علت اختلال در پیامک برنامه نود

عکس: خبرگزاری فارس

عادل فردوسی پور و برنامه نودش هفته گذشته در صدر اخبار حوزه‌های مختلف قرار گرفت. این میزان توجه به مجری یک برنامه تلویزیونی بی‌سابقه بوده است.

گروه ورزش- برنامه نود بی شک خبر‌سازترین اتفاق هفته گذشته در حوزه ورزش، تلویزیون و البته مخابرات بود. جدا از تمامی‌حواشی مربوط به این برنامه در هفته گذشته، بحث اختلال در سیستم دریافت پیامک این برنامه به جدی‌ترین بحث در این رابطه بدل شد تا جایی که سلیمانی وزیر ارتباطات کمیته‌ای را مامور بررسی علل اختلال در سیستم‌های پیامک برنامه نود کرد.

مدیرعامل همراه اول پس از دو روز بررسی کارشناسانه توام با سکوت در برابر شایعات منتشره در مورد علت بروز اشکال در پیامک‌های برنامه ۹۰، پنجشنبه طبق قولی که وزیر ICT به خبرنگاران داده بود، نتیجه اولیه بررسی‌های کمیته تحقیق را اعلام کرد.

«لینکی که به صورت MPLS، بین گیت وی همراه اول و شرکت ADP {آتیه داده‌پرداز} برقرار است، ناپایدار شده بود؛ به طوری که در مدت زمان پخش برنامه ۹۰، سه بار قطعی ۱۰تا۱۵ دقیقه داشته و در برخی زمان‌ها نیز پیام‌ها بدون مشکل ارسال شده است. وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، که با بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: در این دو روز، یک گروه پنج نفره را برای بررسی علت عدم ارسال پیامک‌های برنامه ۹۰، بسیج کردیم.

وی ادامه داد: در شبکه همراه اول، در طول مدت پخش برنامه۹۰، ۱۰ مرکز SMS سرور، پیامک‌ها را بدون مشکل، دریافت کرده و تحویل مرکز گیت وی مربوطه که پیام را برای پیمانکاران CP ارسال می‌کند، داده‌اند.

صدوقی گفت: ارتباط لینکی که به صورت MPLS، بین گیت وی همراه اول و شرکت ADP {آتیه داده پرداز} برقرار است، دچار مشکل بوده؛ به طوری‌که در مدت زمان پخش برنامه، سه بار قطعی ۱۰تا۱۵ دقیقه داشته و در برخی زمان‌ها نیز پیام‌ها بدون مشکل ارسال شده است که ۱۵۹هزار پیامک را شامل می‌شود.

وی گفت: در مجموع، دلیل بروز مشکل، ناپایداری مسیر، از گیت وی همراه اول تا سرور پیمانکار بوده است.

مدیرعامل همراه اول در پایان با اشاره به اینکه گروه مذکور، در ادامه پیگیری‌ها، مشغول مذاکره با شرکت پیمانکار ADP

{آتیه داده‌پرداز} است؛ اظهار امیدواری کرد که تا امروز، علت ناپایداری لینک مذکور و در واقع، سیستم روتر و سوئیچی که در آن مسیر بوده، نیز مشخص شود.

البته این اختلال مفهومش قطع کامل شبکه نبود چون برای لحظات کوتاهی ارتباط با نود برقرار شد. مدتی که زمانش به

ده دقیقه هم نمی‌رسید. یک منبع آگاه در این باره می‌گوید: «در همان لحظات کوتاه ۱۸۰۰۰۰ پیامک از خطوط ۰۹۱۲ و ۰۹۱۹ شرکت مخابرات سیار به برنامه رسید که آمار بالایی است.» همین مقام مطلع که تاکید دارد نامی‌ از او برده نشود، ادامه می‌دهد: «در آن شب، شبکه ایرانسل هیچ مشکلی نداشت.» پیام‌هایی که از این طریق به نود رسیده بودند بیش از ۲۰۰ هزار بوده است.

کریم بیگی، مدیر روابط عمومی شرکت ایرانسل در این باره به خبر آنلاین می‌گوید: «خطوط ما هیچ مشکلی نداشت و فکر نمی‌کنم sms‌های ارسالی از ایرانسل مشکلی داشته باشند.»

او درباره کاربران ایرانسل در کشور می‌گوید: «ما ۱۴ میلیون نفر مشترک داریم که تقریبا نصف مشترکان همراه اول است.»

«معمولا sms‌هایی که از خطوط ایرانسل به نود می‌رسیدند ۱۰درصد کل sms‌هایی بود که به این برنامه فرستاده می‌شد و اتفاقا این تعداد رسیده و رقمی ‌که در ده دقیقه برقراری ارتباط ثبت شده است.» این جمله را مقام مطلع که اصرار داشت نامش فاش نشود به خبر آنلاین گفت.