نکونام: با این شرایط به جایی نمی‌رسیم

جواد نکونام هنوز از باخت تیم ملی ناراحت است. او دوست ندارد به تیم‌های عربی به خصوص عربستان ببازد، ولی این اتفاق رخ داد و تیم ملی جلوی ۱۰۰هزار تماشاگر به عربستان باخت تا اوضاع تیم ملی خراب شود. نکونام در این بازی در پست غیرتخصصی خود بازی کرد و همین مساله باعث شد تا کسی که در جای اصلی او بازی می‌کرد، نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد و از همان‌جا تیم ملی ضربه خورد. نکونام اعتقاد دارد که باید این فضا تغییر کند تا تیم ملی بتواند از تک فرصت‌هایش برای رفتن به جام جهانی استفاده کند.

تصور هر چیزی را داشتیم به غیر از باخت؟

تصور باخت برای خودم هم هنوز سخت است. خیلی از این بازی ناراحتم و هنوز هم از این باخت شوکه هستم. فکر هر چیزی را می‌کردم به غیر از باخت. یکی از بدترین روزهای دوران فوتبالم را پشت سر گذاشتم. همه چیز محیا بود تا روزی بزرگ را رقم بزنیم، اما حیف شد. هنوز هم از بابت این بازی ناراحتم، ولی چه می‌شود کرد. فوتبال هم همین است و در بازی با عربستان روی بد فوتبال را دیدیم.

قبل از بازی از برد حرف زدی و ایران را برنده بازی می‌دانستی ؟

اگر ده بار دیگر هم در آن شرایط بودیم همان حرف‌ها را می‌زدم. من توان فوتبال ایران را می‌شناسم و به برد در بازی با عربستان تردید نداشتم. تیم ما خیلی سرتر از عربستان بود، ولی در فوتبال به بهتر بودن امتیاز نمی‌دهند. من هنوز هم عربستان را تیم خوبی نمی‌دانم، ولی وقتی بازنده‌ای، حرفی نمی‌شود زد. فعلا آنها برنده هستند و ما بازی را باختیم.

با هم بازی را مرور ‌کنیم ؟

بازی را خوب شروع کردیم. باید به گل می‌رسیدیم و اگر در همان دقایق یکی از موقعیت‌ها گل می‌شد شرایط فرق می‌کرد. جو استادیوم هیچ‌وقت تغییر نمی‌کرد و عربستان هم نمی‌توانست به بازی برگردد. ما موقعیت‌های خوبی در نیمه اول داشتیم که خیلی راحت آنها را از دست دادیم. در این بازی‌های نزدیک تک لحظه‌ها مهم است که ما آنها را از دست دادیم.

در نیمه دوم بازی را بردیم؛ مساوی کردیم و بعد هم باختیم. چه اتفاقی رخ داد ؟

قبل اینکه نیمه دوم را شروع کنیم به بازیکنان گفتم ما نباید جلوی این تماشاگران بازی را ببازیم، ولی این اتفاق رخ داد. عربستان چاره‌ای جز حمله کردن نداشت، اما آنها تیمی نبودند که برنده بازی باشند. بعد از خوردن گل اول جو ورزشگاه هم خوب نبود و تماشاگران تیم ملی نشویق نمی‌کردند. من بیشتر روی گل اول بحث دارم که روحیه همه ما را خراب کرد. از روی سکو‌ها تا داخل زمین بعد از گل اول بازی را باختیم.

فکر می‌کردی بیش از صد هزار تماشاگر به استادیوم بیاید؟

تا ساعت سه فقط سی - چهل‌هزار نفر آمده بودند، ولی در شروع بازی ورزشگاه پر شد و همه چیز به نفع ما شد. بدون تعارف همه ما باید از مردم معذرت بخواهیم که آن اتفاق افتاد. نباید این اتفاق می‌افتاد اما رخ داد، ولی می‌توانیم همه چیز را درست کنیم. مطمئن باشید این اتفاق را خیلی زود جبران می‌کنیم تا مردم این باخت را فراموش کنند. آنها حق دارند ناراحت باشند ولی هنوز کار تمام نشده و با کمک هم می‌توانیم به جام جهانی برویم.

در صحبت‌هایت گفتی جو ورزشگاه تغییر کرد، این مساله روی کار شما تاثیر گذاشت ؟

من نمی‌خواهم بگویم کسی مقصر است. چون ما در داخل زمین نباید اجازه چنین اتفاقی را می‌دادیم، اما در آن روز اصلا جو خوبی روی سکو‌ها نبود. اول بازی خیلی خوب پیش رفت، مدت‌ها بود چنین جوی را ندیده بودم. به هر حال وقتی روی سکوها اعتراضی شود قطعا در کار ما تاثیر می‌گذارد.

با برکناری علی دایی موافق هستی؟

من با این سیستم مخالف هستم که هر چند وقت یکبار مربی تیم ملی تغییر کند. با یک باخت نباید مربی را عوض کنیم. ما همیشه از عرب‌ها ایراد می‌گیریم که زودبه‌زود مربی عوض می‌کنند، اما در چند سال گذشته ما هم مثل آنها شده‌ایم و این روند اصلا درست نیست. به نظر من باید به مربی وقت داد تا بتواند کارهای خود را انجام دهد. دایی با تیم ملی نتیجه بدی نگرفت و باید به او بیشتر فرصت می‌دادند.

تو در بازی با عربستان ‌هافبک هجومی بودی؛ فکر نمی‌کنی در‌ هافبک دفاعی بهتر کار می‌کردی؟

من بازیکن‌ هافبک دفاعی هستم و از عقب می‌توانم به خوبی اضافه شوم. در این بازی هم دوست داشتم‌ هافبک دفاعی بازی کنم، اما نظر آقای دایی این بود که من ‌هافبک هجومی باشم. من هم به خواسته مربی تیم در آن پست بازی کردم، ولی اگر در‌ هافبک دفاعی بازی می‌کردم کارآیی بهتری داشتم.

آینده را چطور می‌بینی؟

من به آینده تیم ملی خوشبین هستم و تیم ما می‌تواند به جام جهانی صعود کند. اگر نتوانیم به طور مستقیم صعود کنیم در مرحله پلی‌اف شانس داریم که می‌توانیم از این راه به جام جهانی برویم. اگر تیم سوم گروه شویم در مرحله حذفی به بحرین یا ازبکستان می‌خوریم و می‌توانیم این دو تیم را شکست دهیم. بازی با نیوزیلند هم سخت نیست. فقط باید از این فضا خارج شویم. در این شرایط هیچ موفقیتی رخ نمی‌دهد و باید با روحیه بهتری کار را ادامه دهیم. شرایط تیم ملی کاملا حساس است. تیم ملی به کمک مردم و مسوولان نیاز دارد تا بتوانیم از دیگر فرصت‌ها استفاده کنیم. اگر همین شرایط در جامعه حاکم باشد هیچ موفقیتی رقم نمی‌خورد.

مربی تیم ملی ایرانی باشد یا خارجی؟

من اعتقاد دارم که باید مربی‌ای به تیم ملی اضافه شود که بتواند به تیم ملی کمک کند. ما زمان خوبی را تا بازی با کره‌شمالی در پیش داریم و مربی خوب می‌تواند به تیم کمک زیادی کند. به نظر من فدراسیون باید با تحقیق مربی خود را انتخاب کند و به این مربی فرصت دهد.

نگفتی مربی تیم ملی ایرانی باشد یا خارجی ؟

هیچ فرقی نمی‌کند. فقط باید مربی‌ای بیاوریم که بتواند در این مقطع به تیم ملی کمک کند. به نظر من فرقی نمی‌کند که این مربی ایرانی باشد یا خارجی.