شهرام شفیع‌زاده: در آسیا شایعه کرده‌ایم که خصوصی شده‌ایم!

ایسنا- مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز گفت: تیمداری در این کشور هیچ سودی برای فرد سرمایه‌گذار ندارد.

شهرام شفیع‌زاده پس از اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا و رییس سازمان لیگ فوتبال ایران برای خصوصی شدن تمامی باشگاههای لیگ برتر تا آخر امسال اظهار کرد: ما به عنوان باشگاهی خصوصی که هفت سال در لیگ برتر تیم داشته‌ایم، هرچه پول داشته‌ایم به داخل قلکی ریخته‌ایم که ته آن سوراخ است. ما در این سال‌ها هرچه سرمایه داشتیم، گذاشتیم اما واقعا در این کشور هیچ توجهی برای اداره یک باشگاه نمی‌توان پیدا کرد. در این وضع آقایان آمده‌اند و گفته‌اند باید باشگاهها تا پایان سال خصوصی شوند.

وی افزود: در همه کشورها دولت‌ها به باشگاهها کمک می‌کنند اما، می‌بینیم این اتفاق در فوتبال ایران نمی‌افتد. براساس قانون واحدهای دولتی باید یک درصد از بودجه‌شان را صرف ورزش کنند، اما این پول از خوزستان به تهران می‌رود و به نظرم از تهران تقسیم‌بندی خوبی انجام نمی‌گیرد. شرکت نفت اگر بخواهد یک درصدش را بدهد می‌تواند ٢٠ باشگاه لیگ برتری را اداره کند، اما این پول به تهران می‌آید و تقسیم‌بندی به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: استانداری خوزستان و اداره کل تربیت بدنی خوزستان هم می‌خواهند به ما کمک کنند، اما آنها هم می‌گویند راهکاری نداریم. امسال تیممان را با ٥/٣ میلیارد بسته‌ایم و تا به حال یک میلیاردش را پرداخت کرده‌ایم، اما واقعا نمی‌دانیم بقیه این پول را از کجا بیاوریم. شفیع‌زاده با بیان اینکه راه حل خصوصی‌شدن فوتبال ورود محکم رییس سازمان تربیت بدنی به این مقوله است، گفت: سازمان به عنوان متولی ورزش باید وام‌های کم بهره با طول برگشت ١٥ ساله به باشگاه‌ها بدهد و در قبال این پول از باشگاه‌ها طرح و برنامه بخواهد. به غیر از این سازمان باید استادیوم‌های ورزشی‌اش را در اختیار باشگاه‌های خصوصی قرار بدهد، اما امیدی به این کارها نیست. تنها کاری که انجام شده در آسیا این شایعه را راه انداخته‌ایم که فوتبال در ایران خصوصی شده است.

وی با اشاره به جلسه‌ای که سه شنبه با حضور مسوولان فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه‌ها برگزار می‌شود، گفت: متاسفانه در ایران جلسات به شیرینی و میوه خوردن تبدیل شده و هیچ تصمیم درستی گرفته نمی‌شود. معتقدم تنها با حضور علی‌آبادی است که می‌شود امیدوار بود کاری انجام گیرد.

وی افزود: در فوتبال ما سالی ٢٠٠ تا ٢٥٠ میلیارد تومان هزینه می‌شود. اگر این پول به ١٨ قسمت تقسیم شود و در قبال آن از باشگاه‌ها برنامه خواسته شود اتفاقی که باید، می‌افتد، اما متاسفانه اینجا هر کسی به فکر خودش است. اتحادیه جلسه‌ای را با عنوان همایش خصوصی‌سازی برگزار می‌کند که در آن از ما به عنوان باشگاهی که هفت سال است به صورت خصوصی در لیگ برتر حضور داریم، دعوتی به عمل نمی‌آید.

وی رقابت باشگاه‌های دولتی و خصوصی در ایران را نابرابر خواند و گفت: از باشگاه خصوصی که دو میلیارد تومان بودجه دارد، نباید انتظار داشته باشیم که با باشگاهی صنعتی که ١٠ میلیارد تومان بودجه دارد، رقابت کند. باشگاه ذوب آهن حدود صد نفر پرسنل دارد اما، باشگاه استقلال اهواز با ١٢ نفر اداره می‌شود و همه فشارها روی مدیر است. معلوم است که ما با این شرایط از تیم‌داری در ایران دلزده می‌شویم، پس بی‌جهت نباید روی خصوصی شدن باشگاه‌ها امیدوار باشیم.

وی در پایان گفت: تا زمانی که علی‌آبادی محکم وارد این مقوله نشده نمی‌توان امیدوار بود، اما دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نصف وقت علی‌آبادی را گرفته‌اند و با این وضع او هم نمی‌تواند تمام فکرش را روی باشگاه‌های دیگر متمرکز کند.