10 نکته از سرمربی سابق و شماره 10 اسبق

عکس: رضا سعیدی‌پور

- علی دایی و سه تا از برادرهایش متولد ۱/۱ (اول‌فروردین) هستند، شگرد دایی پدر برای اینکه پسرهایش زودتر مدرسه بروند.

- پدربزرگ علی چاپار بود و نامه‌های مردم را می‌رساند. در آن منطقه همه او را «دایی» صدا می‌زدند. این اسم بعدها روی نوادگانش ماند.

- یکی از برادرهای علی، لیسانس شیمی دارد و یکی دیگر مهندس مکانیک است. او یک برادر مهندس کشاورزی و یک برادر مهندس برق هم دارد. اما پدرش تا کلاس ششم درس خوانده بود و مادرش سواد نداشت.

- علی دایی را به عنوان یک پرسپولیسی می‌شناسند، اما فوتبالش را از استقلال اردبیل شروع کرد.

- فوتبالیست عاشق تحصیل، در ترم یک مهندسی متالورژی دانشگاه شریف ریاضی یک را افتاد. اما بعد با اراده‌ای عجیب فوتبال و درس را با هم ادامه داد و در دوران دانشجویی حتی به تیم ملی هم دعوت شد. پایان‌نامه دایی «جداکردن فروکروم از آهن قراضه» بود.

- ترم اول قبولی در دانشگاه را در خانه دوست پدرش در میدان ونک ساکن بود؛ بعد از آن دو سال و نیم درخوابگاه دانشگاه و بعدترها خیابان زنجان، طرشت، گیشا و ظفر حالا هم چند سالی است که ساکن فاز ۲ شهرک غرب است.

- دایی جوان‌ترین سرمربی تیم ملی تاریخ فوتبال ایران بود.

- سرمربی سابق تیم‌ملی برترین گلزن تاریخ فوتبال جهان و بیست و ششمین بازیکن برتر تاریخ است.

- کاپیتان اسبق تیم ملی می‌تواند به زبان‌های ترکی، عربی، آلمانی و انگلیسی صحبت کند و تاکنون در ۸ شهر اردبیل، دوحه، بیله‌فیلد، مونیخ، برلن، دبی و تهران زندگی کرده است.

- اولین بار ناصر حجازی در یک تیم دسته دویی علی دایی را کشف کرد و به او پر و بال داد. ناصر حجازی و علی دایی با وجود زبان تند و تیزشان و روحیه مشترک غرور و خودبزرگ‌بینی، تا امروز هیچ گاه رودرروی هم قرار نگرفته‌اند.