کفاشیان:آمادگی میزبانی مسابقات آسیایی زنان را داریم

عکس: حمید جانی‌پور

سفرهای استانی را آغاز می‌کنیم

ایسنا- سمینار نواب رییس بانوان هیات‌های فوتبال صبح دیروز با حضور علی کفاشیان آغاز شد.

سمینار نواب رییس بانوان فوتبال صبح دیروز در هتل آکادمی فوتبال با حضور کفاشیان، تاج، نبی، رییس، نایب رییس و دبیر فدراسیون فوتبال، فریده شجاعی رییس کمیته‌ امور بانوان و فاطمه آلیا نماینده‌ مجلس و عضو کمیته‌ فوتبال بانوان فدراسیون فوتبال برگزار شد. در ابتدای این نشست علی کفاشیان گفت: پس از آنکه فدراسیون فوتبال کار خود را از سال گذشته آغاز کرد چند وظیفه‌ مهم را در اولویت کار قرار داد. ابتدا امور جاری فدراسیون را دنبال کردیم تا متوقف نشود. در گام بعد نیز به فکر تغییر فدراسیون براساس ساختاری که در اساسنامه پیشنهاد شده بود، بودیم. فوتبال رشته‌ای است فراگیر و مورد علاقه‌ قشر جوان. ما موظفیم برای آنها فضا ایجاد کنیم تا فعالیت کنند و نتایج خوب بگیرند.وی افزود: در طول دوران کاری‌ام برای ورزش زنان تعاریف مختلفی براساس سلیقه‌های مختلف انجام شده است که هیچ کدام نظم و ساختاری منظم نداشته است. ما از خانم شجاعی تقاضا کردیم در کمیته بانوان نخبگان را کنار هم جمع کنند تا سیاست‌گذاری، خط مشی و نحوه‌ عملکرد بانوان مشخص شود.

رییس فدراسیون فوتبال ادامه داد: بهتر است از جانب فدراسیون شکل کار مشخص شود تا تصمیمات و نوشتن آیین‌نامه و مقررات سریع‌تر تدوین گردد. معتقدم این کار کار بزرگی است که اگر انجام شود می‌تواند به همه‌ بخش‌های ورزش زنان سرایت کند. من از شما تقاضا می‌کنم که در مسائلی چون سیاست‌گذاری با کمیته‌ بانوان به بحث و تبادل نظر بپردازید و تنها به فکر کارهای جاری و معمول نباشید. چرا نباید رییس برخی از کمیته‌های فدراسیون توسط زنان اداره شود. یکی از سیاست‌های فدراسیون فوتبال در کمیته‌های مختلف گنجاندن یک زن در کمیته است. چرا کمیته‌ها باید فکر کنند که تنها مردان می‌توانند آنها را اداره کنند. زنان نیز بخشی از فدراسیون فوتبال هستند. ما باید فضایی را برای تمرین، برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی برای بانوان ایجاد کنیم تا آنها حرفی برای گفتن داشته باشند.

کفاشیان خاطرنشان کرد: در استان‌ها نیز زنان باید در کمیته‌های مختلف حضور داشته باشند تا بتوانند سیاست‌های لازم را تبیین کنند. ورزش کار فنی و علمی است. چرا باید در کلاس‌های آموزشی از اساتید مرد برای زنان استفاده کرد. ما مطمئنیم و قصد داریم در فضاهای اجرایی برای زنان راه باز کنیم. اگر در یک کمیته زنان بهتر از مردان کار کنند، این امکان وجود دارد که ریاست آن کمیته را برعهده بگیرند. این اعتقاد واقعا در فدراسیون فوتبال وجود دارد.

وی افزود: از سال جدید قصد داریم سفرهای استانی را برای بررسی مشکلات و مسایل حاکم بر استان‌ها آغاز کنیم تا از نزدیک مشکلات آنها را حل کنیم. امسال در فدراسیون فوتبال سال پرکاری را داشتیم و نتایج بسیار خوبی را نیز رقم زدیم. در ورزش زنان قدم‌های خوبی برداشتیم. یکی از امتیازات خوبی که AFC به فدراسیون فوتبال ایران داد، مربوط به بخش زنان می‌شد. ما باید در این بخش برنامه‌های برون مرزی بیشتری در نظر بگیریم. چون زنان کشورهای مسلمان دیگر نیز به اقدامات ما نیاز دارند.

رییس فدراسیون فوتبال در ادامه اظهار کرد: هم اکنون آمادگی داریم میزبانی مسابقات آسیایی زنان را در ایران بپذیریم اگر این اتفاق بیفتد، در رشد و توسعه‌ فوتبال زنان گام موثری برداشته شده و انعکاس اخبار آن نیز در جهان به ما کمک بسیاری خواهد کرد.

وی خطاب به نواب رییس بانوان هیات‌های فوتبال استان‌ها متذکر شد: اگر فعالیت شما در استان‌ها و ما در فدراسیون فوتبال روند خوبی براساس ضوابط داشته باشد قطعا می‌توان راه پیشرفت را سریع‌تر پیمود. ما می‌توانیم به سایر کشورها نیز راهکار ارائه کنیم. خوشبختانه امروز حضور زنان در رشته‌های مختلف و در صحنه‌های بین‌المللی پر رنگ شده است. فدراسیون فوتبال آمادگی دارد در هر بخشی که زنان دانش کافی را داشته باشند، آنها را به فیفا و AFC معرفی کند.

وی درخصوص بودجه تخصیصی به بخش بانوان نیز یادآور شد: در هیچ فدراسیونی ۳۰درصد کل بودجه به بخش زنان اختصاص پیدا نمی‌کند؛ ولی فدراسیون فوتبال این آمادگی را دارد تا براساس برنامه‌های بانوان این مبلغ را به آنها اختصاص دهد. در بخش اماکن ورزشی نیز خوشبختانه این امکان وجود دارد تا سالن‌هایی در استان‌ها به فوتبال و فوتسال زنان اختصاص پیدا کند.