا شما اساسا قصد حضور در انتخابات را داشتید؟

مخالفان ما در آن زمان از کمیته انتقالی خواسته بودند ‌بندی را به اساسنامه اضافه کنند که براساس آن رییس قبلی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. این بند از اساسنامه تنها شامل من می‌شد.

زمانی که انتخابات برگزار شد، این بحث به وجود آمد که انتخابات فدراسیون فوتبال ایران دموکراتیک بود.

این انتخابات تمرین دموکراسی از نگاه آنها بود. انتخابات یعنی اینکه حداقل از بین دو نفر یک نفر انتخاب شود. من نمی‌دانم کسانی که پس از باخت به پرتغال به تلویزیون آمدند و گفتند که شرافت‌مان به باد رفت الان کجا هستند. می‌خواهم بپرسم که آقایان با شرافت بیایید و بگویید که حالا که به عربستان و کویت می‌بازیم، شما شرافت‌تان کجا رفت. این آقایان به اصطلاح کارشناس، کارشناسان LCD هستند! به تلویزیون می‌آیند تا تلویزیون LCD هدیه بگیرند! ضبط صوت می‌گیرند تا کارشناسی کنند!

قضیه آشتی‌کنان شما و آقای علی‌آبادی چیست؟

من انتقادی به رییس سازمان ورزش و جایگاه معاون رییس‌جمهور ندارم. مگر می‌خواهند من را دار بزنند. من نمی‌گویم هر کس که دکترای ورزش دارد بیاید و رییس سازمان تربیت‌بدنی شود. امثال کسانی که دکترای ورزشی دارند هم در راس کار بوده‌اند و من متاسفم که از این لفظ استفاده می‌کنم؛ اما باید بگویم این افراد آمدند و نوکری کردند. آقایی در شغل‌شان نکردند. نوکری کردند جایی را گرفتند و به کارشان ادامه دادند و آبروی تحصیل‌کرده‌ها و دانشگاهی‌ها را بردند.

این روزها شایعات زیادی درباره بازگشت شما به فوتبال شنیده می‌شود.

بارها گفته‌ام که برای هرکس بزرگترین افتخار خدمت به کشورش است. با این حال هیچ تفاوتی در شیوه کاری من به وجود نیامده. اگر مدیری که پیش شما می‌آید و می‌گوید در حضور ۳۰ ساله‌اش در ورزش مدیری به توانمندی شما ندیده، باید در اتاقت را به روی آن فرد ببندی، چرا که می‌دانی او راست نمی‌گوید.

وضعیت فدراسیون فعلی را چطور می‌بینید؟

چون در حال حاضر تیم ملی مسابقه مهمی را مقابل کره شمالی پیش‌رو دارد، می‌گویم وضعیت فدراسیون عالی است و فدراسیون را تضعیف نمی‌کنم. اما، اگر خدای ناکرده تیم ملی به جام جهانی صعود نکرد، دیگر کمیته انتقالی و دادکانی در اختیار نیست. اینجا ضعف مدیریت بوده که مجموعه را به اینجا رساند.

به جام جهانی می‌رویم؟

من می‌گویم باید برویم. کره شمالی در طول تاریخ ۴۰ ساله‌اش و در ۱۳ بازی که با ایران انجام داده یک بار هم به پیروزی نرسیده است. اگر این بار به کره شمالی ببازیم باید فوتبال را تعطیل کنیم.

چه کسی از شما برای بازگشت به ورزش درخواست کرد؟

نماینده علی‌آبادی پیش من آمد. من هم مخالف بازگشتم به ورزش نیستم اما با آن وضعی که ما از فوتبال رفتیم، گفتم باید از من و همکارانم دلجویی شود. حرف بدی نزدم. با آن حرف‌ها که به ما زدند حالا که گفتند برگرد من نمی‌توانم مثل آقای x بروم دفتر و بگویم که ۳۰ سال است آدمی مثل شما ندیده‌ام. من یک مرتبه دانشگاهی برای خود قائلم. اگر آن هم نباشد رانندگی‌ام خوب است و می‌شوم راننده تاکسی. در این مدت خانواده من تحت‌فشار بودند. چه تیترهایی که علیه من نزدند! آیا من احساس و عاطفه ندارم، خانواده و رفیق و آبرو ندارم!

اما شما در روزهای اختلافتان با علی‌آبادی جمله‌ای داشتید که می‌گفتید تا زمانی که سیستم مدیریت ورزش توسط همین افراد اداره شود، دیگر به ورزش بر نمی‌گردید.

بله گفتم، الان هم همین حرف را تکرار می‌کنم اما وقتی از من و همکارانم دلجویی کنند و بگویند حرف‌هایی که در روزنامه‌زده شده پوچ بوده حاضریم به ورزش برگردیم.

دلجویی یعنی چه؟

باید بگویند حرف‌هایی که زده‌ایم صحت نداشته. می‌توانند بگویند که ما در آن زمان کمی احساسی برخورد کردیم.

این دلجویی باید رسمی باشد؟

بله.

اگر جلسه‌ای بگذارند و پس از آن در جمع نماینده‌های رسانه‌ها اعلام کنند، این کافی است؟

خیر، اینطور من نخواهم آمد. ۳ سال است که دارند کار را می‌چرخانند. بقیه کار را هم انجام بدهند. چه اشکالی دارد؟

چرا سراغ شما آمدند؟

نمی‌دانم.

به انتخابات مربوط می‌شود.

نمی‌دانم. این را باید از آنها بپرسید.

شایعه‌ای مطرح شده در مورد اینکه شما پیشنهاد قائم‌مقامی سازمان تربیت‌بدنی را دریافت کردید.

من به دنبال این نیستم که چه پستی به من بدهند. در مملکت ما ۲۰ نفر ورزشی هستند که در این سال‌ها در فدراسیون‌های مختلف فعالیت کردند. این طور افراد منتظرند تا اگر یک روز میرحسین موسوی رییس‌جمهور شد بروند و بگویند که ما در ستاد شما کار می‌کردیم. اینها کسانی هستند که در ستاد خیلی‌ها بودند اما چه کاری برای ورزش انجام دادند. خدایی بروید بس کنید. به اعتقادات خود وفادار باشید. نه اینکه در ستاد این و آن باشید.

خدا شاهد است که من هیچ خط و خطوط سیاسی ندارم و در هیچ ستاد و گروه سیاسی و انتخاباتی عضو نیستم.