رییس آژانس ترانسفر روی نیمکت تیم ملی

جهان ورزش - پیِت بوتر، یکی از دستیاران افشین قطبی، سرمربی تیم ملی ایران مالک یک آژانس نقل و انتقالات در فوتبال هلند است. او که سابقه مربیگری در وانگینخن، امن و اف سی آیندهوون هلند را دارد ۱۶ سال است که به عنوان سرمربی روی نیمکت هیچ تیمی ننشسته است. او آخرین بار در سال ۱۹۹۳ مربی تیم اف سی آیندهوون _ نه پی اس وی، تیم سرشناس هلندی _ بوده است. او البته به عنوان مدیرفنی فعالیتش را در فوتبال ادامه داده و تا چندی پیش به عنوان مدیر فنی باشگاه اوترخت هلند مشغول بود. بوتر ۵۹ ساله اما منبع درآمد دیگری هم دارد. او یک آژانس نقل و انتقالات به نام «Grandstand» دارد که سال‌ها است جزو پر کارترین آژانس‌های نقل‌وانتقالات است. درک کویت، ستاره هلندی لیورپول بازیکنی است که از طریق همین آژانس به لیورپول رفت.

سال ۲۰۰۷ همین مساله برای بوتر مشکل ساز شد و یکی از روزنامه‌های این کشور پرونده مفصلی راجع به او نوشت. دلیلش هم این بود که اوترخت ۳ بازیکن از این آژانس خریده بود و از نظر قانونی تضاد منافع به وجود می‌آورد؛ اما بعد از بررسی دادگاه به دلیل این که پسر آقای بوتر ریاست «Grandstand» را بر عهده دارد به سود این مرد هلندی رای داد و اعلام کرد پیت بوتر کاری خلاف قانون انجام نمی‌دهد. شکی نیست که حضور چنین فردی در ایران سود زیادی برای آینده فوتبال دارد. بسیاری از ستارگان ایرانی در ادامه می‌توانند در باشگاه‌های اروپایی و به خصوص هلندی بازی کنند و مانند پارک جی سونگ و لی چون سوی کره ای تجربه زیادی کسب کنند. سوال اما این است که فردی که ۱۶ سال است به بازیکنان یک تیم تمرین نداده صلاحیت این را دارد که دستیار اول سرمربی تیم ملی باشد؟

جواب این سوال در آینده مشخص می‌شود و از حالا نمی‌شود قضاوت کرد؛ اما امید می‌رود او مانند مارکو، دستیار انتخابی قطبی برای پرسپولیس نباشد.البته دستیار دیگر قطبی آبه نوپ است که وظیفه دارد به دروازه بانان تمرین دهد. او کارنامه درخشانی دارد و کار در بنفیکا در کنار رونالد کومان روشن‌ترین نقطه کارنامه‌اش است.