امشب رئال‌مادرید، تیم دوم جدول لالیگا میزبان بارسلونا صدرنشین قدرتمند جدول است و می‌کوشد با پیروزی برابر حریف قدر خود فاصله‌اش را تا صدر به یک امتیاز برساند.

اما فوتبال حرفه‌ای جهان یک بار دیگر به یکی از شب‌های پرالتهاب و دیدنی خود نزدیک شده است.

فضای احساسی روزنامه‌های اسپانیا مثل هر سال به سراغ جنگ ژنرال فرانکو با آزادی‌خواهان کاتالونیا رفته است و صاحبان قلم می‌کوشند برای فروش بیشتر روزنامه خود این یک شب را دست از کارشناسی برداشته و با جوانان خشمگین و متعصب کوچه‌پس‌کوچه‌های منتهی به برنابئو همسو شوند.

تلویزیون ملی اسپانیا در آستانه دربی اسپانیا، بهره‌برداری سیاسی خود را آغاز کرده و چنان صورت عرق کرده و ابروهای درهم ال‌کاپیتانو را به اسپانیای واحد ربط می‌دهد که گویی رائول گونسالس بلانکو یکی از فرماندهان اصلی لشکر فرانکو بوده یا دستی در انتخابات نخست‌وزیری اخیر داشته است.

اگر دیدار سال ۱۹۲۹ را که به صورت رسمی در فدراسیون فوتبال اسپانیا ثبت شده به عنوان آغاز ال‌کلاسیکو دربی‌های تاریخ در نظر بگیریم و از ۱۸ بازی قبلی که در فدراسیون ثبت نشده صرف نظر کنیم، بازی امشب می‌تواند بازی شماره ۱۵۴ بین این دو تیم

باشد.

در بازی نخست به تاریخ ۷ فوریه سال ۱۹۲۹ بارسلونا میزبان رئال مادرید بود و تیم پایتخت‌نشین در ورزشگاهی به نام لاماسیا که امروز محل تمرین بارسلونا به حساب می‌آید این تیم را ۲ بر یک شکست داد.

بازی امشب می‌تواند فرصتی مناسب برای رئال مادرید باشد تا فاصله خود را با بارسلونا به مرز یک امتیاز برساند و همچنان در انتظار لغزش‌های بارسلونا باشد.