افاضلی: همواره در تایلند بازی‌های سختی داریم

گروه ورزش- مربی تیم ملی فوتبال ایران معتقد است: شرایط تیم ملی بسیار امیدوار کننده است، اما بازی آسانی در تایلند نخواهیم داشت.

هومن افاضلی که بسیاری او را مغز متفکر تمرینات تیم ملی می‌دانند درباره وضعیت فعلی تیم ملی می‌گوید: خوشبختانه شرایط تیم ملی در بازی‌های گذشته بسیار خوب بوده و بزرگترین امتیاز تیم ایران این است که بازیکنان جوان تیم به مرور دارند خود را پیدا می‌کنند و به خودباوری لازم می‌رسند که این موضوع برای یک تیم جوان اهمیت بسیاری دارد. شرایط بدنی ملی پوشان بسیار خوب است. البته در حال حاضر تنها مشکل تیم ملی این است که بازیکنان را بسیار کم در اختیار داریم.

افاضلی برنامه تمرینات تیم ملی در تایلند را اینگونه بیان می‌کند: بازیکنان تیم ملی هر بار که در اختیار تیم ملی قرار می‌گیرند به ارزیابی جدیدی نیاز دارند. در هر صورت ما هنوز کار را شروع نکرده‌ایم و فکر می‌کنم ارزیابی اصلی از بازیکنان را در تایلند داشته باشیم؛ چرا که امروز تنها یک تمرین سبک برای بازسازی بدن بازیکنان انجام می‌دهیم و در نخستین تمرین خود که در تایلند انجام می‌دهیم، می‌توانیم به طور کامل با میزان آمادگی و شرایط بازیکنان آشنا شویم.

مربی تیم ملی درباره بازی با تایلند نیز می‌گوید: تصور می‌کنم بازی دشواری پیشرو خواهیم داشت. چرا که سابقه تاریخی نشان می‌دهد که همواره در تایلند بازی‌های سختی با این تیم داشته‌ایم. تایلند نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده است و این موضوع را در جام ملت‌های آسیا به خوبی نشان داد. آنها همچنین در رقابت‌های شرق آسیا نیز همواره موفق بوده‌اند و تیم خوبی دارند. ضمن آن که بی‌تردید شرایط آب و هوایی و فشار تماشاگران به این تیم کمک خواهد کرد و قضاوت داوران نیز همواره به سمت تیم میزبان متمایل است. با این حال تصور می‌کنم بازیکنان تیم ملی ایران این توانایی را دارند که حریفانی مانند تایلند یا حتی بزرگتر از تایلند را با مشکل روبه‌رو کند. در هر صورت تلاش می‌کنیم تا با دست پر به ایران بازگردیم.

افاضلی درباره عدم دعوت از لژیونرها برای بازی با تایلند نیز پیکان انتقادات را به سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نشانه می‌گیرد: این بازی در تاریخ فیفا نیست، بلکه در روزهای AFC برگزار می‌شود، به همین دلیل نمی‌توانستیم بازیکنان لژیونر را در اختیار داشته باشیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا تاریخ مسابقات جام ملت‌های آسیا را یک سال جابه‌جا کرده است و به همین دلیل نیاز دارد که برخی رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا را امسال برگزار کند تا پس از رقابت‌های جام جهانی نیز در فرصت باقیمانده این

دیدارها را در سال ۲۰۱۰ به پایان برساند تا تیم‌ها بتوانند ظرف شش ماه خود را برای مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ آماده کنند.

وی افزود: با این حال معتقدم این اقدام AFC اقدام اصولی نبوده است؛ چرا که تیم‌هایی که در جام جهانی حضور دارند حداقل یک سال برای بازسازی و بهبود شرایط تیمی خود نیاز به زمان دارند. این فشار بالای مسابقات بازیکنان را در خطر مصدومیت قرار می‌دهد و تصور نمی‌کنم این تصمیم، تصمیم مفیدی برای تیم‌ها باشد. در هر صورت شاید AFC به دلیل همزمانی جام ملت‌های آسیا با جام ملت‌های اروپا این تصمیم را برای جابه جایی تاریخ این مسابقات گرفته است تا بتواند از بحث اسپانسر و حامیان مالی بهتر استفاده کند.