زریبافان: واگذاری باشگاه استقلال به وزارت راه منتفی شد

خبرگزاری فارس- در فاصله چند روز پس از اینکه علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن از منتفی شدن واگذاری باشگاه پرسپولیس به این وزارتخانه خبرداد و گفت حداقل در شرایط فعلی این واگذاری انجام نمی‌پذیرد. زریبافان، رییس مجمع باشگاه استقلال نیز از منتفی شدن واگذاری باشگاه استقلال به وزارت راه خبر داد.

رییس مجمع باشگاه استقلال تهران گفت: وزارت راه و ترابری آمادگی در اختیار گرفتن استقلال را ندارد و این موضوع منتفی است. روز دوشنبه هیات‌مدیره باشگاه استقلال با حضور مسعود زریبافان و امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم فوتبال این باشگاه تشکیل جلسه داد. زریبافان در مورد مسائل مختلف باشگاه و همچنین بحث خصوصی‌سازی در فوتبال گفت‌وگویی انجام داده که در زیر می‌خوانید:

در نشست روز دوشنبه چه مباحثی مطرح شد؟

متاسفانه به دلیل مشغله کاری دیر به این جلسه رسیدم، اما یکسری گزارش‌های کلی را دریافت کردم، اما بیشتر مباحث جلسه در مورد امور عادی و جاری باشگاه بود.

نظر شما در مورد دیدار دو تیم نوجوانان پسر استقلال و تیم بانوان این باشگاه چیست؟

از این اتفاق ناراحت شدم، اما خوشبختانه واعظ آشتیانی، مدیرعامل باشگاه برخورد قاطعی با متخلفان داشت و مطمئنم دیگر چنین حوادثی در استقلال رخ نخواهد داد.

مشکلات مالی باشگاه به کجا رسید؟

این مشکلات حل شدنی است و با کمک سازمان تربیت بدنی مشکل بزرگی در پیش نخواهیم داشت.

برای حضور قدرتمندانه در لیگ قهرمانان آسیا از کادر فنی برنامه‌ای دریافت کرده‌اید؟

کادر فنی ما به خوبی مشغول فعالیت است و هیچ مشکلی ندارد.

واگذاری باشگاه استقلال به وزارت راه و ترابری به کجا رسید؟

انتقال استقلال به این وزارتخانه منتفی شده است. وزارت راه و ترابری آمادگی لازم برای در اختیار گرفتن استقلال را ندارد. وزارت صنایع نیز می‌گوید به اندازه کافی تیم فوتبال دارد.

چرا شما معتقدید بخش خصوصی نمی‌تواند در پرسپولیس و استقلال موفق شود؟

به دلیل آنکه باشگاه‌های ورزشی؛ اقتصادی و سود‌آور نیستند. این باشگاه‌ها کاملا هزینه‌ای هستند و هیچ محل درآمدی ندارند. بنابراین بخش خصوصی چگونه می‌خواهد باشگاهی که حدود ۱۰میلیارد تومان در سال هزینه دارد را اداره کند. آن هم در حالی که هیچ درآمدی برایش نمی‌توان متصور بود. زمانی یک بنگاه اقتصادی ممکن است ۳۰درصد ضرر داشته باشد و بخش خصوصی بگوید می‌تواند این بنگاه را به سوددهی برساند، اما در ورزش این‌گونه نیست.

یعنی معتقدید سرمایه‌گذاری در ورزش صددرصد ضرر دارد؟

خیر. صد در صد هزینه دارد نه اینکه ضرر دارد. آنهایی که می‌خواهند باشگاه پرسپولیس و استقلال را به صورت خصوصی اداره کنند بهتر است ابتدا سراغ یک باشگاه کوچک‌تر بروند و خودشان باشگاهی را تاسیس کنند و آن را اداره کنند. چرا می‌خواهند باشگاهی را که میراث دولتی است و کلی بدهی و پیچیدگی‌های تشکیلاتی دارد اداره کنند. دیدید که این مساله در باشگاه استیل آذین اتفاق افتاد، اما بخش خصوصی نتوانست در آن موفق شود و این تیم را به مقام قهرمانی برساند. بهتر است آنها پس از این که در باشگاهی کوچک موفق شدند به سراغ باشگاه‌های نظیر استقلال بیایند.

اما حسین هدایتی مالک استیل آذین مدعی است که می‌تواند باشگاه پرسپولیس را با سوددهی به خوبی اداره کند؟

اگر چنین امکانی وجود داشت ایشان ابتدا استیل آذین را به مقام قهرمانی می‌رساند و بعد صحبت از اداره باشگاه پرسپولیس می‌کرد. ایشان مگر چقدر می‌تواند برای باشگاه پرسپولیس هزینه کند؟ از کجا می‌خواهد این همه پول بیاورد؟ هم‌اکنون سازمان تربیت‌بدنی چقدر به این باشگاه کمک می‌کند و ایشان چقدر برای پرسپولیس هزینه کرده‌اند؟ پس بهتر است اداره باشگاهایی مانند استقلال و پرسپولیس در اختیار دولت باشد.