خبرگزاری فارس- سرمربی تیم ملی فوتبال سوئیس و مربی پیشین تیم بایرن مونیخ آلمان گفت: هنوز هم کار علی دایی را زیر نظر دارم.

اوتمار هیتسفلد یکی از شناخته شده‌ترین مربیان جهان است که در بایرن مونیخ مربی علی دایی بود. هیتسفلد هم اکنون به عنوان سرمربی تیم ملی سوئیس فعالیت می‌کند.

آقای هیتسفلد، شصتمین سالگرد تولدتان را تبریک می‌گوییم و برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم. روزهای ابتدای سال ۲۰۰۹ را چگونه سپری کردید؟

از لطف شما نسبت به خودم متشکرم و ممنونم که برایم چنین آرزویی دارید. من ۱۰ روز در تعطیلات ابتدای سال نو بودم. برای این منظور به مالدیو سفر و کاملا رفع خستگی کردم تا الان سرحال و با انرژی در خدمت تیم سوئیس باشم که برای مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، ‌اهدافی عالی دارد.

شما همواره یکی از برترین مربیان فوتبال دنیا بوده‌اید. نظرتان در مورد فوتبال شرایط حاضر چیست؟

متاسفانه فوتبال کنونی در بحران مالی عجیب و بزرگی گرفتار شده است. امیدوارم این مشکل حل شود؛ نه اینکه هر روز شاهد اوج‌گیری و وخیم تر شدن اوضاع باشیم.

زمانی که سرمربی تیم بایرن مونیخ بودید، بازیکنی ایرانی به نام علی دایی داشتید. ارزیابی شما از او در زمان بازی چیست؟

علی دایی همیشه بازیکنی کاملا قابل اعتماد بود. شخصیتی فوق‌العاده خوب،‌ مودب و همواره با انگیزه. از طرفی او در بازی هوایی قوی بود و هوشیار عمل می کرد.

یعنی بازیکنی کاملا موثر در یک تیم ورزشی؟

بله. او برای بازی تیم بایرن بازیکنی بسیار حائز اهمیت بود.

اگر اینگونه است که بیان می‌کنید،‌ پس چرا بعد از یک فصل حضور در بایرن، علی دایی را با وجودی که بازیکنی نسبتا موفق در تیم بود،‌ نگه نداشتید و او را به تیم هرتابرلین دادید؟

‌در این زمینه من نقش نداشتم. باشگاه بایرن برنامه دیگری غیر از حفظ او داشت و بدون در نظر گرفتن خواسته دایی، ‌برای فروش به هرتابرلین برنامه‌ریزی کرد.

بعد از اینکه دایی از بایرن جدا و راهی هرتابرلین شد،‌ بازی های او را زیر نظر داشتید؟

بله؛ البته. من با میل و علاقه فراوان دوران بازیگری‌اش را تعقیب کردم تا او سرمربی تیم ملی ایران شد و اکنون نیز همچنان کارش را زیر نظر دارم.

نظر شما در مورد لژیونرهای ایرانی چیست؟

ایران بازیکنان بسیار با استعدادی دارد. البته وقتی ایرانی‌ها خارج از لیگ‌شان در یک لیگ خارجی بازی می‌کنند،‌ اغلب با مشکل تطبیق‌پذیری با محیط جدید روبه‌رو می‌شوند. در این حال آنها مجبورند خودشان را خیلی سریع با شرایط جدید تطبیق دهند و خود را عوض کنند. تا جایی که می‌دانم این کار برای بازیکنان جوان ایرانی،‌ فوق العاده دشوار است، اما بازیکنی که خود را خوب با محیط جدید وفق دهد،‌ طبیعی است خیلی سریع به پیشرفت و موفقیت می‌رسد.

نظرتان در مورد فوتبال حال حاضر ایران چیست؟

در این باره نظر خاصی نمی‌توانم ارائه بدهم، چون من از فوتبال ایران فاصله دارم و بدیهی است ارزیابی جامعی ندارم.

به علت رفت و آمدهای که به فوتبال آسیا دارید، قطعا با فوتبال این قاره آشنا هستید. نظرتان در مورد فوتبال این قاره پهناور چیست؟

فوتبال آسیا بازیکنان کاملا مستعد و تماشاگران پرشوری دارد. بازیکنان این قاره به‌طور کلی قوی هستند و طی سال‌های اخیر نیز از لحاظ تاکتیکی خیلی بهتر شده اند. آنچه اینک آنها کم و کسر دارند، قدمت و سابقه حرفه‌ای گری است که به مرور برطرف می‌شود. ضمن اینکه برای بازیکنان جوان و امید این قاره نیز انگیزه بیشتری ایجاد شود.

دوست دارید زمانی در ایران کار کنید؟

به این سوال چنین پاسخ می‌دهم که در حال حاضر همه چیز حاکی از همکاری من با تیم ملی سوئیس دارد و ظاهرا این تیم، ‌آخرین ایستگاه کاری من خواهد بود.

به عنوان آخرین پرسش ،دوست دارید تا چه زمانی در حیطه مربیگری فوتبال کار کنید؟

تا مادامی که شور و شوق و نیز انرژی دارم،‌ در این حرفه باقی می‌مانم.