اشد مجازات برای تکواندوکار خاطی کوبا در المپیک پکن

گروه ورزش- دبیرکل فدراسیون جهانی تکواندو با ارسال نامه‌ای خطاب به مجمع عمومی و شورای WTF، از در نظر گرفتن اشد مجازات برای تکواندوکار خاطی کوبا در جریان مسابقات تکواندو بازی‌های المپیک پکن خبر داد. در متن نامه «یانگ جین سوک» آمده است: «به اطلاع شما می‌رسانم IOC و WTF مذاکرات مداومی را درخصوص حادثه تاسف‌آمیز بوجود آمده در بازی‌های المپیک داشته‌اند که شامل صدمه دیدن «شاکر چلبات»، داور بین‌المللی سوئد از روی حرکت خلاف ورزش «آنجل والودیا ماتوس» تکواندوکار کوبایی است.»

در ادامه متن این نامه آمده است: «فدراسیون جهانی تکواندو نهم اکتبر نامه‌ای را از کمیته ملی المپیک کوبا دریافت کرد که در آن به حرکت خلاف «ماتوس» و مربی وی اذعان شده است و آنها تصمیم گرفته‌اند تا به مدت چهار سال و حداقل دو سال این ورزشکار و مربی را محروم کنند.»

وی افزود: «فدراسیون جهانی تکواندو محرومیت‌های بیشتر را مدنظر خواهد داشت و در این رابطه کمیته انضباطی - قضایی تشکیل و تصمیم‌گیری خواهد کرد. کارشناسان تکواندو که فیلم ویدیویی این مسابقه را بازنگری کرده‌اند، همگی عقیده دارند «شاکر» داور مسابقه از قوانین WTF تخطی نکرده و تصمیم درستی مبنی بر رد صلاحیت تکواندوکار کوبایی گرفته است. «آنجل ماتوس» با حرکت خلاف ورزشی خود باعث رسوایی تکواندو و روح جنبش المپیک شد.»

دبیر کل WTF در پایان اظهار کرد: «شاکر چلبات» که اینک کاملا بهبود یافته است تواضع و متانت خود را نشان داد و گفت: «آنچه که برایم رخ داد، برای نخستین بار در تاریخ تکواندو اتفاق افتاد و امیدوارم آخرین آن باشد. حرکت این ورزشکار در هیچ جامعه متمدنی پذیرفتنی نیست و هرگز ارزش‌های انسانی تکواندو را نشان نمی‌دهد. به عنوان یک استاد تکواندو،‌ انتظار دارم از این حادثه عبرت گرفته و انسان‌های بهتری برای تکواندو و انسانیت شوند.» WTF به زودی پس از تشکیل جلسه کمیته انضباطی رای خود را درباره تکواندوکار خاطی کوبا و مربی‌اش اعلام خواهد کرد.