مرتضی ناعمه

خوشبختانه خبر توافق مالی فدراسیون فوتبال و گروه خودروسازی سایپا به عنوان حامی مالی تیم‌های ملی تایید شد تا از این پس فدراسیون فوتبال با دغدغه مالی کمتری به امر آماده‌سازی تیم‌های ملی بپردازد. فدراسیون فوتبال در طی یک سال اخیر با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کرد به طوری که تاکنون از پرداخت مبلغ قرارداد سرمربی تیم ملی عاجز مانده است حالا می‌تواند اندکی آسوده‌تر روزها را سپری کند.

اما در میان این خبر آنچه طبق روال معمول مجهول مانده مبلغ قرارداد است که با بهانه های همیشگی و خنده داری چون «توافق در قرارداد محرمانه است» یا «طرفین راضی به انتشار مبلغ قرارداد نیستند» محرمانه باقی ماند. در هیچ کجای دنیا و در هیچ کدام از فدراسیون‌ها که قراردادهای این‌چنینی ثبت می‌کنند مبلغ قرارداد را محرمانه نمی‌دانند و به طور شفاف اعلام می‌کنند. اما اینجا در تهران و در حالی که همه شعار شفاف‌سازی سر می‌دهند رسانه‌های گروهی و متعاقب آنها افکار عمومی نمی‌توانند بدانند که قرارداد ساده‌ای که قطعا انتشار مبلغش به تریج قبای کسی برنخواهد خورد چه رقمی را در خود نهفته دارد، به همین سادگی بازار گمانه زنی‌ها و شایعات داغ می‌شود و هر کس مبلغی را حدس می‌زند.

چرا؟ این بزرگترین پرسشی است که می‌تواند ذهن را مشغول خود کند، در روزگار‌ی که همه قراردادهای فوتبال در همه جای دنیا به صورت شفاف اعلام می‌شود بهتر است فدراسیون فوتبال در انتشار رقم قراردادهای فوتبال پیش قدم شود تا شفافیت مالی در فوتبال ایران پدیدار شود.