خداداد دهن‌کجی کرد

فدراسیون فوتبال این روزها بستر اتفاقات مختلف است؛ از اشتباهات داوری و حواشی پیرامون آن گرفته تا مسائل مربوط به صعود تیم ملی به جام جهانی!

کسب افتخاراتی نظیر میزبانی ایران در مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا نیز از سوژه‌های خبری داغ روزهای اخیر است.

علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال طی گفت‌وگویی با خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) در خصوص تمام مسائل اخیر فدراسیون توضیح داد.

سفر پرباری به مالزی داشتید. با توجه به اینکه نماینده AFC در ایران فقط ورزشگاه‌های آزادی در تهران و پیروزی در اصفهان را برای رقابت‌های فوتسال استاندارد اعلام کرده بود، اما ظاهرا با میزبانی ایران در رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال موافقت شد....

به هر حال یکی از سیاست‌های فدراسیون فوتبال ایران تلاش برای کسب میزبانی‌های هرچه بیشتر است و خوشحالیم که در زمینه فوتسال نیز موفق به کسب میزبانی رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شدیم.

اما باتوجه به گزارش نماینده AFC ورزشگاه‌های ما با استانداردهای مورد نظر فاصله داشت.

آنها هم باید برخی موارد را رعایت کنند. ما هم از سخت‌گیری‌ها استقبال می‌کنیم و تلاشمان را برای جلب رضایت آنها به‌کار می‌بندیم. خوشبختانه مشکلی هم در این زمینه پیش نیامد و ما هم‌اکنون میزبانی رقابت‌ها را کسب کردیم.

در مدت زمانی که نبودید، روند حاشیه‌های داوری و کمیته داوران همچنان ادامه داشت. با توجه به این موضوعات برای اعمال تغییر در کمیته داوران تصمیمی اتخاذ نکردید؟

هیچ گونه تغییری قرار نیست در کمیته داوران اعمال کنیم. سازماندهی‌های لازم را انجام دادیم و با تقسیم مسوولیت‌ها و تعیین وظایف و تقسیم کار بین بخش‌های مختلف این کمیته، سعی در بهبود شرایط آن داشتیم. ضمن اینکه تیم‌ها نیز باید در رفتار خود با داوران تجدید نظر کنند و گرفتاری‌ها و عوامل شکست تیم خود را به وسیله اشتباهات داوری توجیه نکنند. داور هم بشری است مثل مربی و بازیکن و ممکن است اشتباه کند. اگر اشتباه فاحشی داشته باشد، او را محروم می‌کنیم. در صورت اشتباهات کوچک هم با تذکر و برگزاری کلاس های آموزشی سعی در برطرف کردن آن خواهیم داشت.

اما آقای واعظی آشتیانی گفته بودند که شکایت خود را از آقای عنایت به فدراسیون تحویل داده‌اند. آقای عنایت هم این موضوع را تایید کردند. با توجه به اینکه کمیته انضباطی از این شکایت اظهار بی‌اطلاعی کرده بوده، آیا شکایت فوق به طور مستقیم به دست خود شما رسیده است.

شکایت آقای آشتیانی فقط در حد بیان در مصاحبه‌های مطبوعاتی بوده و هیچ شکایتی از طرف او به فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی تحویل داده نشده است.

در رابطه با حضور خداداد عزیزی در تیم استقلال اهواز چه موضعی دارید؟ با توجه به اینکه پیش از این با حکم کمیته انضباطی و محرمیت او کاملا موافق بودید، هم‌اکنون این اقدام او را بر خلاف قوانین نمی‌دانید؟

به عقیده من کار باشگاه استقلال اهواز به هیچ عنوان پسندیده نیست. خداداد عزیزی باید دوران محرومیت خود را سپری می‌کرد و باشگاه استقلال اهواز نباید چنین روندی را پیش می‌گرفت. چراکه وقتی کمیته انضباطی به‌عنوان یکی از اعضای خانواده فوتبال تصمیمی را می‌گیرد نباید به تصمیم آن دهن‌کجی کرد، اما رفتار خداداد عزیزی درست مصداق چنین برخوردی بود.

علاوه بر این با توجه به اعمال امتیاز منفی برای برخی بازیکنان لیگ برتری، در صورت سقوط آنها به لیگ دسته یک در پایان فصل آیا شما به عنوان رییس فدراسیون وساطت خواهید کرد؟

خیر، این موضوع در حوزه من نیست و وساطتی نمی‌کنم. اگر باشگاه‌ها بخواهند می‌توانند تقاضای خود را به کمیته انضباطی ارائه دهند و کمیته انضباطی نیز در صورت صلاحدید تصمیم مناسب را اتخاذ کند.

اما بسیاری از افراد معتقدند اعمال فشار از سوی فدراسیون فوتبال و وساطت فدراسیون دلیل اصلی آشتی علی کریمی و علی دایی بوده است.

من به هیچ عنوان در جریان این موضوع نیستم.

به نظر می‌رسد، یک آشتی مصلحتی بوده است...

من اصلا از آشتی کریمی و دایی خبری ندارم.

با توجه به مصاحبه‌هایی که علی کریمی علیه فدراسیون فوتبال نیز انجام داده بود، به طور کلی با حضور او در تیم ملی موافق بودید؟

به هر حال من معتقدم در ورزش باید با هم دوست باشند. علی کریمی هم اگر صحبتی کرده است از روی دلسوزی بوده و قصدی جز این نداشته باشد.