امیررضا واعظ آشتیانی

استقلال برنامه‌‌ریزی همزمانی را برای موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا آغاز کرده است. واقعیت این است که برای رسیدن به موفقیت تنها یک عامل کافی نیست. اگر ما صاحب یک کارخانه باشیم، اینکه تنها مواد اولیه خوبی را خریداری کنیم نمی‌‌‌تواند یک محصول با کیفیت را به ما ارایه کند بلکه شاخص‌‌‌‌های مهمی چون حضور افراد آموزش دیده، استفاده از علم و تکنولوژی و فرآیند‌‌‌های برنامه‌ریزی شد‌‌‌ه‌ای که باید طی شود، می‌‌‌تواند یک محصول خوب را به دست آورد.

در فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز در سال ۲۰۰۲ و در بازی‌‌‌های آسیایی تنها یک مدال به دست آوردیم که پس از آن من ریاست این فدراسیون را برعهده گرفتم و با همان نفرات در سال ۲۰۰۶ در بازی‌‌‌های آسیایی قطر چهار مدال را کسب کردیم. بنابراین تنها نمی‌توان به افراد توجه کرد بلکه نحوه برنامه‌‌ریزی و مدیریت نیز می‌‌‌تواند در ناکامی یا موفقیت یک تیم موثر باشد و طبیعی است که در موفقیت امروز استقلال علاوه بر بازیکنان، کادرفنی و تمامی دوستانی که در مجموعه باشگاه استقلال زحمت می‌کشند، موثرند و من نیز تلاش کردم تا از علم و تجربه خود تا جایی که می‌‌توانم برای مدیریت و رساندن باشگاه استقلال به موفقیت استفاده کنم.

درباره حضور در نشست اوزاکای ژاپن نیز باید بگویم این نشست تنها به رونمایی از لوگوی لیگ قهرمانان آسیا اختصاص داشت که در ابتدای آن سپ بلاتر و سپس بن همام برای مدت کوتاهی به سخنرانی پرداختند و سپس از نشان لیگ قهرمانان پرده برداری شد. ضمن آنکه چند برنامه نمایشی نیز اجرا شد. در طول مراسم تمامی حاضرین ایستاده بودند و مراسم بسیار مختصر انجام شد. البته از نظر من اینکه عنوان شود مدیران باشگاه‌ها تنها برای حضور در این مراسم کوتاه به چنین سفر طولانی رفته بودند، درست نیست. چرا که اهمیت این مراسم آن قدر بود که سپ بلاتر رییس فیفا نیز راه بیشتری را از تمامی مدیران باشگاه‌ها برای حضور در آن طی کرده بود.

استنباط من از برگزاری این مراسم این بود که AFC با این مراسم احترام ویژه‌‌‌ای را به مدیران باشگاه‌‌‌های آسیایی به خصوص تیم‌‌‌‌‌‌‌های حاضر در لیگ قهرمانان نشان داد و در واقع این مراسم تاکیدی بر تابعیت اعضا از سیستم در کنار توجه به خرد جمعی بود. همچنین بحث نظم و انضباط یکی دیگر از نشانه‌‌‌‌‌‌‌های خوبی بود که در این مراسم احساس شد و اینکه چگونه می‌توان در یک برنامه مختصر و با استفاده بهینه از زمان یک برنامه را اجرا کرد. برنامه‌ای همراه با سخنرانی‌‌‌های کوتاه و بدون هیچ حاشیه خاص که به بهترین نحو با نظم کامل و در مختصرترین زمان برگزار شد.

در سفر به ژاپن از باشگاه یوکوهاما بازدید داشتیم. در کشوری که به لحاظ مساحت یک ششم ایران است و جمعیت آن دو برابر ایران بوده و طبیعی است که از نظر زمین محدودیت دارد، تنها یک باشگاه فوتبال مانند یوکوهاما صاحب شش زمین فوتبال بود. در واقع آنها با این امکانات به تیم‌‌‌های پایه‌‌‌‌‌‌‌های خود توجه می‌کنند. با این حال ما نیز در استقلال تلاش می‌کنیم تا با حداقل امکانات کار برنامه‌ریزی شد‌‌‌ه‌ای را آغاز کنیم. در واقع اکنون تنها منبع ما ورزشگاه مرغوب‌کار است. اما قصد داریم تا در همین مجموعه کار برنامه‌ریزی شد‌‌‌ه‌ای را برای تیم‌‌‌های پایه‌ای استقلال آغاز کنیم.