هشتمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور امروز به پایان می‌رسد و با نواخته شدن سوت پایان آخرین بازی از ۹ دیدار هفته سی‌و‌چهارم، تکلیف قهرمان؛ آسیایی‌های فصل بعد و سقوط‌کنندگان لیگ هشتم مشخص خواهد شد، قهرمان کدام تیم است، نماینده سوم لیگ قهرمانان کیست و سومین خداحافظی‌کننده لیگ برتر از کدام شهر است. ۹۰ دقیقه دیگر باقی مانده است تا تکلیف لیگ برتر از همه لحاظ مشخص شود. اینکه ذوب‌آهن برای اولین بار جشن قهرمانی برپا می‌کند یا استقلال هشتمین قهرمان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران خواهد شد، کدام تیم در کنار استقلال تهران و ذوب‌آهن در کنار قهرمان آتی جام حذفی به لیگ قهرمانان می‌رسد و بالاخره اینکه کدام تیم در مسیر دسته اولی شدن، هم قطار برق و داماش می‌شود.

قهرمان سبزپوش است یا آبی

«ذوب‌آهن ۶۶، استقلال ۶۳» این تابلوی صدر جدول رده‌بندی بعد از تمام شدن هفته سی‌و‌سوم است تا حساسیت رقابت برای اول شدن به نقطه جوش برسد.

ذوبی‌ها که تا همین چند وقت پیش با اختلافی هشت امتیازی نسبت به شاگردان امیر قلعه‌نویی تیم دوم بودند، به بهترین نحو ممکن از غفلت‌های پی در پی صدرنشین سود جستند تا امروز درحالی که از ۳۴ بازی ممکن، ۳۳ دیدار را پشت سر گذاشته‌اند، پرامیدترین تیم برای رسیدن به مقام قهرمانی باشند. ذوب‌آهن ۶۶ امتیازی اگر به امتیاز ۶۷ برسد، در ورزشگاه تختی اهواز دور قهرمانی خواهد زد و اما استقلال، تیمی ‌که نشان داده در به حداقل رساندن شانس قهرمانی خود آن هم با امیر قلعه‌نویی، تبحری مثال زدنی دارد!

آبی‌های پایتخت در حالی که صدرنشین مقتدر لیگ بودند و به دلیل پیروزی‌های پرگل حمایت تماشاگران را بیش از پیش می‌دیدند، حالا نه تنها در آخرین ۹۰ دقیقه محکوم به پیروز شدن هستند، بلکه باید نگاهی هم به یک بازی دیگر داشته باشند و آرزو کنند که مجید جلالی همان طور که مانع از صدرنشینی شان شد، با گرفتن سه امتیاز در آخرین هفته، ذوب‌آهن را از صدرنشینی و در نتیجه، قهرمانی محروم کند.

استقلالی‌ها به خوبی می‌دانند که پیام ۳۵ امتیازی هنوز هم سنگینی سایه سقوط را بالای سر خود می‌بیند و طبیعی است که در خانه بخواهند با جان و دل برابر حریف نامدار بایستند. استقلال حالا محکوم به شکست تیمی‌است که خود برای نتیجه گرفتن، سرشار از انگیزه است.

مس در یک قدمی‌آسیا

اینکه تیمی‌ مثل مس با قدمت سه ساله در لیگ برتر حتی با وجود بودجه میلیاردی بتواند با پشت سر گذاشتن تیم‌هایی چون سپاهان و پرسپولیس و سایپا و حتی فولاد سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را تصاحب کند، برای اذهان عمومی ‌فوتبال چاره‌ای جز احترام گذاشتن به آنها نمی‌گذارد. مس با ۵۸ امتیاز در هفته ماقبل آخر لیگ برتر، سوم است و سومی‌اش را چندان با تهدید مواجه نمی‌بیند.

تیم تعقیب‌کننده مس کرمان، سپاهانی است که اگر در هفته آخر حتی ۵۸ امتیازی شود، باید برای به زیر کشیدن مس منتظر شکست خانگی آنها برابر پیکان باشد. به همین دلیل است که بعد از پایان هفته سی‌و‌سوم همه مس را سومین سهمیه فوتبال باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا می‌دانند، البته اگر فوتبال نخواهد امروز یکی از روزهای عجیب و غریبش را به معرض نمایش بگذارد.

هراس از سقوط به لیگ یک

استقلال اهواز، ابومسلم و پیام اضلاع مثلثی هستند که در هفته پایانی باید ضلع سوم مثلث برمودای لیگ برتر را که سه تیم در آن محکوم به جدایی از لیگ برتری‌ها می‌شوند، معرفی کنند.

تکلیف برق و داماش به ترتیب در هفته‌های سی و دوم و سی‌و‌سوم مشخص شد تا یک تیم دیگر برای اینکه بتواند از شانس‌های باقی مانده برای بودن در لیگ نهم استفاده کند، منتظر روز آخر باشد؛ روزی که به طور حتم لحظه به لحظه ۹۰ دقیقه‌هایش ارزشی فراتر از یک دقیقه برای تیم‌های پایین نشین جدول خواهد داشت.

استقلال اهواز با ۳۴ امتیاز و تفاضل گل پایین تر نسبت به ابومسلم این فرصت را دارد تا برابر برق سقوط‌کرده‌ای که هفته‌ها است بی‌انگیزه نشان می‌دهد، آخرین پیروزی فصل خود را به دست آورد و با ۳۷ امتیاز چشم به نتایج دیگر بدوزد تا بلکه با امتیاز از دست دادن ابومسلم یا پیام همچنان عنوان لیگ برتری را یدک بکشد.

ابومسلم هم داستان جالبی را در رده‌های پایین جدول دارد. سیاه جامگان با ۳۴ امتیاز مانده‌اند و یک دیدار خارج از خانه نه چندان آسان با ملوان انزلی که به طور حتم از دقیقه اول با هدف گل زدن به میدان خواهند رفت. این تیم همچنان خطر رفتن به دسته اول را احساس می‌کند و برای ماندن در لیگ برتر باید ببیند چه نتیجه‌هایی در هفته سی‌و‌چهارم رقم خواهد خورد.

پیامی‌ها هم اگر بتوانند انتقام شکست سنگین دور رفت را از استقلالی‌ها بگیرند، بی شک در لیگ نهم هم به میدان خواهند رفت، اما اگر با تساوی یا شکست از میدان خارج شوند، منتظر استقلال اهواز و ابومسلم و نتیجه‌هایی که خواهند گرفت، می‌مانند. نکته جالب در مورد پیام این است؛ همان طور که آنها با تساوی هم امکان دسته اولی شدن دارند، حتی در صورت باخت هم می‌توانند شانسی برای لیگ برتری ماندن داشته باشند.

برنامه دیدارهای هفته سی و چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

پرسپولیس تهران - راه‌آهن شهرری، ساعت ۱۵

پیام خراسان - استقلال تهران، ساعت ۱۷:۱۵

فولاد خوزستان - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه تختی اهواز

سایپا کرج - صبای قم، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه انقلاب کرج

مس کرمان - پیکان قزوین، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه شهید باهنر کرمان

سپاهان اصفهان - مقاومت سپاسی شیراز، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

ملوان بندرانزلی - ابومسلم مشهد، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه تختی انزلی

برق شیراز - استقلال اهواز، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه حافظیه شیراز

پاس همدان - داماش گیلان، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه قدس همدان