نباید منکر تقلب در فوتبال ایران شد

ایسنا- عضو کمیته‌ اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به برگزاری کنگره‌ آینده‌ این کنفدراسیون و انتخاب نایب رییس بانوان و سه عضو زن برای هیات اجرایی AFC گفت: ایران شانس خوبی برای عضویت در هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد. به شرط این که با معرفی یک کاندیدای واجد شرایط، حمایت لازم را برای جمع‌آوری رای و انتخاب انجام دهد.

محسن صفایی‌فراهانی پس از حضور در نشست کمیته‌ مسابقات AFC اظهار کرد: در کنگره‌ ماه مه AFC پنج کرسی خالی هیات‌رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت انتخابات اعضای خود را خواهد شناخت که در این میان به تمام فدراسیون‌های عضو اعلام شده که کاندیداهای خود را برای نایب رییسی بانوان و عضویت سه خانم در هیات اجرایی AFC اعلام کنند. ایران نیز می‌تواند کاندیدای مورد نظر خود را برای رقابت با سایر کشورها معرفی کند. وی ادامه داد: ایران برای عضویت در کمیته‌ اجرایی شانس مجدد دارد، به شرط آن که فدراسیون فوتبال شرایط ایجاد یک رقابت حرفه‌ای با سایر رقبا را برای کاندیدای خود فراهم کند و عضو معرفی شده بتواند با رایزنی خوب، رای لازم را برای شکست رقبا به دست آورد. ۴۶ فدراسیون عضو AFC در این رقابت حضور خواهند داشت و این بدان معناست که کاندیدای معرفی شده باید توانایی مذاکره با تمام فدراسیون‌ها را برای اخذ رای داشته باشد. وی افزود: البته برای نماینده‌ AFC در فیفا نیز قرار است در این کنگره رای‌گیری شود که تاکنون بن همام و سلطان از کویت کاندیدای تصدی این پست هستند.

صفایی‌فراهانی همچنین با اشاره به مکانیزم انتخاب برترین مدیران فوتبال آسیا گفت: معمولا هر ساله یا هر چند سال یک بار AFC در فراخوانی به فدراسیون‌های عضو اعلام می‌کند که مدیران برتر خود را برای معرفی و تقدیر اعلام کند که در این روند فدراسیون‌ها مدیران شایسته و برتری را که سابقه‌ فعالیت مستمر و طولانی‌تر در فوتبال آسیا داشته‌اند را به AFC اعلام می‌کنند که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در جمع‌بندی نهایی از میان این افراد و با توجه به شاخصه‌های مورد نظرش چهار تا پنج مدیر را مورد تقدیر قرار می‌دهد.

عضو کمیته‌ اجرایی AFC گفت: فدراسیون فوتبال ایران برای حضور موثر و مثمرثمر خود در AFC می‌تواند با آشنا کردن مشاوران و مدیران اجرایی خود با AFC زمینه‌ حضور آنها را در کمیته‌های این کنفدراسیون فراهم کند، معتقدم مدیران فوتبال ایران در زمان‌های سفر به مقر AFC می‌توانند با همراه کردن مشاوران یا مدیران مورد اعتماد خود زمینه‌ حضور آنها را در AFC فراهم کنند. این یک روند است که تمام کشورها برای نفوذ بیشتر خود در AFC از آن بهره می‌گیرند.

صفایی فراهانی همچنین با اشاره به تصمیمات جدید کمیته‌ مسابقات AFC در مورد برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گفت: در آخرین نشست این کمیته بخش‌های دیگری از وظایف ناظران AFC در رقابت‌های لیگ قهرمانان تصویب شد. بر این اساس ناظران وظایف موثرتری در خصوص ایجاد امکانات توسط میزبان برای مهمان خواهند داشت. به طوری که اگر شرایط مورد نظر AFC در پذیرایی تیم مهمان رعایت نشود، ناظر AFC راسا می‌تواند در ایجاد این شرایط به نفع مهمان اقدام کند و کلیه‌ هزینه‌های آن نیز متوجه تیم میزبان خواهد بود. عضو کمیته‌ اجرایی AFC اظهار کرد: در بخش دیگری از تصمیمات مقرر شد کشورهایی که دارای چهار سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا هستند تا سال ۲۰۱۲ چهار استادیوم کاملا حرفه‌ای داشته باشند. این موضوع برای سال ۲۰۱۱ نیز دو استادیوم خواهد بود. حتی زمین تمرین تیم مهمان نیز باید دارای شرایط کاملا استانداردی باشد که بحث زمین تمرین در رقابت‌های سال ۲۰۰۹ به دقت مورد نظر AFC خواهد بود.

رییس اسبق فدراسیون فوتبال ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انتقادات اخیر از داوران فوتبال و مطرح شدن ادعاهایی همچون تبانی و رشوه برای دستیابی به قهرمانی گفت: بحث خرید و فروش آدم‌ها چیزی نیست که منحصر به یک کشور باشد. این موضوع فوتبال ایتالیا را به جنجال بزرگی کشاند. این اتفاق در فوتبال دنیا از سوی همه افراد به گونه‌ای پذیرفته شده، اما مهم این است که مدیران فوتبال با ایجاد شرایطی این اتفاقات را به حداقل ممکن برسانند.

وی گفت: معتقدم این موضوع در فوتبال ایران نیز دور از ذهن نیست. آن هم با توجه به شرایط حساس رقابت‌ها و بحث‌های کلان مالی در سرنوشت بازیکنان و نقل و انتقالات. باید مسوولان فدراسیون فوتبال با ضابطه‌مند کردن حضور داوران در بازی‌ها اجازه کوچکترین سوء استفاده یا تبانی را به هیچیک از طرفین ندهند. در زمان ریاستم در فدراسیون فوتبال فرد، داور را برای یک مسابقه انتخاب نمی‌کرد. بلکه سیستم و عملکرد داوران بود که تعیین می‌کرد، یک داور باید در چه مسابقه‌ای سوت بزند و بر این اساس امکان لابی برای حضور یک داور در یک مسابقه خاص وجود نداشت.

صفایی فراهانی در پایان گفت: لیگ ایران شرایط حساسی دارد و ممکن است در این بین تقلب نیز وجود داشته باشد. باید کاری کرد که تقلب در فوتبال را به صفر رساند. وقتی که بحث تقلب در اکثر فوتبال دنیا وجود دارد نباید چشم بسته منکر تقلب در فوتبال ایران شد، بلکه باید با ایجاد شرایطی قانونی و ضابطه‌مند امکان ‌سوء‌ استفاده کنندگان را به حداقل برسانیم.