گروه ورزش- در حالی که روز گذشته یکی از سایت‌های وابسته به باشگاه استقلال خبر از حضور روشن ایرماتوف داور ازبکستانی و بهترین داور آسیا در سال ۲۰۰۸ برای بازی دربی داده بود، مسعود عنایت رییس کمیته داوران و یکی از تصمیم‌گیران اصلی در مورد دربی ‌آب پاکی را روی دست همه ریخت و خبر از حضور قطعی داور ایرانی در این بازی داد. رییس کمیته داوران که طبق معمول برای کلاس‌های داوری در خارج از کشور به سر می‌برد درباره داور دربی می‌گوید: مردم و رسانه‌ها به جای پیگیری داور دربی به فکر حمایت از تیم ملی در این مسابقه سرنوشت‌ساز باشند. در شرایطی که همه باید به فکر حمایت از تیم ملی برای بازی تعیین کننده مقابل کره جنوبی باشند همه نگاه‌ها به این مساله معطوف شده است.»

به گفته عنایت نظر سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال استفاده از داور ایرانی برای دربی ۶۶ است و به نظر این بهترین زمان برای حضور داور ایرانی در این مسابقه است و اگر این فرصت از دست برود شاید دیگر شرایطی برای حضور داوران ایرانی در این مسابقه به دست نیاید. بازیکنان استقلال و پرسپولیس از ایرانی بودن داور به شدت نگران هستند و بارها در مصاحبه‌های مختلف در این باره صحبت کردند. رییس کمیته داوران درباره این موضوع می‌گوید: «من واقعا برای این بازیکنان متاسفم، آنها به جای این که خودشان را تحت هر شرایطی تنها تابع تصمیمات داور بدانند از همین حالا مقابل داور ایرانی موضع گرفته‌اند. من از آقای قلعه نوعی که از حضور داور ایرانی استقبال کردند. تشکر می‌کنم و این گونه حمایت باعث دلگرمی جامعه داوری است.»عنایت در مورد قضاوت داوران ایرانی در این بازی حساس گفت: به نظر من داوران ایرانی از هر نظر برای قضاوت دربی شایسته‌اند و چیزی کمتر از خارجی‌های مو بور و چشم آبی ندارند. متاسفانه برخی بازیکنان ما به حواشی بیشتر از اصل توجه دارند و حاضرند داوران سوری و عربستانی مسابقه استقلال و پرسپولیس را قضاوت کنند، اما داوران ایرانی که به مراتب از نظر فنی توانایی‌های بالاتری دارند این بازی را قضاوت نکنند.»

وی در احتمال قضاوت داوران خارجی برای دربی به خصوص داور ازبکستانی گفت: «داوران خارجی بیکار ننشستند که هر وقت ما به آنها زنگ بزنیم به ایران بیایند. حقیقت این است که فرصتی برای دعوت از داوران خارجی نداریم. با این حال با چند گزینه خارجی نظیر روشن ایرماتوف که چند وقت پیش فینال جام باشگاه‌های جهان را قضاوت کرده بود و دو گزینه دیگر مذاکره انجام دادیم تا در صورت تغییر نظر مسوولان فدراسیون بتوانیم دربی را با داور خارجی برگزار کنیم. باز هم تاکید می‌کنم تصمیم فدراسیون استفاده از داور ایرانی برای دربی است و بنده هم گزینه مورد نظرم را به فدراسیون معرفی کرده‌ام و برای تصمیم‌گیری نهایی تابع نظر مقامات ارشد فدراسیون فوتبال هستم.» تمام اهالی فوتبال و رسانه منتظر هستند طبق قانون فیفا کمیته داوران ۷۲ ساعت قبل از دربی باید نام داور را اعلام کند. البته به نظر می‌رسد کمیته داوران تنها داور معرفی می‌کند، زیرا قرار است مسوولین رده بالای فدراسیون درباره داور دربی تصمیم‌گیری کنند.