پیامد‌های بحران اقتصادی  بر ورزش  جهان

عکس:‌AFP

برنامه‌های تازه برای کاهش هزینه‌ها

بحران مالی فراگیر جهانی و کناره‌گیری «هوندا» آرامش سران فدراسیون جهانی اتومبیلرانی را از بین برده است. فدراسیون جهانی ورزش‌های موتوری در خبری کوتاه اعلام کرد که هزینه‌های رقابت‌های فرمول یک باید همچنان کاهش بیابد. FIA قصد دارد در نشست جهانی این رشته که روز ۱۷ مارس برگزار می‌شود، پیشنهادهای سخت‌گیرانه‌ای را بر سر کاهش هزینه‌ها در فصل ۲۰۱۰ ارائه کند. فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در پی راهکاری است که از سویی بتواند تیم‌های قدرتمند با پشتوانه‌های مالی را در جمع خود داشته باشد و از سویی دیگر حضور تیم‌های جدید را در جمع فرمول یک آسان کند. FIA روز گذشته اعلام کرد در صورتی که فدراسیون جهانی ورزش‌های موتوری با پیشنهاد «اصلاحات» موافقت کند، تیم‌های مختلف می‌توانند با بخشی از بودجه‌های کنونی‌شان در رقابت‌ها حاضر شوند. با توجه به بحران اقتصادی فراگیر جهانی و مشکلات ناشی از آن برای تیم‌های فرمول یک، فدراسیون جهانی اتومبیلرانی FIA قصد دارد روز ۱۷ مارس پیشنهادهایی را برای کاهش هزینه‌ها در فصل ۲۰۱۰ ارائه کند. علاقه‌مندان جدید براساس پیشنهادهای جدیدی که در این خبر جزئیات آن اعلام نشده است، این فرصت را خواهند یافت که در صورت کناره‌گیری تیم‌های کنونی جای خالی آنها را پر کنند. از این گذشته قرار است تضمین شود هیچ تیمی مجبور به کناره‌گیری از مسابقه‌های جهانی نخواهد بود. همچنین قرار است در بودجه‌ها مرزبندی‌های جدید مالی به بحث گذاشته شود.

گروه ورزش- با اوج گرفتن بحران اقتصادی در بسیاری از کشورهای مهم جهان و راه یافتن گزارشات متعددی از ورشکستگی‌ها به صدر اخبار جهان، نگرانی‌های ورزشکاران و مقامات ورزشی نیز نسبت به اثرات سوء این بحران بر دنیای ورزش روزبه‌روز افزایش می‌یابد که البته نگرانی بجایی است و باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد. به‌رغم این موضوع، هنوز هم بسیاری از کارشناسان اقتصادی همان‌طور که در یافتن علل اصلی این بحران و رفع آن درمانده‌اند، در پاسخ به تاثیر این بحران بر ورزش نیز به لکنت می‌افتند.

با این حال می‌توان دریافت که بسیاری از آنها با این امر موافقند که اگر این بحران اقتصادی همه‌گیر، ریشه دوانده و عمیق‌تر شود، در ۵ سال آینده دورنمای ورزش جهان متفاوت از آن چیزی است که اکنون خواهد بود.

البته این موضوع نیز مانند تمام امور ورزشی، به‌عوامل مختلفی بستگی دارد که از رشته ورزشی و میزان محبوبیت آن در بین مردم گرفته تا شدت و طول این بحران را شامل می‌شود، اما در کل پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در آینده احتمالا شاهد مواردی مانند ورزشکارانی کمتر، حقوقی پایین‌تر، فصل‌های رقابتی طولانی‌تر، موانع مالی بزرگ‌تر و عمیق‌تر بر سر راه رشته‌های نوپای ورزشی جهان از جمله گلف، هاکی و ... خواهیم بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، اکثر لیگ‌های بزرگ و حرفه‌ای مستقل از این بحران تقریبا مصون خواهند ماند. اما آن دسته از لیگ‌ها و تیم‌هایی که از لحاظ حرفه‌ای رده دو محسوب می‌شوند، اگر حمایت‌ها و کمک‌های اسپانسرهای خود را از دست بدهند یا این حمایت‌ها کمرنگ شوند، بیش از بقیه مستعد ورشکستگی هستند.

در بخش ورزش زنان که به نظر می‌رسد نسبت به ورزش مردان آسیب‌پذیرتر است، می‌توان به لیگ جدید فوتسال زنان در آمریکا اشاره کرد که در دوران آغازین این بحران اقتصادی فعالیت خود را شروع کرد و این احتمال می‌رود که مقامات آن به‌زودی مجبور شوند آن را تعطیل کنند. گلف حرفه‌ای زنان نیز که امسال چهار اسپانسر عنوان قهرمانی خود را از دست داد، کم‌کم به سمت شرایط مالی سخت و ناهنجاری پیش می‌رود. به همین دلیل مقامات انجمن گلف حرفه‌ای زنان (LPGA) در مواجهه با این امر، خبر از احتمال حذف دو یا سه مورد از مسابقات قهرمانی خود در سال ۲۰۰۹ می‌دهند.

پیش‌بینی می‌شود علاوه‌بر کاهش تعداد مسابقات، میزان جوایز نقدی رقابت‌های آتی نیز به اندازه قابل‌توجهی کاهش یابد.

راه‌یابی این بحران و اثرات سوء‌ آن بر زندگی ورزشکاران و هواداران ورزشی نیز امری مسلم است. به‌عنوان مثال اگرچه پیش‌بینی می‌شود ورزشکاران حرفه‌ای برتر از این امر تا حدی مستثنا باشند، اما مطمئنا میزان مبلغ و زمان قراردادهای ورزشکاران کاهش محسوسی خواهد یافت. همچنین استادیوم‌ها نیمه‌پر خواهند شد و با توجه به کاهش میزان توان مالی هواداران ورزشی، خرید بلیت‌هایی که احتمالا افزایش قیمت خواهند داشت برای آنها دور از دسترس خواهد شد.

اما شاید فاجعه و تبعات شدیدتر این بحران اقتصادی بر ورزش جهان آنجا باشد که به سبب این بحران شرکت‌ها و کارخانجات مختلف، تمایلی برای اسپانسر شدن در ورزش از خود نشان نداده و این بحران اقتصادی هر روز در ورزش پررنگ‌تر شود.

منبع: USAtoday