رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: برای ما مسجل شده که تبانی بین مجموعه دو تیم استقلال تهران و استقلال اهواز صورت نگرفته است.

مجتبی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: در عبارات حقوقی عبارت منطوق و مفهوم داریم. منطوق کلماتی است که به آن نطق کرده‌ایم و مفهوم، معنی جمله‌ای است که بیان کرده‌ایم. مثلا اگر بگوییم به هر شاگرد زرنگ هزار تومان بدهید، مفهوم این جمله این است که اگر شاگردی تنبل بود نباید هزار تومان را به او داد. در ماده 62 آیین‌نامه انضباطی آمده است: در صورتی که دو تیم مرتکب تبانی شوند به تنهایی برای دو تیم جریمه در نظر گرفته می‌شود و مفهوم این ماده این است که اگر تنها افراد در تبانی دخیل بودند، باید به ماده دیگری رجوع کنیم.
وی افزود: در بحث تبانی باید به چند عنصر برسیم. کلمه تبانی از ریشه بنا ساخته شده و این کلمه کاملا فارسی است و به این معنی است که بنا روی کاری گذاشته شود که آن کار نادرست باشد.
شریفی با بیان اینکه فردا نظرات زرینچه و نوازی و همچنین نظرات قلعه‌نویی را به پورحیدری به عنوان فردی مطلع خواهیم داد و نظرات او را هم خواهیم گرفت، گفت: در هر دو صورت کمیته انضباطی به شدیدترین صورت برخورد می‌کند. اگر مدعیان وجود تبانی توانستند ادعایشان را ثابت کنند، با عوامل تبانی برخورد می‌کنیم و اگر آنها نتوانستند این ادعا را به اثبات برسانند، براساس قانون با آنها برخورد خواهد شد. براساس ماده 47 آیین‌نامه انضباطی در مصاحبه‌ها نباید چهار عنصر تحریک، توهین، تحقیر و بیان مطالب خلاف واقع وجود داشته باشد. بنابراین اگر مدعیان وجود تبانی نتوانند حرف‌شان را ثابت کنند، مطالب‌شان خلاف واقع بوده و باید براساس ماده 47 با آنها برخورد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر مدعیان وجود تبانی حرف‌شان را تکذیب کنند، تکلیف چیست، گفت: بنای ما مصاحبه‌هایی است که آنها در این مدت انجام داده‌اند و باید برای حرف‌هایشان گواه و شاهد بیاورند.
شریفی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چه زمانی درباره این پرونده به جمع‌بندی برسید، گفت: اظهارات قلعه‌نویی را شنیده‌ایم. ادعای زرینچه و نوازی را هم می‌شنویم و پس از دادن این اظهارات به پورحیدری نظر او را به عنوان فردی مطلع خواهیم شنید و پس از بررسی در این باره تصمیم‌گیری می‌کنیم.
ثابت کنند
از طرف دیگر، سردار عزیزمحمدی در خصوص اتهام تبانی به برخی مدیران و مربیان باشگاه‌ها هشدار داد.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فوتبال تاکید کرد: «آنهایی که کم و بیش از مسائل حقوقی خبر دارند، می‌دانند که اثبات تبانی کار دشواری است اما با این حال فدراسیون و کمیته انضباطی مهیای رسیدگی به شکایت باشگاه‌ها است.»
عزیزمحمدی تصریح کرد: «به کمیته انضباطی گفته‌ام به همه اتهامات رسیدگی کند. آنهایی که دیگران را به تبانی متهم می‌کنند، باید با دلیل و مدرک حرف خودشان را اثبات کنند.»
ابراهیم‌زاده: خودشان متهم می‌شوند
سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان هم در خصوص اخبار و حرف و حدیث‌هایی که پیرامون احتمال تبانی بین بعضی از تیم‌ها در هفته‌های پایانی مطرح می‌شود، گفت: همه ما از یک خانواده هستیم.
در مجموعه خانواده فوتبال درست نیست که یکدیگر را متهم کنیم. ما فوتبالی‌ها باید به هم اعتماد و اعتقاد داشته باشیم. آنها که مساله تبانی را مطرح می کنند باید توجه داشته باشند که یک روز خودشان در همین موضوع متهم می‌شوند.
نباید با مطرح کردن این حرف‌ها فشار روانی برای تیم‌ها ایجاد کنیم و فضای فوتبال کشور را تحت تاثیر چنین مسائلی قرار بدهیم.
به نظر من هیچ مربی در فوتبال ایران نمی‌خواهد با آبروی خودش بازی کند و بگذارد تیم دیگری به نتیجه برسد.