دست دوستی فوتبال  و تلویزیون

گروه ورزش - پس از بحران چند هفته‌ای میان فدراسیون فوتبال و سازمان صدا‌وسیما روز شنبه راهکارهای تقویت و حمایت از تیم ملی فوتبال برای حضور مقتدر در رقابت‌های جام جهانی، در نشست مشترک مدیران و دست‌اندرکاران ورزش صدا‌وسیما و مسوولان فدراسیون و تیم ملی فوتبال برگزار شد.

در این نشست که همزمان با حضور تیم ملی در دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی فوتبال برگزار شد، کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال حمایت‌های همه‌جانبه رسانه ملی را در موفقیت‌های تیم ملی در عرصه رقابت‌های جهانی تاثیرگذار دانست و افزود: هر چند نتایج در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست، اما باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس کنند موفقیت و صعود تیم ملی هدف مشترک همه مسوولان و رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه دستاوردهای ورزش پس از انقلاب در ابعاد مختلف قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست، گفت: اعتقاد ما متولیان ورزش این است که طرح مشکلات در رسانه ملی در کنار انعکاس دستاوردها، می‌تواند به تقویت جایگاه ورزش کمک کند.

علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضع و میزان آمادگی تیم ملی گفت: صعود از رقابت‌های جام جهانی هدفی قابل دسترس است و اگر همدلی و همکاری بر فضای فوتبال حاکم باشد حتما می‌توانیم کره جنوبی را در تهران شکست دهیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها با تحلیل و نقد منصفانه و ترسیم چهره واقعی از حریفان تیم ملی می‌توانند به این تیم برای عبور از محدودیت‌ها و مشکلات کمک کنند، گفت: ما برای کسب نتیجه تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما ارزیابی از تیم ملی و شرایط تیم مقابل باید واقع‌بینانه باشد.

ضرغامی رییس رسانه ملی نیز با تاکید بر اینکه در حال حاضر وظیفه اصحاب رسانه حمایت قاطعانه از تیم ملی است، گفت: تقویت تیم ملی از اولویت‌های اصلی رسانه ملی در حوزه ورزش است.

وی علی دایی را از چهره‌های سرشناس در فوتبال جهان و از نقاط قوت تیم ملی فوتبال دانست و افزود: تا پایان رقابت‌ها نگاه رسانه ملی به فوتبال و تیم ملی نگاه حمایتی است و اگر نقدی هم مطرح می‌شود باید با هدف رفع کاستی‌ها و جلب همکاری و امکانات لازم برای موفقیت تیم ملی باشد.

ضرغامی جوانگرایی در تیم ملی را نیز رویکرد منطقی برشمرد و افزود: حمایت از جوانگرایی به معنی سرمایه‌گذاری برای آینده است، هر چند هزینه‌هایی در کوتاه مدت داشته باشد.

رییس سازمان صداوسیما همچنین خطاب به متولیان و برنامه‌سازان گروه‌های ورزش در شبکه‌های مختلف تاکید کرد: تمرکز در فوتبال نباید موجب غفلت از سایر رشته‌های ورزشی و موفقیت‌های کسب شده در دیگر عرصه‌های ورزش شود. اما در فاصله ۱۰ روز مانده تا دیدار حساس ایران برابر کره جنوبی رییس فدراسیون فوتبال از رسانه‌ها خواست تا شرایط را برای موفقیت تیم ملی فراهم کند.

علی کفاشیان پس از نشست شنبه با مدیران سازمان صدا‌وسیما با اشاره به جلسه مسوولان فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی با مدیران و تهیه‌کنندگان برنامه‌های ورزشی صداوسیما گفت: جلسه بسیار خوبی بود و در آستانه دیدار ایران برابر کره جنوبی رسانه ملی حمایت کاملش از تیم ملی را اعلام کرد. فکر می‌کنم نتایج این جلسه در آینده مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار شد که صداوسیما تنها از تیم ملی حمایت کند یا همچنان انتقاد هم در دستور کار این رسانه است، گفت: نتیجه انتقاد سازندگی است، البته انتقادی که مثبت باشد. باید نقاط ضعف و قوت را رسانه مطرح کند تا ما بتوانیم نسبت به رفع کمبودهایمان اقدام کنیم.

کفاشیان با اشاره به دیدار حساس ایران برابر کره جنوبی گفت: انتظارمان این است که در این شرایط حساس تمامی رسانه‌ها از تیم ملی حمایت کرده و شرایط را برای موفقیت تیم ملی فراهم کنند. رسانه‌ها می‌توانند باعث حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها شوند. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا تیم ملی بتواند به بازی‌های مقبول و رو به رشدی که تابه‌حال انجام داده، تداوم بخشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کدورت شما از برنامه ۹۰ برطرف شد، گفت: هیچ مشکلی با کسی ندارم. اگر هم اختلاف سلیقه‌ای وجود داشته این همیشه بوده است؛ اما، رفاقت‌ها پابرجاست.

کفاشیان در پاسخ به این سوال که آیا در نشستی که با مسوولان صداوسیما داشتید، با ضرغامی درباره حق پخش صحبت کردید یا خیر، گفت: در آنجا صحبتی در این باره نشد، اما مذاکرات بسیار خوبی با «تقدس‌نژاد» معاون مالی و اداری صداوسیما انجام دادیم و قرار شد که به‌زودی مبلغ حق پخش به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود.

کفاشیان درباره بازی ایران برابر کره گفت: مطمئنا دیدار دشواری است، اما تیم ملی همواره ثابت کرده که در میادین سخت نتایج بهتری کسب می‌کند. این تجربه‌ای است که در این سال‌ها به‌دست آمده و رسانه‌ها و مردم می‌توانند در این موقعیت یار و یاور تیم ملی کشورشان باشند.