سوق دادن باشگاه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه ورزش - حضور علی انصاری به عنوان یک سرمایه دار متمول در جمع هیات‌مدیره استقلال زمانی شکل واقعی به خود گرفت که حسین هدایتی در ابتدای فصل با حضور در هیات‌مدیره پرسپولیس بیشتر خریدهای بزرگ فصل را برای سرخپوشان با تکیه بر سرمایه خود جذب کرد.

در همین حال زمانی علی انصاری به هیات‌مدیره استقلال اضافه شد که امیررضاواعظی آشتیانی جانشین علی فتح‌الله‌زاده در راس مدیریت باشگاه استقلال شد. انصاری که ذاتا یک مدیر اقتصادی است از همان ابتدا با تشکیل یک کار گروه ویژه اقتصادی برای باشگاه استقلال گام‌های بزرگی را جهت خودکفایی باشگاه فوق برداشت و اگر طرح‌های وی با تداوم مدیریت و ثبات مدیریت این مدیران در استقلال همراه شود، شاهد یک تحول در باشگاه استقلال و سپس سایر باشگاه‌های بزرگ و مردمی خواهیم بود.

علی انصاری عضو هیات‌مدیره این باشگاه درخصوص ایجاد کارگروه اقتصادی در استقلال گفت: در کوتاه مدت کارگروه اقتصادی باشگاه استقلال موفق به تدوین برنامه جامعی پیرامون فعالیت‌های اقتصادی باشگاه و ارائه آن به هیات‌مدیره شده است که این برنامه‌ها حول شش محور به ارائه راهکارهایی جهت در‌‏آمدزایی و خودکفایی باشگاه پرداخته است.

همچنین این طرح مورد توجه رئیس سازمان تربیت‌بدنی قرار گرفته و برای گسترش آن به کل جامعه ورزش، جلسه مشترکی با سازمان برگزار شد که خوشبختانه به توفیقات قابل‌توجهی نیز دست یافتیم.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل بنگاه‌های اقتصادی، سوق دادن باشگاه‌ها به یک سری فعالیت‌های اقتصادی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران است تا به تبع آن، باشگاه‌ها بتوانند خودگردان شده و نیازی به کمک مالی دولت نداشته باشند و دولت نیز دغدغه‌ای نسبت به چگونگی فعالیت آنها نداشته باشد. سهام این بنگاه‌ها بین بخش خصوصی و نیز باشگاه‌های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس، سایر فدراسیون‌ها و صندوق حمایت از ورزشکاران واگذار خواهد شد.

انصاری گفت: در برنامه‌ای که در محورهای شش‌گانه ارائه شده است پاره‌ای به فعالیت‌های میان مدت اختصاص یافته و در دراز مدت تلاش در دسترسی به افق خودکفایی کامل و درآمدزایی باشگاه در بسیاری از عرصه‌ها پرداخته شده است. وی درخصوص اسپانسر استقلال نیز گفت: انتخاب اسپانسر بر عهده مدیر‌عامل باشگاه می‌باشد و قطعا تلاش‌هایی نیز در این راستا در دست انجام است. اما در صورت ارائه پیشنهاد در مورد ادامه اسپانسری بازار مبل ایران از طرف باشگاه استقلال، این مورد در هیات امنا بازار مطرح و پیرامون آن تصمیم گیری خواهد شد در غیر این صورت مدیرعامل باشگاه در این خصوص پاسخگو خواهد بود.

نگاه هیات امنای بازار مبل ایران به ورزش و دیگر مقوله‌ها، نگاهی کلی و ملی است و از چنین پیشنهاداتی نیز در حد توان خود و با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی برای مجموعه بازار مبل استقبال می‌کند، اما با عنایت به اینکه بازار مبل ایران در حال حاضر اسپانسر باشگاه استقلال است لذا این طرح در نظرسنجی‌ها مورد توجه واقع نشد.