شانس ایران برای حضور در هیات‌رییسه فیفا

ایسنا- عضو کمیته‌ اجرایی AFC از تغییر اساسنامه‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا و شانس ایران برای حضور در هیات‌رییسه‌ فیفا خبر داد. محسن صفایی‌فراهانی پس از بازگشت از نشست هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهار کرد: در نشست هیات اجرایی AFC بحث تغییر اساسنامه‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شد که با اصلاح یکی از بندهای آن مقرر شد چهار نماینده‌ آسیایی حاضر در هیات‌رییسه‌ فیفا به صورت منطقه‌ای انتخاب شوند که در این حالت شانس ایران برای حضور در هیات‌رییسه فدراسیون جهانی افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر چهار نماینده‌ آسیا در فیفا به صورت غیر متوازن و اختیاری از آسیا انتخاب شده‌اند، در حالی که براساس اصلاحیه‌ جدید نمایندگانی از شرق، غرب، مرکز و آسیای جنوب شرقی می‌توانند به عضویت هیات‌رییسه فیفا درآیند که در این تقسیم‌بندی ایران شانس زیادی برای حضور در هیات‌رییسه فیفا خواهد داشت.

صفایی فراهانی اظهار کرد: این اصلاحیه در اساسنامه لحاظ شده است و در کنگره‌ ماه مه AFC به رای نهایی گذاشته خواهد شد که در صورت تایید برای انتخابات ۲۰۱۱ فیفا اجرایی خواهد شد. عضو کمیته‌ فوتبال فیفا همچنین با اشاره به شکایت فدراسیون فوتبال به فیفا برای پیگیری برگزاری جام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باعنوان جعلی اظهار کرد: شاید تصور این باشد که اگر سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال در نامه‌ای اعتراض خود را به فیفا اعلام کرده‌اند این تلقی از شکایت بوده و فیفا نیز رسیدگی خواهد کرد، در حالی که این‌گونه نیست. مسوولان ورزش کشور اگر خواهان پیگیری موضوع هستند باید این مهم را از طریق یک پرونده‌ حقوقی و با ادله ارائه و پیگیری کنند. قطعا پیگیری مسوولان کشور باعث نتیجه بخش بودن این موضوع خواهد شد. در غیر این صورت نباید انتظار زیادی داشت.

صفایی فراهانی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص جایگاه اتحادیه‌ مدیران باشگاه‌های فوتبال و اظهارات برخی از مسوولان فدراسیون فوتبال مبنی بر غیرقانونی بودن این اتحادیه گفت: اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران یک مجموعه‌ای است که با مجوز وزارت کشور فعالیت خود را پیگیری می‌کند که در این حالت هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد و قطعا در این حالت هیچ نهادی نخواهد توانست فعالیت آن را تعطیل کند.

وی گفت: اگر اتحادیه‌ مدیران باشگاه‌های ایران عضو فدراسیون فوتبال باشد در آن صورت فدراسیون متناسب با سیاست‌گذاری‌های خود می‌تواند فعالیت‌های آنها را جهت دهی کند. در صورتی که هیچ عضویتی وجود نداشته باشد قطعا فدراسیون فوتبال نیز نمی‌تواند در سیاست‌گذاری‌های اتحادیه دخل و تصرف کند.