تقصیر فدراسیون است، نه دایی

جهان ورزش - شاید خیلی‌ها _ حتی آن‌ها که مخالف نشستن او روی نیمکت تیم ملی بودند _ دلشان برای برانکو ایوانکوویچ تنگ شده است.

مردی که زمان مربیگری‌اش در تیم ملی بدون کوچکترین دردسری ایران را به جام جهانی رساند و یکی از بهترین تیم‌های ملی ایران را روانه مسابقات جام ملت‌های آسیا در چین کرده بود.

از اوضاع و احوال تیم ملی ایران خبر دارید؟

- بله. همانطور که بارها گفته‌ام ایران وطن دوم من است و من فوتبال این کشور را به خاطر پتانسیل‌های بالایش بسیار دوست دارم. متاسفانه ایران در شرایط خیلی خوبی قرار ندارد.

فکر می‌کنید مشکل ایران چیست؟

- این تیمی که من از ایران دیدم تمام پتانسیل ایران نبود. بلکه تنها نیمی از توانایی‌های تیم ملی ایران بود. نصف دیگر پتانسیل ایران کسانی هستند که در تیم ملی حضور نداشتند. کسانی که اگر به تیم ملی دعوت می‌شدند می‌توانستند کمک زیادی به تیم ملی بکنند.

نظرتان راجع به اخراج علی دایی چیست؟ او را چقدر مقصر می‌دانید؟

- علی دایی بی شک ستاره فوتبال ایران است. او مشکلش دقیقا همین است که هنوز به عنوان بازیکن تیم ملی ستاره است و تا زمانی که از قالب ستاره بیرون نیاید مشکلش حل نمی‌شود. قرار نیست بازیکنانی که ستاره بوده‌اند بتوانند مربیان بزرگی هم شود. به همین دلیل هم هست که من فدراسیون را مقصر می‌دانم که این قدر زود دایی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردند. دایی شاید در آینده مربی بزرگی بشود، اما این اتفاق وقتی می‌افتد که دیگر به چشم ستاره تیم ملی به او نگاه نشود.

دوست دارید یک بار دیگر مربی تیم ملی ایران شوید؟

- اصلا به ایران فکر نمی‌کنم. باز هم می‌گویم این کشور را بعد از کرواسی به عنوان وطن دومم که بیش از ۵ سال را در آن گذراندم دوست دارم. اما اصلا دیگر به تیم ملی فکر نمی‌کنم. نه ایران و نه هیچ کشور دیگر. می‌خواهم فقط در باشگاه‌ها کار کنم. شاید برای مربیگری در باشگاه‌ها ایرانی به ایران بیایم.

دایی کم تجربه بود

مربی سابق تیم ملی در مورد برکناری دایی از سرمربیگری تیم ملی تصریح کرد: مسوولان فوتبال و کسانی که در راس قرار دارند این گونه تصمیم گرفتند، اما به نظر من علی دایی به عنوان یک مربی ایرانی تمام تلاش خود را انجام داد؛ اما در زمینه مربیگری تیم ملی کم تجربه بود.

منصور ابراهیم زاده ادامه داد: باید در این زمینه‌ها از افراد با تجربه استفاده کرد که هم از نظر کار مربیگری و هم از لحاظ روحی و روانی کمک بزرگی به تیم ملی کنند. حتی می‌توان با استفاده از بازیکنان باتجربه که در لحظات سخت تاثیرگذار هستند نتایج بهتری کسب کرد.

ابراهیم زاده با اشاره به اینکه در ۳ بازی پیش روی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی فرق نمی‌کند چه کسی سرمربی شود، افزود: باید ببینیم سیاست‌گذارها چه دیدگاهی و چه برنامه‌ای برای آینده دارند. ما فقط می‌توانیم آرزو کنیم تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کند تا فوتبل ایران از این صعود بهره‌مند شود.

سرمربی ذوب‌آهن در پاسخ به این سؤال که به نظر او سرمربی آینده تیم ملی بهتر است ایرانی باشد یا خارجی، اظهار کرد: نظر ما تاثیری ندارد؛ اما به طور حتم مهم‌ترین بحث در ۳ بازی آینده دادن روحیه به بازیکنان است.

هر کس هم که انتخاب می‌شود باید روی این مسائل بیشتر کار کند وگرنه کار فنی در این زمان کوتاه نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. با توجه به شرایط فوق، سرمربی ایرانی از لحاظ روانی می‌تواند کمک بزرگی برای تیم ملی فوتبال ایران باشد.