رضا غیاثی

عملکرد داوری در نیم فصل اول لیگ برتر هشتم مانند دو فصل گذشته که مسعود عنایت ریاست کمیته داوران را بر عهده داشت، بود و تغییری دیده نشد.

در نیم فصل اول اشتباهات کمک داوران بیداد کرد. نتایج بسیاری از بازی‌ها با اشتباه آنها رقم خورد. با اعلام نکردن یک آفساید صحیح و یا اعلام یک آفساید اشتباه، نتایج مسابقات تغییر کرد. این اشتباهات در حالی رخ داد که کمک داوران ایران از بهترین کمک داوران آسیا هستند. هر چند در فهرست کمک داوران جام جهانی ۲۰۱۰ که ۱۵ کمک داور از آسیا حضور دارند جای آنها خالی است.

باید پرسید چرا کمک داوران ایرانی به اینجا رسیده‌اند. البته داوران نیز اشتباهاتی را مرتکب شدند چه داوران بزرگ و نامی‌و چه داوران جوان. پنالتی‌هایی به سود تیم‌ها گرفته شد که پنالتی نبود. یا بازیکنی اخراج شد که حتی با بازیکنان حریف نیز برخورد نداشت .می‌توان از این دست نمونه‌ها چند مثال زد.

مشکل اصلی داوران این است که رییس کمیته داوران بالای سر کارش نیست و نمی‌تواند کار داوری را هماهنگ کند. ایشان بیشتر به فکر مسافرت و کار مورد علاقه خودش است. به همین دلیل داوران ما رها شده‌اند. البته می‌دانم عنایت این حرف من را قبول نمی‌کند، ولی من می‌توانم رو در رو با او مشکلات را بگویم.

کمک داوران اشتباهات تاثیر گذاری در نیمه فصل اول داشتند. اما آقای عنایت در کلاس توجیهی که برای داوران برگزار کرد فقط داوران و ناظران را دعوت کرد و کمک داوران را دعوت نکرد. او آنقدر از مرحله دور است که نمی‌داند کجای کار داوری مشکل دارد. باید به فکر داوری باشیم. نمی‌توانیم بگوییم چون حق‌الزحمه آنها کم است، داوران ما اشتباه می‌کنند.

فدراسیون حق داوری را درست ادا نمی‌کند. حتی پولی که بابت اسپانسر به داوران تعلق می‌گیرد را به افراد دیگر می‌دهد. نباید این پول را برای باشگاه‌ها و فدراسیون هزینه کرد. اما اعضای فدراسیون اعلام می‌کنند اسپانسر داوری در سر جمع در آمدهای فدراسیون محاسبه می‌شود. من سوال می‌کنم مگر از بابت فروش پیراهن باشگاه‌ها به تبلیغات، پولی به داوران داده می‌شود که حالا پول تبلیغات داوران را خرج تیم ملی و مسافرت‌های آن می‌کنند. این مسئله خلاف شرع است. این پیراهن داوران است که بر روی آنها تبلیغ می‌شود بنابراین باید خرج آموزش داوران و داوری شود.

این حرف عنایت را قبول ندارم که پس از حضورش در کمیته داوران، اشتباهات داوری کمتر شده است زیرا اعتراض باشگاه‌ها و روزنامه‌ها و حتی شعارهای تماشاگران در ورزشگاه‌ها نسبت به عملکرد داوران بیشتر شده است.

مسعود عنایت هر کس را که از داوری انتقاد می‌کند و از عدم مدیریت ایشان سخن می‌گوید دشمن داوری می‌خواند. در حالی که هیچ کدام از کارشناسان داوری از جمله سیار، ممیز، من و نصیر زاده دشمن داوری نیستند.

عنایت حتی در دسته ۳ فوتبال کشور نیز سوت به دست نگرفته و قضاوت نکرده است. ایشان کمک داور بودند و به دلیل تسلطش به زبان انگلیسی به این مرتبه رسیده‌اند که آن هم باید شکر گذار یدالله سلیمانی باشد.

خودخواهی‌های یک نفر، داوری فوتبال ما را در شرایط بدی قرار داده است. اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند وضعیت داوری اسفبار‌تر می‌شود. این را من پیش‌بینی می‌کنم همانطور که پیش‌بینی کردم مسعود مرادی به جام جهانی نخواهد رفت و آقای مرادی و عنایت به این حرف من خندیدند.

کارشناس داوری و رییس پیشین کمیته داوران