شیخ سلمان : شرق آسیا و CIS پشتیبان من هستند

عکس :شیخ سلمان (راست) و بن‌همام (چپ) رقابت جدی را آغاز کرده‌اند

روزیکشنبه این هفته یکی از روزهای پرکار فدراسیون فوتبال ایران بود. روزی که شیخ سلمان رییس فدراسیون فوتبال بحرین و دکتر کواک نایب رییس فدراسیون فوتبال کره جنوبی به تهران آمده بودند تا با رییس سازمان تربیت بدنی و رییس فدراسیون فوتبال ایران دیدار کنند. صبح یکشنبه شیخ سلمان رییس فدراسیون فوتبال بحرین که نامزد ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا هم است، با محمد علی‌آبادی در سازمان تربیت‌بدنی دیدار کرد. در این دیدار علی کفاشیان رییس و مهدی تاج نایب رییس فدراسیون فوتبال هم حضور داشتند، جالب است بدانید انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا ۲۵ روز دیگر برگزار خواهد شد و شیخ سلمان از بحرین و محمد بن همام از قطر که هم اکنون رییس کنفدراسیون آسیا است، رقابت نزدیکی برای تصدی این پست دارند. شیخ سلمان که دانش آموخته رشته دکترای مدیریت در یکی از دانشگاه‌های بریتانیا است در واقع پسردایی شاه بحرین، شاه ملک است. او با نفوذ خاصش در فوتبال بحرین تحول ویژه‌ای ایجاد کرده و علاوه بر اینکه رییس فدراسیون فوتبال هم هست یکی از حکام بحرین به‌شمار می‌رود.

شانس من بیش از بن همام است

او با سایت گل گفت‌وگو کرد و درخلال گفت‌وگو متوجه شدیم که شیخ فوتبال ایران را به‌خوبی تعقیب می‌کند و علاقه ویژه‌ای به فوتبال ایران دارد.

شیخ سلمان در حالی‌که خودش را مطمئن نشان می‌داد، گفت: «مطمئن باشید شانس من از بن‌همام بیشتر است و فدراسیون‌های بسیاری مرا ساپورت می‌کنند و قول حمایت داده‌اند. در انتخابات تنها چیزی که مهم است، رای آوردن است و تنها مسا‌له‌ای که به شما انگیزه می‌دهد رقیب یا رقبایتان هستند، من نمی‌توانم از رقیبم صحبت نکنم.»

او درباره این‌که بن‌همام هم چنین ادعایی دارد، گفت: «این نظر شخص ایشان است و من کاری به نظر ایشان ندارم. امارقیب برایم مهم است، اما نظر رقیب برایم مهم نیست.»

او به ضعف‌های عمده بن همام درAFC اشاره کرد و گفت: «ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد، شما به ترکیب کشورهای صاحب فوتبال و میزان قدرت نفوذشان در AFC نگاه کنید. کشورهای قوی‌ای مثل ایران، کره‌جنوبی و ژاپن عملا در AFC نقش مهمی ایفا نمی‌کنند. اینها باید آسیا را کنترل کنند، نه کشورهای ضعیف که فوتبال ندارند.»

البته او منظورش کشورهای شرق و جنوب شرق به‌جز ژاپن و کره‌جنوبی بود و حتی از آنها هم نام برد: «نه همه کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا. به‌هر جهت حتی اگر شمال‌شرق آسیا را در نظر بگیریم. چین فوتبال مطرحی دارد، تایلند هم در جنوب‌شرق همین‌طور. همین کره‌شمالی بخت اول صعود مستقیم از گروه ایران است. اما عملا عدالت در آسیا اجرا نمی‌شود و بودجه‌بندی در AFC به گونه‌ای است که برخی کشورها کم می‌گیرند و برخی کشورها زیاد. این درست نیست.»

شرق با من است

سلمان از پشتیبانی جبهه شرق آسیا از خودش خبر می‌دهد و به سایت گل می‌گوید: «شرق‌آسیا کامل با من هستند. در این‌باره شک نکنید.»

البته نامی‌هم از کشورهای عربی نمی‌برد: «من اصلا دوست ندارم درباره کشورهای عربی صحبت کنم.»

یک سوال هم درباره بازی احتمالی ایران در پلی آف مقدماتی جام جهانی هم می‌تواند جالب باشد: «فکر می‌کنید در پلی‌آف ایران و بحرین باز به هم برخورد کنند؟»

و شیخ پاسخ می‌دهد: «امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد، اما وضعیت بحرین برای سوم‌شدن کمی راضی‌کننده‌تر از وضعیت ایران است.»

و حالا نوبت این است تا شیخ سلمان درباره حضور دکتر کواک نایب‌رییس فدراسیون فوتبال کره‌جنوبی صحبت کند که آیا برای کشاندن رای ایران به سمت او به تهران آمده است: «از خودش بپرسید، من که فکر نمی‌کنم چنین باشد.»

این در حالی‌ است که همه می‌دانند که کره‌جنوبی یکی از مخالفان سرسخت بن‌همام است. اما شیخ با آرامش پاسخ می‌دهد: «اکثر کشورهای شرق‌آسیا با آقای بن‌همام مشکل دارند و اگر این‌طور نبود، پنج کشور با محرومیت‌های غیرقانونی مواجه نمی‌شدند. یکی از آنها هم افغانستان است که تازه از شرایط جنگی در آمده است و باید به آنها کمک شود و نباید حق رای از آنان گرفته شود. ما باید باعث پیشرفت فوتبال آسیا شویم آن هم براساس واقعیت. باید شفافیت وجود داشته باشد و عدالت بین همه کشورهای آسیا برقرار شود.»

نمی‌خواهم رییس AFCبشوم

بن‌همام گفته است که در صورت رای نیاوردن در کمیته‌اجرایی فیفا از سمتش در AFC استعفا می‌دهد... و رییس فدراسیون فوتبال بحرین این‌گونه پاسخ می‌دهد: «می‌خواهید بپرسید که من می‌خواهیم رییس AFC باشم؟ هرگز چنین فکری ندارم و امیدوارم آقای بن‌همام در مدت زمانی که مانده موفق باشد، حتی در صورت استعفا نایب‌رییسش به جای بن‌همام رییس خواهد شد. می‌دانم که برخی کشورها باتوجه به مدت زمان باقیمانده قصد دارند از او حمایت کنند، اما به شما بگویم که اوضاع آنچنان که فکر می‌کنید، نیست. من به امید خدا به کمیته اجرایی فیفا راه پیدا می‌کنم. مرا در کمیته اجرایی فیفا ببینید... شک نکنید.»