حمید رضا صدر*

«رویارویی فدراسیون فوتبال با رسانه‌ها مساله‌ نامتعارفی است، چرا که وظیفه فدراسیون چیز دیگری است.» من در هیچ جای دنیا برنامه‌ای که درآن مقامات فوتبال دائما حضور یابند یا دیدگاه‌هایشان را به رخ بکشند، ندیده‌ام. فدراسیون به جای مواجهه با رسانه‌ها باید تنها به فکر سازماندهی و هماهنگی مسابقات باشگاهی و موارد مربوط به تیم ملی باشد، چرا که وظیفه اصلی آنها همین است.

در فوتبال انگلیس اتحادیه فوتبال این کشور دارای یک سایت و یک نشریه است؛ هر مخاطبی که بخواهد اطلاعاتی به دست آورد از طریق همین منابع از مسائل مربوط به این اتحادیه باخبر می‌شود. به ندرت می‌بینید که رییس اتحادیه فوتبال انگلیس مصاحبه‌ای با رسانه‌ها یا حتی روزنامه‌‌ها داشته باشد. این امر در میان مدیران باشگاه‌ها هم صدق می‌کند، آنها مثل اینجا دائما خود را در رسانه‌ها به صورت کاملا مستقیم مطرح نمی‌کنند، آبراموویچ مالک باشگاه چلسی از زمان روی کارآمدن در این باشگاه تاکنون حتی یک مصاحبه هم انجام نداده است؛ هیچکس هنوز حتی تصویری از گلیزر (مالک اصلی باشگاه منچستر یونایتد) ندیده است و اینها همه مثال‌هایی هستند که در فوتبال اروپا شاهد آنها هستیم. اتحادیه فوتبال آلمان یا معاونان او هرگز دیدگاه‌های خود را طی برنامه‌های هفتگی تلویزیونی عرضه نمی‌کنند. وظیفه آنها برگزاری رقابت‌های باشگاهی و ساماندهی فعالیت‌های تیم ملی است و نه بیشتر، اما در اینجا مقامات فدراسیون و همین طور مدیران باشگاه‌ها با بهانه و بی‌بهانه پا به برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌گذارند و در بسیاری از موارد خود را درگیر مسائلی می‌کنند که نه ارتباط روشنی با آنها دارد و نه گره‌گشا از مسائل جاری به شمار می‌رود.

برای مثال در فوتبال انگلیس برنامه‌هایی وجود دارد که در آنها کارشناسان فوتبال، و نه افراد اداری و مدیریتی، همچون آلن شیرر، گری لینکر، مارک لارنسن(مفسر شبکه BBC و Setanta Sports) گرد هم آمده و مسائل کارشناسی را بررسی می‌کنند، اما اینکه مدیران فدراسیون‌ها به طور مستقیم با رسانه، درگیری و مواجهه داشته باشند به هیچ وجه به چشم نمی‌خورد. در کشوری مثل ایتالیا مقامات اتحادیه فوتبال این کشور مسائل و دیدگاه‌های خود را در سایت خود عرضه می‌کنند و هرگز برای میلان، رم یا اینتر خط مشی حضور در رسانه‌ها را تعیین نمی‌کنند.

شنیدن این خبر که فدراسیون فوتبال نمایندگان یا بازیکنان باشگاه‌ها را از گفت وگو با برنامه ۹۰ برحذر داشته،

حیرت انگیز است. این امر در چارچوب وظایف و مسوولیت‌های آنها قرار ندارد. آنچه در مورد رویارویی فدراسیون فوتبال و برنامه تلویزیونی نود به وجود آمده، مایه تاسف است و درخور شان اهالی فوتبال ایران و خصوصا فدراسیون فوتبال نیست.

* کارشناس فوتبال