سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: با وجود اینکه به من توصیه شده قولی در مورد صعود به جام جهانی ندهم؛ اما با قاطعیت می‌گویم ایران در این مسابقات حضور خواهد داشت.

افشین قطبی درباره نحوه انتخاب بازیکنان تیم ملی عنوان کرد: در مدتی که در ایران نبودم بعضی از مسابقات را می‌دیدم و شناخت خوبی دارم. ضمن اینکه نظر خیلی از افراد را پرسیدم، با برخی از مربیان صحبت کردم و پس از مشورت به آنها اسامی تیم ملی را اعلام کردم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دعوت از ۴۱ بازیکنان در این مقطع زمانی کوتاه مناسب است، گفت: زمانی که در تیم ملی کره بودم، این کار را انجام می‌دادیم. ما باید این نکته را در نظر بگیریم که با توجه به فشردگی مسابقات و حضور برخی از تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی ممکن است بعضی از بازیکنان مصدوم شوند. بنابراین باید بازیکنان آماده‌ای در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم در صورت بروز مشکل تدابیر ویژه‌ای را در نظر بگیریم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: اگر به بازیکنان استراحت می‌‌دادم و سه هفته بعد یعنی در آستانه بازی با کره شمالی آنها را دعوت می‌کردم، ممکن بود از فرم اید‌ه‌آل خارج شوند. بنابراین سعی کردم با دعوت از ۴۱ بازیکن و آنهایی که تجربه ملی داشتند کار را ساده تر پیش ببرم.

قطبی با تاکید بر اینکه سلایق‌ متفاوت است و هر مربی بازیکنان مورد نظر خودش را دعوت می‌کند، یادآور شد: سعی کردم بازیکنانی را دعوت کنم که سابقه ملی دارند و از تجربه بالایی برخوردارند. ما نمی‌توانیم در این موقعیت حساس به بازیکنانی میدان بدهیم که تجربه لازم را ندارند.

وی درباره شیث رضایی خاطرنشان کرد: شیث بازیکن خوبی است؛ اما به دنبال بازیکنانی بودم که بدون حاشیه و با تجربه بالا در خدمت تیم ملی باشند. در پست او به اندازه کافی بازیکن داریم. شیث همراه صبا سال خوبی را پشت سر گذاشته و اگر همین‌گونه ادامه دهد به تیم ملی دعوت می‌شود.

قطبی درباره اینکه آیا تیم ملی به جام جهانی صعود خواهد کرد یا خیر تاکید کرد: قول می‌دهم که این اتفاق رخ دهد. خیلی‌های می‌گویند شرایط تیم ملی طوری است که نباید وعده حضور در جام جهانی را بدهم؛ اما مطمئنم با حضور این بازیکنان و قلب ۷۰میلیون ایرانی که به عشق تیم ملی می‌تپد ما راهی جام جهانی ۲۰۱۰ خواهیم شد.

وی افزود: در عمرم هیچ‌وقت تا این حد انگیزه نداشته‌ام. زمانی که پس از ۳۰ سال به ایران و تیم پرسپولیس آمدم انگیزه زیادی داشتم؛ اما امروز انگیزه‌ام از آن زمان هم بیشتر است.

سرمربی تیم ملی درباره دیدار با لژیونر‌های اروپایی تصریح کرد: امروز به آلمان می‌روم تا بازی اینتراخت فرانکفورت را که مهدوی‌کیا در آن حضور دارد، ببینم. سپس به اسپانیا خواهم رفت تا با شجاعی و نکونام در تیم اوساسونا دیدار داشته باشم. ضمن اینکه دیوتر دستیارم عازم بوخوم خواهد شد تا عملکرد ‌هاشمیان را زیر نظر بگیرد. وی سپس به انگلیس می‌رود تا وضعیت آندو تیموریان را در بارنزلی زیر نظر بگیرد.

این مربی درباره دعوت فریدون زندی هم یادآور شد: این بازیکن در فرم مناسبی به سر می‌برد و به همین دلیل به تیم ملی دعوت شد.

قطبی در پاسخ به این سوال که آیا با مایلی‌کهن و دایی صحبت کرده گفت: با مایلی‌کهن در مراسمی خیلی کوتاه و به حد چند ثانیه صحبت کردم؛ اما شماره تلفن دایی را ندارم و نتوانستم با او ارتباطات برقرار کنم. تلاش می‌کنم قبل از بازی با کره‌شمالی با وی نیز صحبت کنم.

قطبی با بیان این مطلب که موج مثبتی اکنون در فوتبال ایران وجود دارد، تاکید کرد: مردم و بازیکنانی که تاکنون با من صحبت کرده‌اند به حضور تیم ملی ایران در جام جهانی امیدوار هستند و این اولین قدم برای صعود است.

وی ادامه داد: دومین قدم در این راه برنامه‌ریزی و انتخاب بازیکنان مناسب است که همه این کارها انجام شده و سومین قدم هم اجرای برنامه‌ها است.

قطبی تصریح کرد: در کره‌شمالی و جنوبی از من و بازیکنان ایرانی شناخت دارند و حضور من در تیم ملی ایران برای دو کره اثر منفی داشته و بر تیم ملی ایران اثر مثبت گذاشته است. در واقع آنها از تیم ملی ایران هراس پیدا کرده‌اند.

قطبی افزود: بازی‌های بازیکنان ایرانی شاغل در امارات را تماشا کردم و با بسیاری از آنها دیدار داشتم. بسیاری از این بازیکنان از اینکه با آنها دیدار داشتم خیلی خوشحال بودند و می‌گفتند تاکنون هیچ مربی تیم ملی با ما دیدار نداشته است و این روحیه خوبی برای آنها به وجود آورد.

وی درباره سرپرست تیم ملی عنوان کرد: گزینه مورد علاقه خود را به فدراسیون اعلام کرده‌ام و مسوولان فدراسیون در حال مذاکره با وی هستند.

قطبی درباره احتمال صعود به مرحله پلی آف و بازی با نیوزلند اظهار داشت: برای این بازی هم برنامه دارم چون وظیفه سنگینی داریم و به همین علت باید خود را برای همه احتمالات آماده کنیم.

قطبی درباره دیدارهای تدارکاتی تیم گفت: قبل از بازی مقابل کره شمالی چهار بازی تدارکاتی خواهیم داشت که فقط بازی با چین قطعی شده و فدراسیون فوتبال در حال رایزنی با چند فدراسیون دیگر است تا تکلیف این بازی‌ها برای تیم ملی ایران مشخص شود.

وی تاکید کرد: تاکتیک تیم ملی تغییر خواهد کرد و بر اساس اندیشه‌های خود تیم ملی را به زمین خواهم فرستاد. شنبه ۱۹ اردیبهشت اولین جلسه تمرین تیم ملی برگزار می‌شود.

این مربی گفت: برخی از تیم‌های ایران شانسی برای صعود در لیگ قهرمانان ندارند و فدراسیون در حال رایزنی با این باشگاه‌ها است تا بتواند بازیکنان این تیم‌ها را در اختیار بگیرد. من می‌خواهم تعامل بهتری با تیم‌های لیگ برتر داشته باشم و این روش کاری‌ام است.

بازگشت کریمی، رضایی، کاظمیان و مبعلی

۴۱ بازیکن در لیست جدید تیم ملی فوتبال

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال اسامی ۴۱ بازیکن را برای حضور در اردوی تیم ملی اعلام کرد.

اسامی نفرات دعوت شده از سوی افشین قطبی به شرح زیر است:

۱ - میثم بائو ۲- جوادکاظمیان ۳- علی سامره ۴- مهرزاد معدنچی ۵- محمدنصرتی ۶- ایمان مبعلی

۷ - فریدون زندی ۸- ستارزارع ۹- آندرانیک تیموریان ۱۰- سیاوش اکبرپور ۱۱- آرش برهانی ۱۲-پیروز قربانی

۱۳ - خسرو حیدری ۱۴- حسین کاظمی ۱۵- پژمان منتظری ۱۶- وحید طالب‌لو ۱۷- احمدآل نعمه ۱۸- مهدی مهدوی کیا ۱۹- وحید هاشمیان۲۰- فرزاد آشوبی ۲۱- سیدمهدی رحمتی ۲۲- جوادنکونام ۲۳- مسعودشجاعی

۲۴ - کریم باقری ۲۵- علی کریمی ۲۶- محسن خلیلی ۲۷- علیرضا محمد ۲۸ - رحمان رضایی ۲۹- مازیار زارع

۳۰ - محمد محمدی ۳۱- غلامرضا رضایی ۳۲- سیدجلال حسینی ۳۳- حسین کعبی ۳۴- هادی عقیلی

۳۵ - محسن بنگر ۳۶- احسان حاج صفی ۳۷- محمد رضا خلعتبری ۳۸- محمد صلصالی ۳۹- فرشید طالبی

۴۰ - حسن اشجاری ۴۱- پژمان نوری