ثبت ضعیف‌ترین نتیجه 20 سال گذشته ایران

گروه ورزش- با حذف رضا عزیزی از جدول مسابقات، تیم ملی کاراته ایران با تک مدال برنز روحانی به کار خود پایان داد تا ضعیف‌ترین نتیجه کاراته ایران در رقابت‌های جهانی در طول ۲۰ سال گذشته رقم بخورد.

در ادامه این رقابت‌ها که در سالن «بودوکان» توکیو جریان دارد، پیش از ظهر امروز آخرین نماینده ایران نیز از گردونه مسابقات حذف شد.

رضا عزیزی که حریفانی از نروژ و صربستان را شکست داده بود در دور سوم مقابل نماینده ونزوئلا ۳ بر۲ شکست خورد. همین ونزوئلایی نیز در بازی بعد به ایتالیا باخت تا عزیزی نیز شانس کسب مدال برنز را از دست داده و از جدول مسابقات حذف شود.

بعد از رقابت‌های جهانی ۱۹۹۴ که تیم ایران با ترکیبی جوان راهی مسابقات جهانی مالزی شده بود و پس از ارائه مبارزات زیبا و ۵ دور حضور در جدول کومیته تیمی، تنها به نشان برنز دست یافته بود، ضعیف‌ترین نتیجه تیم ملی کاراته در رقابت‌های جهانی توکیو ثبت شد.

نخستین مدال کاراته ایران در مسابقات جهانی سال ۱۹۷۷ به دست آمد که تیم ایران در کومیته تیمی مدال برنز کسب کرد. تیم ایران به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تا سال ۱۹۹۴ در مسابقات جهانی شرکت نکرد. در این سال که مالزی میزبان بود، دومین مدال برنز ایران توسط مهدی عموزاده در وزن ۶۰ کیلوگرم به دست آمد.

در سال ۱۹۹۶ هم مهدی عموزاده به عنوان یک پدیده برای کاراته ایران نخستین طلای تاریخ کشورمان را به دست آورد. در سال ۱۹۹۸ برزیل علی شاطرزاده در وزن ۸۰ مدال نقره ایران را کسب کرد و علیرضا کتیرایی برنز گرفت. در سال ۲۰۰۰ مونیخ کاراته ایران توسط مهران بهنام‌فر، سعید آشتیان و مهدی عموزاده سه مدال برنز کسب کرد.

حسین روحانی و مهدی عموزاده در مسابقات ۲۰۰۲ برنز کسب کرده و جاسم ویشگاهی به نقره دست یافت. در سال ۲۰۰۴ حسین روحانی به یک نشان نقره و مهران بهنام‌فر به یک نشان برنز دست یافتند.

در مسابقات جهانی ۲۰۰۶ فنلاند تیم ملی کاراته توسط جاسم ویشگاهی و حسین روحانی به دو مدال طلا و سعید فرخی و اسماعیل ترکزاد به دو نشان برنز دست پیدا کرد.

در حالی که اهالی فن تیم ملی ایران را به دلیل داشتن ملی‌پوشان و کادر فنی باتجربه از بهترین تیم‌های تاریخ کاراته ایران می‌دانستند، این تیم نتوانست انتظارات را برآورده کند.