هجوم استقلال به سمت قهرمانی نبرد پرسپولیس برای حیثیت

عکس: ایسنا

گروه ورزش - تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال روز جمعه برای شصت و ششمین بار به مصاف یکدیگر می‌روند. دربی تهران همواره از حساسیت خاصی برخوردار است. پرسپولیس و استقلال از سال ۱۳۴۷ رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. این دو تیم ساعت ۱۴ روز جمعه دربی ۶۶ را برگزار می‌کنند.

در ۶۵ بازی گذشته استقلال ۲۰ بار موفق به شکست حریف خود شده که ۳ بار آن با رای فدراسیون فوتبال بوده است. ۲۹ بازی دو تیم با تساوی به پایان رسیده و ۱۶ مرتبه هم پرسپولیس فاتح دربی بوده است.

دربی تهران اوج دیدارهای هفته بیست و ششم است. پرسپولیس و استقلال برای شصت و ششمین بار به مصاف یکدیگر می‌روند تا بار دیگر التهاب و هیجان در فوتبال ایران به اوج خود برسد. این دو تیم در شرایطی کاملا متفاوت قرار دارند. استقلال با

امیر قلعه‌نوعی فوق‌العاده نتیجه گرفته و مدعی اول قهرمانی است، اما پرسپولیس با حاشیه‌های مختلفی مواجه بوده است. وینگادای پرتغالی اولین حضور خود را روی نیمکت پرسپولیس تجربه می‌کند. مسوولان و هواداران این باشگاه امیدوارند خاطره آری‌هان یکبار دیگر تکرار شود.

آری‌هان هلندی تنها چند روز پس از حضور در پرسپولیس مقابل استقلال به نتیجه تساوی دست یافت، آن‌هم در شرایطی که اوضاع پرسپولیس مناسب بود.

روی کاغذ استقلال شرایط بهتری دارد و استقلالی‌ها امیدوار هستند با شکست پرسپولیس یک گام دیگر به قهرمانی نزدیک‌ شوند.

هر چند که پرسپولیس هنوز برای قهرمانی ناامید نیست، اما شاید سه امتیاز این بازی برای این تیم مهمتر و قانع کننده تر از قهرمانی در پایان فصل باشد، تیم امیر قلعه‌نوعی پس از آنکه راه آهن را با پنج گل پشت سر گذاشت، اکنون برای دیدار با پرسپولیس آماده می‌شود، در مقابل قرمزپوشان با آوردن وینگادا به نوعی تیم را شارژ روحی کردند تا شاید معجزه وینگادا بتواند در مقابل استقلال مقاومت کند.

همگان اذعان دارند که بازی دربی همواره ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. بی‌تردید اگر برنده دربی استقلال باشد تیر خلاص بر پیکر نیمه جان پرسپولیس شلیک شده و وینگادا کار خود را با ناکامی ‌بزرگی آغاز می‌کند، اما اگر پرسپولیس بتواند شصت و ششمین بازی بزرگ قرمزها و آبی‌ها را به سود خود خاتمه دهد، آن وقت روح تازه‌ای بر پیکر این تیم دمیده می‌شود که شاید تمامی ‌معادلات لیگ برتر را بر هم بزند.

پیروانی: به فکر برد دربی هستیم

مربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: با وینگادا مقابل استقلال فقط به فکر برد فکر می‌کنیم.

افشین پیروانی اظهار داشت: بازی مهمی ‌پیش رو داریم. می‌خواهیم به صدر جدول برسیم و به همین دلیل برای گرفتن ۳ امتیاز با وینگادا که حضورش را در ایران به فال نیک می‌گیرم، به فکر برد برابر استقلال هستیم.

وی در خصوص شرایط خودش گفت: دنبال شعار دادن نیستم، اما من عاشق این تیم هستم و برای موفقیت پرسپولیس از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم. فرقی نمی‌کند که در چه سمتی مشغول کار باشم. پیروانی درباره حواشی چند روز اخیر در مورد توره عنوان کرد: دست‌های پشت پرده در فوتبال ایران وجود دارد. هیچ وقت نمی‌گویم در فوتبال ما کارهای عجیب و غریب انجام نمی‌شود. به بازیکن زنگ می‌زنند و دنبال از بین بردن یک بازیکن در یک تیم هستند؛ اما مطمئنم این مسائل درباره توره صدق نمی‌کند. من در پرسپولیس در فصل جاری فقط یکدلی و عشق به پیراهن این تیم را دیدم.

وی تاکید کرد: توره گل‌های زیادی را برای ما به ثمر رسانده و یکی از موثرترین بازیکنان پرسپولیس بوده است. به هواداران می‌گویم که یک درصد از شایعات را درخصوص او باور نکنند. او همانند سایر بازیکنان مثل یک سرباز زحمت کشیده است.

پیروانی تصریح کرد: در فصل جاری در هنگام باخت وقتی بازیکنان پرسپولیس را در رختکن می‌دیدم که چقدر ناراحت هستند، به خودم می‌بالیدم که پرسپولیس چه بازیکنان متعصبی دارد.

«محسن ترکی» داور دربی ۶۶

«محسن ترکی» به عنوان داور دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس انتخاب شد.

دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال در حالی جمعه ۲۵ بهمن برگزار می‌شود که کمیته داوران اسامی‌ داروان قضاوت‌کننده را اعلام کرد. داور وسط: محسن ترکی، کمک‌داور اول: رضا سخندان، کمک‌داور دوم: حسن کامرانی‌فر، داورچهارم: خداداد افشاریان کمک داور ذخیره: علیرضا یزدانی، ناظر داوری: مسعود عنایت بازی در هوای آفتابی

بازی استقلال و پرسپولیس در هوای آفتابی برگزار می‌شود. کارشناسان سازمان هواشناسی کشور آسمان تهران را برای روز جمعه که بازی فوتبال بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود، آفتابی پیش‌بینی کردند.

فدراسیون فوتبال مسوول تبعات حضور داور ایرانی

اما مدیرکل امنیتی- انتظامی ‌استانداری تهران گفت: در جلساتی که با فدراسیون فوتبال داشته‌ایم، از تبعات احتمالی حضور داور ایرانی در دربی حرفی نزده‌اند.

کلام‌الله خلخالی به خبرگزاری فارس درباره اینکه گفته می‌شود شورای تامین استان تهران به فدراسیون فوتبال اعلام کرده تبعات استفاده از داور ایرانی در دربی بر عهده خود آنها است، گفت: انتخاب داور در چارچوب وظایف ما نیست.

اگر فدراسیون فوتبال احساس کند که استفاده از داور ایرانی تبعاتی دارد، باید از شورای تامین شهر کسب تکلیف کند. ما هم جلساتی خواهیم گذاشت و از کارشناسان برای این موضوع تحقیق می‌کنیم.

وی افزود: تا این لحظه فدراسیون فوتبال بحثی درباره تبعات داور ایرانی به ما نداده است. این بدان معنا است که اگر هم مشکلی باشد، خود فدراسیون این تبعات را پذیرفته و اگر مشکلی پیش آید، ما از آنها خواهیم پرسید که چرا این موضوع را با ما در جریان نگذاشته‌اند؟

خلخالی درباره تلاش‌های شورای تامین برای برگزاری بازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: همیشه برای تجمعات بزرگ برنامه داریم تا برای عموم مزاحمتی ایجاد نشود. تمامی‌ دستگاه‌های خدمت‌رسانی برای بازی روز جمعه آماده به کار هستند. به طور کلی برای این بازی تجهیزات خدمات‌رسانی توسعه یافته خواهد بود.

مدیرکل امنیتی-انتظامی‌ استانداری تهران اضافه کرد: هواداران برای اینکه هر چه زودتر بتوانند از تسهیلات ورزشگاه استفاده کنند، بعد از تهیه بلیت در همان روز بازی بلافاصله راهی ورزشگاه می‌شوند تا از ایجاد بازار سیاه جلوگیری شود. سردار بابایی نیز مثل همیشه یگان‌های ویژه خود را برای طرح ترافیک و کنترل محیط پیرامونی ورزشگاه آماده کرده است.

خلخالی ادامه داد: برای پوشش برنامه‌های وزشی به دید امنیتی مردم را کنترل نمی‌کنیم؛ بلکه مراقب هستیم تا اتفاق خاصی رخ ندهد. هواداران حاضر در ورزشگاه برای شادی کردن و تخلیه انرژی خود به ورزشگاه می‌آیند و ما نمی‌خواهیم جلوی این احساسات را بگیریم.

مدیر کل امنیتی و انتظامی‌استانداری تاکید کرد: هواداران اگر ابتدا به خود احترام بگذارند، به طور قطع برای کسی مشکلی به وجود نخواهد آمد؛ اما اگر کسی برای شرارت به ورزشگاه بیاید، توسط ماموران ما شناسایی خواهد شد.