جان ادوئردن

اتفاق‌های عجیبی در تهران رخ می‌دهد. همه چیز در پایتختی که معمولا پر از گزارش‌های داغ است، رو به سامان نیست. با این حال، همه چیز در مورد تیم ملی ایران درست به نظر می‌رسد.

هیچگونه کشمکش علنی میان بازیکنان سرشناس و خبرنگاران، مربیان و فدراسیون فوتبال به چشم نمی‌خورد. چنین هماهنگی گروهی در زمین فوتبال هم به چشم می‌خورد. کره جنوبی برای دیدار بسیار حساس برابر ایران در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و مصاف با تیمی که ۱۷ بازی رسمی است شکستی در کارنامه خود نمی‌بیند، وارد تهران شد. ایران از ۱۸ ماه پیش و مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ و شکست برابر کره جنوبی، طعم شکست را نچشیده است. شاید برگزیدن علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که فوریه سال گذشته صورت گرفت، انتخاب همگان نبود، اما باید اعتراف کرد نتایجی که او به‌دست آورده خوب بوده است.

ایران با پیروزی برابر رقیب دیرینه خود می‌تواند به یک تیم خوب تبدیل شود. سه امتیاز دیدار با کره، ایران را به صدر جدول رسانده و آنها نیمی از راه صعود از گروهشان را طی می‌کنند. شکست در این دیدار، مورد نظر آنها نیست، چرا که این نتیجه آنها را به رده چهارم جدول فرستاده و دو سفر دشوار به پیونگ یانگ و سئول پیش رو خواهند داشت.

این احساس وجود دارد که ایران در دیدار با کره شکست نخواهد خورد و بهترین عملکرد ایرانی‌ها هنوز دیده نشده است. جدا از پیشینه خوب ایران، این تیم باید نمایش یکپارچه‌ای در مرحله پایانی مقدماتی از خود نشان دهد. ایران با عملکرد خوب خود در نیمه دوم بازی در ریاض یک امتیاز با ارزش در نخستین بازی خود بدست آورد. آنها با ارائه بازی خوب در نیمه نخست مصاف با کره شمالی، ۲ بر صفر از حریف پیش افتادند. پس از آنکه نیمه دوم با مقاومت تیم میزبان یعنی ایران تا شنیده شدن سوت پایان بازی دنبال شد، در نهایت این بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود ایران خاتمه یافت. تساوی در امارات متحده عربی نیز نخستین امتیاز را برای تیم میزبان رقم زده و نتیجه‌ای ناامید کننده به دنبال عملکردی ناامید کننده برای ایران بود.

آنچه جذابیت کار دایی را بیشتر می‌کند رهبری او پیرامون تغییر و تحول‌هایی است که در تیم خود به وجود آورده، گرچه برخی بر این باورند که دایی خیلی زود تعدادی از بازیکنان خود را کنار گذاشته است. خط خوردن ستارگانی همچون مهدی مهدوی کیا، فریدون زندی و آندرانیک تیموریان بیش از هر زمان دیگری تیتر روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد. وحید هاشمیان همچنان پرواز می‌کند، اما هلی‌کوپتر به گلزنی نیاز دارد. شاید بتوان گفت که دایی برای افزایش اعتماد به نفس در میان اذهان بازیکنان جوان‌تر تیم، از بزرگی تیمی همچون کره با صحبت‌های قاطعانه خود کم کرد. او همچنین گفت که انتظار دارد هر دو تیم کره جنوبی و ایران بتوانند به جام جهانی ۲۰۱۰ راه پیدا کنند. هدایت تیم ملی ایران کار آسانی نیست. تمام کشور همه نتایج، بازی‌ها و نقل قول‌ها را دنبال می‌کند. دایی مردی محترم است، اما او همواره حالت‌های غضبناکی داشته است. خشم او پیش‌تر در اوایل روی کار آمدنش به چشم خورد، اما اخیرا او آرام تر شده است؛ چرا که روند طولانی‌مدت بدون شکست باعث آرامش و کاهش اضطراب می‌شود.

آزمایش دایی زمانی از راه می‌رسد که او طعم شکست را بچشد. شکست برابر کره شاید با حجم وسیع انتقادها روبه‌رو نشود، اما واکنش‌ها نسبت به آن ناهنجار خواهد بود. با همه اینها، پیشینه بازی‌های دو تیم از برتری ایران خبر می‌دهد. کره جنوبی هرگز در تهران پیروز نشده است و گرفتن یک امتیاز در ورزشگاه آزادی مایه خوشحالی آنها خواهد بود. کره‌ای‌ها همچنین تا پیش از ماه نوامبر سال گذشته و پیروزی ۲ بر صفر برابر عربستان سعودی در ریاض بیش از ۲ دهه بود که موفق به شکست این تیم نشده بودند. دیدار دو تیم ایران و کره جنوبی بزرگترین تجربه مربیگری علی دایی تا به امروز است. ستاره سابق بایرن مونیخ بر این باور است که سایرین وظیفه او را دشوارتر از آنچه باید باشد، می‌سازند. دایی پس از شکست برابر چین در دیدار دوستانه‌ای که دسامبر سال گذشته برگزار شد، از رسانه‌های ایران گله کرد.

دایی می‌داند که این کارهای رسانه‌ها در مقایسه با آنچه می‌تواند در صورت راه نیافتن ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ رخ دهد، هیچ است. بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال جهان حجم وسیعی از انتقادها را پس از جام جهانی ۲۰۰۶ توسط رسانه‌ها و عموم مردم متحمل شد. مربیان در ایران و به‌طور کلی در غرب آسیا معمولا دوام زیادی نمی‌آورند. دایی عملکرد خوبی داشته است و در حالی که هم تراز ساختن دستاوردهای او به عنوان بازیکن خواسته بزرگی است، شاید دوران مربیگری خوبی پیش روی او باشد. بزرگترین آزمایش او روز چهارشنبه از راه می‌رسد.

منبع: خبرآنلاین