امروز ورزشگاه آزادی جهنم تیم ملی کره می‌شود

اختصاص پاداش ویژه برای تیم ملی از سوی سازمان تربیت بدنی

گروه ورزش- حضور یکصد هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی از حالا برای کره‌ای‌ها به یک کابوس تبدیل شده است. تیم‌ ایران از سه بازی پنج امتیاز گرفته و برای صدرنشینی به سه امتیاز دیدار برابر کره جنوبی احتیاج دارد. کره جنوبی در سه بازی گذشته‌اش در تهران توفیقی مقابل ‌ایران نداشته و هشدارهای جواد نکونام به بازیکنان کره جنوبی و به ویژه پارک جی‌سونگ نشان دهنده شرایط ویژه‌ این بازی است. ایران، کره جنوبی و ژاپن از جمله تیم‌های آسیایی هستند که بیشترین بازیکن شاغل در لیگ‌های اروپایی را دارند. سرآمد این بازیکنان پارک جی‌سونگ کره‌ای و جواد نکونام هستند که در لیگ برتر انگلستان و لالیگا اسپانیا حضور دارند. در تیم ملی ایران سه لژیونر به نام‌های وحید هاشمیان (بوخوم آلمان)، مسعود شجاعی و جواد نکونام (اوساسونا اسپانیا) جزو نفرات محوری به شمار می‌آیند و در کره جنوبی نیز بازیکنانی چون «پارک جی سونگ» (منچستر یونایتد)، «کیم دونگ جین» (زنیت سنت پترزبورگ)، «پارک چو یونگ» (موناکو) و «لی یونگ پی یو» (بروسیا دورتموند) از قلب اروپا برای همراهی تیم خود به تهران آمده‌اند. این بازیکنان امروز نقشی تعیین‌کننده در تیم‌های خود خواهند داشت و آنها هستند که می‌توانند گره‌های کور بازی در دقایق حساس را بگشایند. امروز روز آنها است، روز ستاره‌ها، حتی اگر دایی و هو چونگ‌مو تاکید کنند تکیه اصلی‌شان به بازیکنان حاضر در لیگ‌های ایران و کره است. اما مزیت تیم ملی ما در بازی امروز مقابل کره جنوبی بازی در ورزشگاه آزادی است. به گفته جواد نکونام آنها هرگز بازی تحت فشار یکصد هزار تماشاگر پرهیجان را ندیده‌اند. آزادی جهنم کره خواهد شد. همین که از پله‌های ورزشگاه بالا بیایند و وارد زمین شوند خودشان را می‌بازند. من هم در اروپا در استادیوم‌های بزرگی بازی کرده‌ام اما آزادی چیز دیگری است. کره جنوبی اوج تنهایی را عصر چهارشنبه می‌بیند. ما در تیم ملی و با حمایت ۱۰۰ هزار تماشاگر بازنده نبوده‌ایم. کره هم استثنا نیست.

آزادی برای حریفان ما هولناک و خوف‌آور است، اما با سکوهایی که مملو از تماشاگر باشد. آزادی را زمانی می‌توان جهنم حریفان خواند که جای خالی نداشته باشد. شاید اگر مانند بازی ایران- کره شمالی تعداد سکوهای خالی بیش از تعداد تماشاگران باشد، کره جنوبی با خاطری آسوده به آنچه می‌خواهد دست یابد. امروز تیم ملی نیازمند حمایت تماشاگران است و به گفته دایی آنها ۳۰‌درصد به توان تیم ملی می‌افزایند.

وحید ، تعریف واژه «بازیکن ملی»

سرمربی تیم ملی وحید هاشمیان را به دلیل حضور در تمرینات تیم ملی، به‌رغم غم از دست دادن مادرش ستود. علی دایی، سرمربی تیم ملی در تمرین صبح دیروز تیم ملی با ستایش وحید هاشمیان گفت: «وحید کار بزرگی کرد. این تصمیم او برای همراهی تیم ملی در سخت‌ترین شرایط روحی نشان از غیرت بالای این بازیکن دارد. هاشمیان همان کاری را کرد که از بازیکنی در اندازه‌های او انتظارش می‌رفت. او نشان داد که یک بازیکن ملی چگونه باید در خدمت تیم ملی کشورش باشد. امیدوارم که با پیروزی در بازی چهارشنبه باعث شویم تا روح مادر تازه درگذشته وحید هاشمیان ، شاد شود.»

سرمربی تیم ملی درباره میزان آمادگی هاشمیان و نکونام، دو لژیونر تازه اضافه شده به تمرین تیم ملی هم گفت:« با آمدن لژیونرها، امیدواری‌مان برای موفقیت تیم ملی در بازی عصر چهارشنبه بیشتر از قبل هم شد. همان طور که انتظار داشتم، وحید و جواد آمادگی بدنی بالایی دارند و بی‌شک نقشی اثرگذار در تیم ما ایفا می‌کنند.»دایی بار دیگر بر حضور پرشمار تماشاگران در بازی با کره جنوبی تاکید کرد و گفت: «شک ندارم که مردم ورزشگاه را پر از تماشاگر می‌کنند. ما به کمک مردم، بدون شک از این میدان با دست پر خارج می‌شویم.»

درخواست کاپیتان باقری از هواداران

کاپیتان تیم ملی فوتبال‌ ایران گفت: با نقاط ضعف و قوت کره جنوبی آشنایی داریم و می‌دانیم که از کجا باید به آنها ضربه لازم را وارد کنیم.

باقری با‌ اشاره به ناکامی‌های کره جنوبی در تهران گفت: شرایط در ‌ایران به گونه‌ای است که تمام تیم‌های آسیایی برای بازی با ‌ایران در تهران کار سختی دارند. ما بارها ثابت کرده‌ایم که در تهران تنها به فکر پیروزی هستیم و ‌این مساله‌ای است که آسیایی‌ها آن را پذیرفته‌اند. وی به حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی‌ اشاره کرد و گفت: چیزی که کره‌ای‌ها را ترسانده، حضور صدهزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی است. اطمینان دارم که مردم با حضورشان در آزادی شرایط سختی را برای تیم کره جنوبی‌ایجاد خواهند کرد. آنها در عین حال که کره جنوبی را به عقب می‌برند، باعث خواهند شد که ما رو به جلوتر حرکت کنیم. حضور آنها باعث دلگرمی است.

علی آبادی: کره‌ای‌ها ضرب‌شست ما را چشیده‌اند

در آستانه دیدار حساس تیم ملی فوتبال‌ ایران مقابل کره جنوبی رییس سازمان تربیت بدنی در اردوی تیم ‌ایران حاضر شد. محمد علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی دوشنبه شب به همراه کیومرث هاشمی و ساور، معاونان سازمان و همچنین علی کفاشیان و مهدی تاج، رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال در اردوی تیم ملی فوتبال در محل هتل آکادمی فوتبال حاضر شد. رییس سازمان تربیت بدنی بازی تیم ملی فوتبال‌ایران مقابل کره جنوبی را یکی از حساس‌ترین رویدادهای ورزشی ‌ایران خواند و گفت: امیدوارم تیم ملی فوتبال از ‌این گردنه دشوار به آسانی عبور کند. البته کره جنوبی تیم قدرتمندی است، اما چندین بار با تیم ‌ایران بازی کرده است و ضرب شست ملی پوشان‌ ایران را چشیده است و من با ترکیبی که از تیم ‌ایران می‌شناسم می‌دانم، می‌توانیم حریف را شکست دهیم.

پاداش سازمان تربیت بدنی و تولد مولر

بازیکنان تیم ملی‌ایران در صورت شکست دادن کره جنوبی پاداش ویژه‌ای از سازمان تربیت بدنی دریافت می‌کنند.

طبق اعلام محمد علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی بازیکنان تیم ملی فوتبال‌ایران در صورت پیروزی مقابل تیم ملی کره جنوبی علاوه بر پاداش ‌این بازی که از سوی فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده است، پاداش ویژه‌ای را از سازمان تربیت بدنی دریافت خواهند کرد. البته هنوز‌ این پاداش مشخص نشده است.

همچنین در دیدار رییس سازمان تربیت بدنی از اردوی تیم ملی فوتبال، بازیکنان تیم‌ ایران برای اریش روته مولر مربی تیم ملی جشن تولد گرفتند. این اقدام باعث خوشحالی مربی تیم ملی فوتبال کشورمان شد و از دست‌اندرکاران ورزش و فوتبال‌ ایران به دلیل توجه خود به‌این موضوع بسیار قدردانی کرد.

ترکیب احتمالی ایران و کره‌جنوبی

تیم ملی کره جنوبی در آخرین دیدار مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسیا با ترکیب لی وون جائه، او بئوم سئوک، چو یونگ هی یونگ، کی سانگ یونگ، پارک جی سونگ، کیم جانگ وو، جئونگ شانگ هوون، لی کئون هو، لی یونگ پیو، کانگ مین سو و لی چانگ یونگ به مصاف عربستان رفت. با این شرایط محتمل به نظر می‌رسد که شاگردان هو چونگ مو با کمترین تغییر نسبت به این ترکیب برابر تیم کشورمان صف‌آرایی کنند. در تیم ایران نیز سید مهدی رحمتی درون دروازه می‌ایستد. در خط دفاعی به احتمال فراوان حسین کعبی، سید جلال حسینی و هادی عقیلی به میدان خواهند رفت. در کنار این سه نفر شانس حضور حسن‌اشجاری بیش از ستار زارع است. در مقابل مدافعان بازی کردن کریم باقری، جواد نکونام، مسعود شجاعی و مجید غلام‌نژاد تقریبا قطعی است.

در خط حمله دایی دغدغه زیادی خواهد داشت، اینکه تیمش را با دو مهاجم به میدان بفرستد یا اینکه با تک مهاجم به دروازه کره حمله کند. با این حال می‌توان شانس حضور در خط آتش تیم ملی را به زوج آرش برهانی و وحید هاشمیان داد که یکبار در دیدار مقابل قطر در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ شبی فوق‌العاده را برای فوتبال ایران خلق کردند. این بازی ساعت ۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.