علی کفاشیان*

هر چند موفقیت بزرگی نصیب فوتبال ایران شده است اما حفظ این سهمیه‌ها و ادامه روند رو به رشد وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است. درباره چگونگی کسب چهار سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا باید بگویم در جلسه کمیته فنی کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط کشورهای مختلف قاره برای کسب سهمیه‌های لیگ قهرمانان مورد بررسی قرار گرفت که ایران با کسب ۳۴۰ امتیاز توانست به استانداردهای AFC برسد و چهار سهمیه را کسب کند. با توجه به فعالیت موثر و مثبت ایران در زمینه کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری مطلوب مسابقات لیگ برتر، با وجود اینکه امتیاز ما از امارات کمتر شد، اما آنها سه سهمیه کسب کردند و ما توانستیم هر چهار سهمیه را کسب کنیم.

البته هنوز راه سختی تا رسیدن به استانداردهای کامل کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش رو داریم، درست است که ما توانستیم هر چهار سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را کسب کنیم، اما واقعیت این است که از برخی جهات فاصله زیادی با کشورهایی مثل ژاپن داریم و باید در این مدت تلاش کنیم با برطرف کردن نقاط ضعف خود را به استانداردهای لازم برسانیم. ما تازه در ابتدای راه هستیم و قدم اول را برداشته‌ایم. کار سخت ما از این به بعد است که باید این سهمیه‌ها را حفظ کنیم. اگر می‌خواهیم بعد از دوره دو ساله بازهم این سهمیه‌ها را داشته باشیم باید عملکرد مطلوبی در رقابت‌های آسیایی داشته باشیم و از نظر سخت‌افزاری نیز نقاط ضعف و کمبودهایمان را برطرف کنیم.

یکی از مشکلاتی که ما در راه حرفه‌ای شدن داریم نداشتن ورزشگاه‌های استاندارد برای برگزاری مسابقات بین‌المللی است که باید با کمک باشگاه‌ها و برنامه‌ریزی که انجام می‌دهیم این مشکلات را هم برطرف کنیم. قصد داریم در بازگشت به ایران در این نشست کلیه مواردی که در جلسات کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد را به مدیران باشگاه‌ها گوشزد کنیم و نکات لازم را به آنها اطلاع دهیم تا با آمادگی کامل در رقابت‌های لیگ قهرمانان شرکت کنند. به هر حال وظیفه ما با این انتخاب سنگین‌تر شده است و باید تمام توان‌مان را بگذاریم که بتوانیم علاوه بر حفظ این سهمیه‌ها در جهت رشد بیشتر فوتبال کشورمان گام برداریم. در این راه به حمایت مسوولان سازمان‌تربیت بدنی، فدراسیون فوتبال و همه رسانه‌های گروهی نیاز داریم و امیدوارم بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

*رییس فدراسیون فوتبال